جمعه 19 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد کسایی‌پور: بسکتبالیستهای نوجوان تجربه و اعتمادبه نفس نداشتند، رهایشان نکنیم

سرمربی سابق تیم ملی امید معتقد است بی‌تجربگی و عدم اعتمادبه‌نفس دلیل ناکامی نوجوانان بسکتبالیست در قهرمانی آسیا بود.

محمد کسایی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره عملکرد تیم ملی نوجوانان در رقابت‌های قهرمانی آسیا اظهار کرد: درباره نوجوانان باید بیش از هرچیز به شخصیت و مسائل روانی بازیکنان در این رده سنی توجه کرد. در این رده سنی افت و خیز زیاد است و اتفاق‌های زیادی در آن می‌افتد. به طور مثال چه اتفاق‌هایی می‌افتد که کره از بحرین شکست می‌خورد و بحرین از ایران اما کره برابر ایران پیروز می‌شود. همین افت و خیزها و مسائل روانی هستند که در عملکرد نوجوانان تاثیر می‌گذارند.

سرمربی سابق تیم ملی امید ایران ادامه داد: حال در کنار افت و خیزهایی که برای این رده سنی حساس وجود دارد، ملی‌پوشان ما در مقاطع حساس با آسیب‌دیدگی مواجه شدند و همین موضوع بر عملکردشان تاثیر گذاشت. این افت و خیزها و مسائل در تمام جهان وجود دارد و با اضافه شدن شکل‌های دیگر می‌تواند به تیم ضربه بزند؛ اتفاقی که برای تیم ملی ما افتاد و باعث شد نوجوانان در مسابقات خود موفق نباشند.

سرمربی سابق تیم بسکتبال استقلال زرین قشم با اشاره به سطح مسابقات قهرمانی آسیا به ایسنا گفت: سطح مسابقات خوب بود و تیم‌ها تدارکات ویژه‌ای داشتند. چین، کره، فیلیپین، چین تایپه، ژاپن و تاحد زیادی ایران نشان دادند بسکتبال در رده پایه رشد کرده است. بازیکنان با اینکه سن پایینی دارند اما بسکتبال را می‌فهمند و مهارت‌ها را آموزش دیده‌اند. حال در این میان تجربه‌ها است که باعث می‌شود تیم‌ها بالا و پایین بروند. چینی‌ها در 15 تورنمنت بین‌المللی شرکت می‌کنند و یک سروگردن از حریفان پیشی می‌گویند. همین اردوها و بازی‌های تدارکاتی باعث می‌شود تا بازیکنان در این رده سنی به خودباوری برسند و اعتماد به‌نفس کسب کنند. این خودباوری و اعتمادبه‌نفس نقش زیادی در نوجوانان دارد و می‌تواند به آنها کمک کند.

کسایی‌پور ادامه داد: شما در عملکرد نوجوانان ایران باید به تورنمنت‌ها و امکانات در مسیر آمادگی هم توجه کنید. به نظر من علی توفیق خیلی زحمت کشید و کارش قابل تقدیر است. در شرایطی که نوجوانان ما فرصت بازی رسمی نداشتند. آسیب‌دیدگی نیز به آنها ضربه زد و کار تیم سخت شد. با این حال دیدیم نوجوانان زحمت کشیدند اما زورشان نرسید چراکه بی‌تجربگی و نداشتن اعتمادبه‌نفس به مهارت‌هایشان سایه انداخت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کارشناس بسکتبال ایران درباره مهارت‌های نوجوانان تصریح کرد: معتقدم آنچه از نوجوانان دیدیم نشان می‌دهد آنها بسکتبال را خوب فرا گرفته‌اند. علی نصیری و و برزین بابان در زیر سبد گارد می‌دانند چه کار کنند. دیگر بازیکنان نیز همین شرایط را دارند. این چیزی بود که در 60 جلسه تمرین برای نوجوانان به دست آمد که به نظر من خوب است. پس نوجوانان ما پتانسیل دارند و با کسب تجربه می‌توانند بهتر شوند.

او در پاسخ به این سوال که باید چه برنامه‌ای برای حفظ این نسل داشته باشیم؟ گفت: به نظر من می‌توانیم اردوهایی برای نوجوانان داشته باشیم تا از این شرایط خارج نشوند. می‌توانیم تورنمنت‌هایی برگزار کنیم تا همه تیم‌های رده پایه ما در آن حاضر شوند و بازی کنند. حتی معتقدم برگزاری یک لیگ برای نوجوانان و جوانان می‌تواند بسیار مفید باشد. از طرف دیگر کشورها در این نسل به چند منطقه تبدیل کنیم و با اعزام مربیان بتوانیم تعداد بازیکنان را افزایش دهیم تا نفرات بیشتری در اختیارمان باشد. مطمئنا ما استعدادهایی داریم که دیده نشده‌اند یا نتوانسته‌اند خودشان را نشان دهند و با یک برنامه گسترده می‌توانند خودشان را در تیم ملی وارد کنند.

او همچنین گفت: به نظر من این نسل به اعتماد به نفس و خودباوری نیاز دارد. باید در تونمنت‌های مختلف حاضر شوند تا رشد کنند. ستاره‌های کنونی بسکتبال همین مسیر را گذراندن و این نوجواان نیز باید در همین مسیر گام بگذارند. نباید آنها را رها کنیم از طرف دیگر هم خودشان فکر نکنند تمام شده‌اند. باید تلاش آنها بیشتر از گذشته شود.

کسایی‌پور در پایان به ایسنا گفت: زمانی که چین در المپیک نتیجه نگرفت وارد سرمایه‌گذاریدر رده پایه شد و به نظر من این زنگ خطری برای ما خواهد بود چون اگر ما نیز رده پایه خود را تقویت نکنیم بعد از یکی، دو نسل به مشکل خواهیم خورد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016