پنجشنبه 16 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سپ بلاتر: يک ايرانی عضو فيفا می‌شود

مهر ـ رئيس فدراسيون بين المللی فوتبال با اشاره به حضور دو روزه اش در ايران گفت: سفرم به ايران نقطه نظرات مثبتی داشت و ملاقات های خوبی در اين سفر داشتم. قطعا در بازگشت يک ايرانی ديگر به عضويت يکی از کميته های فيفا درخواهد آمد.

به گزارش خبرنگار مهر، سپ بلاتر که از روز چهارشنبه در ايران حضور دارد بعدازظهر امروز پنجشنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی در محل هتل آزادی تهران شرکت کرد و به سوالات مطرح شده در مورد فوتبال ايران و سفر دو روزه اش به اين کشور پاسخ داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در ابتدای صحبت هايش گفت: خيلی خوشحالم که در پايان سفر دو روزه‌ام در تهران با شما خبرنگاران گفتگو می کنم. بايد تشکر کنم از هيات همراه که من را در اين سفر همراهی کردند. هر چند سفر ما بسيار فشرده بود اما نقطه نظرات خوبی را به همراه داشت. ديروز با استقبال صميمانه دکتر روحانی مواجه شدم و بعد هم در افتتاحيه دومين همايش علم و فوتبال شرکت کردم. صبح امروز با خانم ابتکار ديدار کردم و بعد هم در آکادمی فوتبال فستيوال مدارس را افتتاح کرديم. همچنين با رئيس مجلس ديدار کردم و صحبت های خوبی در مورد تيم ملی و فوتبال ايران مطرح کردم و صعود به جام جهانی را هم تبريک گفتم.

بلاتر در پاسخ به اولين پرسش خبرنگاران مبنی بر اينکه با توجه به عقب بودن فوتبال آسيا از ساير قاره ها برنامه شما برای توسعه فوتبال آسيا چيست؟ گفت: با نظر شما موافق نيستم که فوتبال آسيا عقب تر از ساير قاره هاست. فکر می کنم آقای شيخ سلمان بهتر است اين سوال را پاسخ بدهند.

شيخ سلمان در پاسخ به اين پرسش گفت: با توجه به اينکه آسيا بزرگترين قاره آسياست توسعه فوتبال می بايست از تک تک فدراسيون های عضو آغاز شود. ما برنامه جديدی داريم برای مسابقات آسيا اما اين نگاه بايد از خود فدراسيون ها از نظر فنی و زير ساخت ها آغاز شود. کره در توسعه پايه و فوتبال بانوان پيشرفت زيادی داشت و ژاپن هم در فوتبال بانوان پيشرفت زيادی داشت. اميدوارم بتوانيم در آينده برای قاره آسيا شرايط خوبی را فراهم کنيم.

بلاتر در مورد اين پرسش که ايران برای رسيدن به کرسی های فيفا بايد چه کند و چرا علی دايی کرسی فيفا را از دست داد گفت: قبل از اين هم ايران يک سهميه در کرسی های فيفا داشت. آقای کفاشيان که رئيس فدراسيون فوتبال است عضو کميته فوتسال بود و الان هم هست. علی دايی هم که عضو کميته فنی فيفا بود به خاطر تغيير ساختار کميته ها که در پايان هر سال صورت می گيرد چنين اتفاقی پيرامونش رخ داد. با اين حال بعد از سفری که به کشور شما داشتم قطعا در آينده يک ايرانی ديگر در کميته‌های فيفا عضو خواهد شد.

وی در مورد پول های بلوکه شده ايران به خاطر تحريم ها گفت: مشکلی هست که مدتی است متاسفانه پيش آمده توسط قدرت های سياسی تحميل شده. ما نمی توانيم تصميمات سياسی را عوض کنيم بلکه بايد راه حل هايی را پيدا کنيم برای اين مشکل. دولت سوئيس هم در تلاش است تا راه حلی برای اين کار پيدا کند تا راه حلی برای دادن حق فوتبال ايران پيدا شود. قول نمی دهم که اين مشکل بزودی حل شود اما تا مجمع آينده فيفا تلاش می کنيم اين مشکل حل شود.

