سه شنبه 19 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازتاب بين‌المللی کژرفتاری ايرانی‌ها با ليونل مسی

رسانه‌های اسپانيايی و آلمانی از توهين به «مسی» نوشتند

پيامدهای حمله ايرانی‌ها به صفحه اجتماعی منتسب به ليونل مسی، همچنان ادامه دارد. پس از تقبيح اين رفتار زننده از سوی بسياری از اهالی فوتبال ايران و حتی فدراسيون فوتبال، همچنان گروهی از کاربران ايرانی به نوشتن جملات زشت در صفحه شخصی ادامه می‌دهند و از سوی ديگر اين اقدام غيراخلاقی در چند رسانه معتبر دنيا بازتاب پيدا کرد.

روزنامه‌های منطقه کاتالونيای اسپانيا منطقه‌ای که بارسلونا در آن قرار دارد و به دقت اخبار مسی را پيگيری می‌کنند به صورت مفصل اين موضوع را بازتاب دادند تا تمامی اسپانيايی‌ها و هواداران بارسلونا در جريان «کژرفتاری» ايرانی‌ها قرار بگيرند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روزنامه «ال‌موندو» چاپ اسپانيا در گزارشی به بررسی حمله هواداران ايرانی به صفحه اجتماعی ليونل مسی پرداخت. در بخشی از اين گزارش آمده: «مسی در زبان فارسی نام يک فلز است که ارزش زيادی ندارد و به همين خاطر هواداران ايرانی با استفاده از تشابه نام مسی با يک فلز، به توهين به اين بازيکن پرداختند.» ديگر روزنامه معتبر منطقه «کاتالونيا‌اسپورت» هم در گزارشی مشابه، برخی از توهين‌های کاربران ايرانی به ستاره محبوب فوتبال جهان را ترجمه کرده است.

بعضی از رسانه‌های معتبر کشورهای ديگر مثل «اشپيگل» آلمان هم به اين اتفاق واکنش نشان داده است. اشپيگل در بخشی از گزارش مفصل خود در اين‌باره نوشته: «در برخی از نوشته‌ها به نبرد احتمالی مسی و هاشم بيک‌زاده (مدافع استقلال) اشاره و نوشته شده است: بيک‌زاده طوری بايد مسی را له کند که در پايان، چهر‌ه‌‌ای در فوتبال دستی به‌نظر بيايد.»

بنابر گزارش اشپيگل، اظهارات تند کاربران ايرانی حتی متوجه بازيکنان ديگری که در گروه F با ايران همگروه هستند، نيز شده است؛ برای مثال عليه ادين ژکو، مهاجم بوسنی هرزگوين نيز مطالبی درج شده است. البته اين نشريه آلمانی عنوان کرده که در فيس‌بوک، کاربرانی بوده‌اند که از اين رفتارها اظهارتاسف کرده‌اند.

اشپيگل ادامه داد: «حتی فدراسيون فوتبال ايران از رفتار برخی ايرانيان در فيس‌بوک عليه مسی اظهارتاسف کرده و ملامحمد، مسوول کميته فرهنگی اين سازمان گفت: «از اين بابت بسيار متاسف هستيم. واقعا نبايد اين حرکت از کاربران سر می‌زد.»

در شرايطی که بسياری از چهره‌های شناخته‌شده فوتبال ايران شديدا اين اقدام را محکوم می‌کنند، بازتاب بين‌المللی هم می‌تواند دردسر جديدی برای فدراسيون فوتبال ايجاد کند. مجيد جلالی، سرمربی تراکتورسازی از اين اتفاق به عنوان يک آبروريزی نام برده. البته به غير از توهين به مسی، توهين به خانم فرناندا ليما، مجری مراسم قرعه‌کشی هم در چند رسانه بين‌المللی بازتاب داشته است. مطمئنا در روزهای آينده، رسانه‌های ديگر هم به اين اتفاق توجه خواهند کرد. اين برای اولين‌بار نيست که کاربران ايرانی با حمله به صفحه شخصی يک چهره ورزشی، چنين تصوير ناپسندی از ايران خلق می‌کنند. حمله به صفحه فيس‌بوک ايهار برل، داور اهل بلاروس مسابقه سعيد عبدولی با استيو گينو فرانسوی در المپيک لندن، از جمله اين حملات بود.

سايت فدراسيون جهانی کشتی هم از حملات مشابه در امان نماند و کار به جايی رسيد که رافائل مارتينتی رييس وقت فيلا رفتار ايرانی‌ها را مورد انتقاد قرار داد. در خلال مسابقات ليگ جهانی واليبال در جريان رويارويی ايران و ايتاليا هم اتفاق مشابهی رخ داد.

ايرانی‌ها با هجوم به صفحه شخصی «ايوان زايتسف» يکی از بازيکنان تيم‌ملی ايتاليا، اين صفحه را پر از نظرات و کامنت‌های خود کردند که اکثرا هم حاوی مطالب توهين‌آميز و زننده بود. خانواده زايتسف هم از اين توهين‌ها بی‌نصيب نمانده بودند و حجم بالای کامنت‌ها به جايی رسيد که اين بازيکن گفت: «متاسفم که بزرگترين تفريح ايرانيان توهين به ديگران است!» در اين شرايط بازار شوخی با هاشم بيک‌زاده در فضای مجازی همچنان داغ‌داغ است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016