سه شنبه 30 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تدابیر سخت IWF برای مبارزه با دوپینگ

نخستین جلسه سمینار آموزشی فدراسیون بین المللی وزنه برداری با ارائه موضوعات جالب و مفیدی در زمینه اخلاق و قوانین المپیک، بازیهای المپیک نوجوانان 2014 و بازیهای المپیک 2016 برگزار شد. البته شاید مهمترین بخش این سمینار بحثهای مفصل در زمینه دوپینگ و مبارزه با آن بود.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) از لهستان، فدراسیون بین المللی وزنه برداری در حاشیه رقابتهای سال 2013 در وروتسواف لهستان، اقدام به برگزاری یک دوره سمینار آموزشی برای علاقه مندان کرده که نخستین جلسه از این سمینار با حضور اساتید بین المللی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، « دکتر کایل پریس » از الگوها و قوانین اخلاقی المپیک گفت. او در این بخش با اشاره به موضوعات اساسی در زمینه قوانین المپیک، از همه ورزشکاران و شرکت کنندگان خواست تا به این قوانین پایبند باشند، اما شاید یکی از مهمترین بخشهای سخنان دکتر کایل پریس در مورد پنج حلقه المپیک بود. او در این سمینار اعلام کرد که برخی افراد معتقدند این رنگها و حلقه ها به رنگهای پنج قاره بازمی گردد، اما درحقیقت این رنگها برگرفته شده از رنگ پرچمهای کشورهایی است که در نخستین دوره بازیهای المپیک در آتن حضور داشتند و این مسئله پیشنهاد « پیر دو کوبرتن » بوده است.

پس از این استاد دانشگاه، نوبت به «آتیلا آدامفی» مدیر برگزاری رقابتهای بین المللی در فدراسیون بین المللی رسید تا توضیحات مفصلی در مورد قوانین بازیهای المپیک نوجوانان 2014 در نانجینگ چین و بازیهای المپیک 2016 ریو به حاضرین بدهد. او در توضیحات خود اعلام کرد ایران با حضور موفق در رقابتهای نوجوانان در تاشکند ازبکستان توانسته دو سهمیه کامل در بخش مردان را بدست آورد. در این دوره از بازیها وزنه برداران 15، 16 و 17 ساله اجازه حضور خواهند داشت. در دوره پیشین رقابتهای المپیک نوجوانان علیرضا کاظمی نژاد از ایران به مدال طلای فوق سنگین دست یافته بود.

آتیلا آدامفی در ادامه به همراه «پدرو ملونی» نماینده فدراسیون وزنه برداری برزیل، اطلاعاتی را در مورد رقابتهای وزنه برداری در المپیک 2016 ارائه دادند. بنابر اطلاعات اعلام شده، سالن وزنه برداری بازیهای المپیک با نام "ریو سنترو" در کنار دهکده بازیها هم اکنون آماده است و این سالن با داشتن شش هزار جایگاه تماشاگر یکی از بهترین سالنهای بازیهای ریو 2016 محسوب می شود. در این دوره از بازیها نیز 104 وزنه بردار زن و 156 وزنه بردار مرد حضور خواهند داشت. رقابتهای وزنه برداری نیز در طول 10 روز برگزار خواهد شد.

اما یکی از تغییرات مهمی که در این نشست با تاکید اعلام شد این است که هر وزنه برداری که می‌خواهد در بازیهای المپیک 2016 شرکت کند، باید حداقل در دو دوره رقابتهای انتخابی حضور داشته باشد.

این قانون در دوره های پیشین وجود نداشت و از این دوره اعمال می شود. البته این مورد به تصویب IWF رسیده و باید در حاشیه بازیهای المپیک زمستانی در سوچی به تصویب هیات اجرایی IOC نیز برسد. همچنین در هر دوره از رقابتهای انتخابی، بهترین نتیجه شش وزنه بردار مرد و چهار وزنه بردار زن از هر تیم برای رده بندی محاسبه خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ادامه این نشست نوبت به دکتر «مایکل ایرانی» عضو هیات رئیسه و عضو کمیته پزشکی IWF رسید تا توضیحات مفصلی در مورد "دوپینگ"، "چرا دوپینگ؟" و "تاثیرات مکملها" ارائه دهد. وی در سخنان خود اعلام کرد فدراسیون بین المللی تصمیم گرفته تا جریمه های سنگین تری برای وزنه برداران دوپینگی قرار دهد و بار دیگر جریمه های 4 ساله را برای محرومیت اجرا خواهد کرد. همچنین بنابر تصمیم اعضای هیات رئیسه، جریمه های سنگینی نیز برای فدراسیونها، مربیان و مسئولان و همکاران تیمها قرار داده شده است. او در این بخش با تاکید اعلام کرد بهترین زمان آموزش در زمینه دوپینگ سنین بین 11 تا 17 سال است که فدراسیونها باید در این سنین بسیار حساس باشند.

او همچنین در ادامه توضیحاتی تخصصی در مورد داروها، مکملها و تاثیرات آن به اعضا ارائه داد. یکی از مهمترین بخشهای سخنان مایکل ایرانی در مورد برخی اعتقادها در مورد برخی مکملها بود که ریشه بسیاری از آنها را غلط دانست.

در بخش دیگری از سمینار نوبت به «دکتر مونیکا اونگار» مسئول بخش حقوقی IWF رسید. او سیستم نمونه گیری فدراسیون بین المللی وزنه برداری را به صورت کامل توضیح داد. او نیز اعلام کرد از ابتدای سال جاری تاکنون 764 نمونه از وزنه برداران زن و 1092 نمونه از وزنه برداران مرد گرفته شده که متاسفانه 69 مورد آن (دو مورد مربوط به ایران) مثبت اعلام شده است. اونگار افزود: 65 درصد از تستهای مثبت در داخل مسابقات و باقی در خارج از رقابتها گرفته شده است. 70 درصد از نمونه های مثبت نیز مربوط مردان است. داروهای "استانوزول" و "هیدرومتول تستسترون" محبوب ترین داروهای غیر مجاز مصرف شده در سال 2013 محسوب می شوند. البته در این نشست اعلام شد که در سالهای گذشته بیشتر داروی متان دیونون در نمونه ها دیده می شد.

اونگار همچنین اعلام کرد همه وزنه برداران بین المللی دارای پاسپورت بیولوژیکی خواهند شد. او اعلام کرد این مسئله بسیاری از مشکلات در زمینه مبارزه با دوپینگ را حل خواهد کرد. در ادامه نیز او اعلام کرد اگر در نمونه های خارج از مسابقات، سه بار سراغ ورزشکاری بروند و نتوانند او را پیدا کرده و نمونه دوپینگ دریافت کنند، IWF به صورت اتوماتیک او را دوپینگی اعلام خواهد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016