بلاتر در پاسخ به اين پرسش که آيا مرکز توسعه فوتبال آسيا به ايران منتقل خواهد شد گفت: هنوز به طور رسمی درخواستی به فيفا داده نشده است. امکان بازگشايی دفتر توسعه منطقه ای در ايران وجود دارد. بااين حال بايد اين موضوع بررسی شود. قطعا زمانی که اين موضوع با فيفا مطرح شود ما آن را بررسی خواهيم کرد.

رئيس فدراسيون جهانی فوتبال در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اينکه چه زمانی حضور فوتبال بانوان ايران با حجاب اسلامی در اساسنامه فيفا ثبت خواهد شد گفت: تصميم اين بايد در برد بين المللی فوتبال بررسی شود. جلسه بعدی اين برد ۲۸ فوريه برگزار می شود. توسعه فوتبال زنان در کشورهای اسلامی فقط محدود به داشتن حجاب اسلامی نمی شود و فيفا به زنان اجازه داده با حجاب اسلامی به فوتبال بپردازند که اين به خاطر احترام ما به فرهنگ کشورهای مختلف اسلامی است. در عربستان و آفريقا و همه کشورها هم بازی می کنند. بايد سعی کنيد راه حلی بينديشند که با وضع قوانين جديد و يا اصلاح آنها با شرايط فرهنگی کشور تدابيری بينديشند که بانوان هم به ورزشگاه بيايند و فوتبال را ببينند. بنده به عنوان مسئول فوتبال بانوان از اين طرح بسيار حمايت می کنم. فيفا نمی تواند قوانين داخلی کشورها را تغيير دهد اما از اين طرح حمايت می کند.

بلاتر در پاسخ به اين پرسش که نظر شما در مورد صعود تيم ملی فوتبال ايران به جام جهانی و احتمال موفقيت در اين مسابقات چيست گفت: اين بار اولی نيست که ايران به جام جهانی صعود کرده است. ايران پيشرفت زيادی کرده است. صعود به جام جهانی مخصوصا در گروهی که ايران در آن قرار داشت کار آسانی نبود. هر چند کی روش در اين صعود تاثير داشت اما نتيجه تلاش های فدراسيون فوتبال ايران هم بود. تيم ملی سفير ايران در جام جهانی است. برای تيم شما آرزوی موفقيت می کنم و اميدوارم به مرحله دوم صعود کند.

وی در مورد افزايش سهميه قاره آسيا در جام جهانی نيز گفت: جام جهانی با ۳۲ تيم برگزار می شود و بالا رفتن تعداد تيم ها کيفيت را پايين می رود و قطعا اين راه حل ما نخواهد بود. اروپا ۱۳ سهميه دارد و آمريکا ۵ تا ۶ سهميه دارد که وقتی ۱۹ سهميه به دو قاره اختصاص پيدا می کند کار سخت می شود. ما بايد نگاه عادلانه ای به توزيع سهميه ها بين قاره ها داشته باشيم. اجازه بدهيد جام جهانی ۲۰۱۴ برگزار شود تا ببينيم چه نتايجی رقم خواهد خورد و آيا می توانيم تغييری در اين موارد بدهيم.

سپ بلاتر در پاسخ به اين پرسش که آيا برنامه ای برای تغيير يا تلطيف قوانين به نفع بانوان مسلمان داريد يا خير گفت: در جلسه ۲۸ فوريه برد بين المللی فوتبال اين بحث مطرح می شود تا مورد تاييد قرار بگيرد. قوانين و اساسنامه فدراسيون ها کاملا مستقل است و همانطور که پيش از اين نيز هم گفتم در جلسه با خانم ابتکار گفتم بايد فوتبال استقلالش را داشته باشد اما نمی تواند جدا از قوانين يک کشور باشد.

رئيس فدراسيون جهانی در مورد ناپاکی هايی که در فوتبال و شرايطی که بر فوتبال برخی کشورها حاکم است گفت: مسئله ای که مطرح کرديد تهديدی هست که کل ورزش را در بر گرفته است و تنها مربوط به فوتبال نمی شود مثلا کريکت و تنيس هم همين است. چندی پيش جلسه ای داشتيم برای تشکيل کارگروه در اين باره که به اين نتيجه رسيديم به پليس و دولت ها برای از بين بردن ناپاکی ها نياز داريم. البته بايد بازيکنان و مربيان هم به کمک ما بيايند و با پيشنهاداتی القا نشوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016