دوشنبه 15 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهدوی‌کيا: نوجوانان در جام‌جهانی آبروداری می‌کنند

روزنامه شرق ـ در اين روزها که بيشتر چهره‌های مطرح فوتبال ايران درگير حواشی‌ هستند و مهم‌ترين کارشان انجام مصاحبه‌های تند و حتی توهين‌آميز است، مهدی مهدوی‌کيا دغدغه‌ای ديگر دارد. ستاره سابق تيم‌ملی در چند ماهی که کفش‌هايش را آويخته، رسيدگی به امور تيم‌ملی نوجوانان را به اصلی‌ترين فعاليت خود تبديل کرده است. ۱۰ روز ديگر جام‌جهانی زير ۱۷سال (نوجوانان) در امارات شروع می‌شود و ايران يکی از ۲۴ تيم حاضر در اين مسابقات است. در شرايطی که ايران در اين مسابقات با تيم‌های کانادا، آرژانتين و اتريش هم‌گروه است مشکلات اقتصادی فدراسيون فوتبال موجب شد تا بازی‌های تدارکاتی چندان مناسبی برای اين تيم در نظر گرفته نشود. در اين ميان مهدوی‌کيا نقش يک فرشته نجات را برای اين تيم ايفا کرد و در شرايطی که فدراسيون نقش يک تماشاگر را داشت او همه‌کار برای تيم نوجوانان انجام داد. مربی تيم نوجوانان «علی دوستی مهر» مربی‌ای است که بيشترين نقش را در پرورش مهدوی‌کيا در نوجوانی داشته است و اين ستاره سابق «بوندس‌ليگا» در روزهای گذشته به کمک دوستانش اردوی مطلوبی برای تيم‌ملی نوجوانان در آلمان تدارک ديد. نوجوانان در آنجا با تيم‌های جوانان «پادربورن»، «دورتموند» و «گلادباخ» بازی کردند که صاحب يک برد، يک مساوی و يک باخت شدند. همچنين آنها به تماشای ديدار «لورکوزن» با «هانوفر» هم نشستند. مهدوی‌کيا اميدوار است اين نوجوانان در جام‌جهانی امارات حرف‌های زيادی برای گفتن داشته باشند. قرار است مهدوی‌کيا در امارات هم کنار اين تيم باشد، البته او روی نيمکت نخواهد نشست.

* در اين روزها که رسانه‌ها بيشتر متوجه پرونده محسن قهرمانی و دعوای دايی و مايلی‌کهن‌ هستند کمتر به‌کار مهمی که شما برای تيم‌ملی نوجوانان انجام داده‌ايد توجه شد، چه شد که تصميم گرفتيد خودتان شخصا وارد ميدان شويد و برای تيم نوجوانان اردوی خارج از کشور تدارک ببينيد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


- من ديدم اين تيم دارد به جام‌جهانی می‌رود اما يک اردوی تدارکاتی درست و حسابی هم نداشته، به خاطر آقای دوستی تصميم گرفتم اردوی آلمان را برای اين تيم هماهنگ کنم که اين بازيکن‌ها در آنجا با تيم‌های جوانانی که دو سال از آنها بزرگ‌ترند بازی کنند و تجربه خوبی داشته باشند. بعد از رايزنی‌هايی که در آلمان با دوستانم داشتم اين اردو فراهم شد. چند نفر از دوستان هم مثل آقای هدايتی و يک دوستم که يک شرکت موادغذايی به نام «آماده لذيذ» دارد و آقای فاضلی کمک زيادی در اين رابطه کردند.

* اردوی تيم‌ملی در آلمان چطور بود؟
- همه‌چيز خوب بود. هتل خوب و کمپ خوب. بچه‌ها محک مناسبی خوردند.

* ارزيابی‌تان از عملکرد فنی تيم نوجوانان در بازی‌های تدارکاتی چه بود؟
- بچه‌ها بازی‌های پاياپايی برابر تيم‌هايی که دو سال از آنها بزرگتر بودند انجام دادند. موقعيت‌های گل زيادی ايجاد کردند بايد همه بازی‌هايشان را می‌بردند.

* چقدر اميدواريد اين تيم در جام‌جهانی امارات نتايج خوبی بگيرد؟
- شخصا من اميدوارم اين تيم در جام‌جهانی آبروداری کند. به هر حال دو، سه سال است برای اين تيم زحمت کشيده شده. اين اردوی آلمان هم خيلی به آنها کمک کرد، هم بازی‌های تدارکاتی خوبی انجام دادند هم از نظر ذهنی پيشرفت کردند. ديدند بازی برابر يک بازيکن اروپايی که دو سال هم از آنها بزرگ‌تر است کار شاقی نيست. همچنين بازيکنان را برديم تا يک بازی بوندس‌ليگا را از نزديک ببينند و در محيط بوندس‌ليگا قرار بگيرند. به نظر من اين کارهای فرهنگی از نظر روحی و روانی کمک قابل‌توجهی به بازيکنان نوجوان می‌کند.

* به هر حال حضور در کنار بازيکن بزرگی همچون مهدی مهدوی‌کيا در کنار اين بازيکنان نوجوان می‌تواند تجربه ارزشمندی برای آنها باشد. وقتی با بچه‌ها صحبت می‌کرديد بيشتر چه نکاتی را به آنها گوشزد می‌کرديد؟
- خيلی دوست داشتم توجه بچه‌ها را به اين نکته جلب کنم که چطور در بازی از بدنشان استفاده کنند. وقتی من خودم به‌عنوان يک بازيکن جوان راهی بوندس‌ليگا شدم، مربيانم در آلمان تاکيد داشتند من روی اين موضوع کار کنم و همين مورد باعث پيشرفتم در فوتبال شد. در اروپا به بازيکنان جوان ياد می‌دهند که چگونه از بدنشان استفاده کنند و بدنشان را بين توپ و بازيکن حريف قرار بدهند. در فوتبال درگيرانه امروز اين موضوع خيلی مهم است.

* در آلمان که بوديد استعدادياب‌های باشگاه‌های آلمانی برای جذب بازيکنان تيم‌ملی نوجوانان آنها را زير نظر نگرفتند؟
- نه. ما در آنجا بوديم که تمرين کنيم. اين بازيکنان فعلا بايد فقط به جام‌جهانی فکر کنند. آنها بازيکنان آينده‌داری هستند و انشاءالله در آينده اين اتفاق برای آنها می‌افتد.

* در جام‌جهانی هم کنار تيم نوجوانان خواهيد بود؟
- بله. در حال حاضر مهم‌ترين کارم همين است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016