پنجشنبه 6 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا


پرخواننده ترین ها

کی‌روش به احتمال زياد در ايران می‌ماند

• هرچند هم رييس فدراسيون فوتبال و هم کارلوس کی روش اعلام کرده اند که مسيرشان از هم جدا می شود اما از نظر بندهای قرارداد و شرايط موجود اين اتفاق تقريبا غير ممکن می نمايد. کی روش و کفاشيان هر دو خوب می دانند که ماندن در سرمربی گری تيم ملی ايران بهترين تصميم برای هر دو طرف از نظر مادی و معنوی است

عصرايران – «جدايی کارلوس کی روش از تيم ملی ايران چقدر جدی است؟» اين سوالی است که طی روزهای اخير هواداران فوتبال ايران بارها با آن روبه روشده اند و در موردش حرف زده اند. سوالی که به نظر می رسد جواب شفاف و روشنی نداشته باشد. هرچند روز اول سال جديد،رييس فدراسيون فوتبال در مصاحبه با رسانه ها از استعفای کارلوس کی روش خبر داد و سرمربی تيم ملی هم با حضور در ويژه برنامه عيد شبکه ۳ جدايی اش را تاييد کرد اما بررسی شرايط موجود نشان می دهد که جدايی کارلوس کی روش به اين راحتی ها صورت نخواهد پذيرفت و اعلام خبر جدايی اش بيشتر از اينکه جنبه اطلاع رسانی داشته باشد ، وجه خبرسازی داشته .کی روش اگر بخواهد از فوتبال ايران برود بايد از يکی از اين ۳ طريق برود؛ استعفا، اخراج يا فسخ قرارداد. عصر ايران هر ۳مسير را بررسی می کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


امکان جدايی از طريق استعفا

کی روش اگر بخواهد به صورت يک طرفه قراردادش با فدراسيون فوتبال را فسخ کند در اصل بايد استعفا بدهد. استعفای سرمربی تيم ملی ايران اولين خبری است که توسط رييس فدراسيون فوتبال اعلام شده. خبری که به هيچ وجه توسط کارلوس کی روش تاييد نشده . کی روش جدايی اش را تاييد کرده اما هيچ وقت نگفته که استعفا می دهد.استعفا سرمربی تيم ملی البته برايش هزينه بردار خواهد بود. او در صورت جدايی بايد نيم ميليون يورو بپردازد و اين مساله فقط در شرايطی ممکن خواهد بود که پيشنهاد ويژه ای داشته باشد. يعنی فدراسيون فوتبال يا باشگاهی پيدا کند که حاضر باشد برای قرارداد يک ساله بيش از ۱.۵ ميليون يورو بپردازد.قراردادی که تا پايان مسابقات مقدمانی جام جهانی تمديدش حتمی باشد و در صورت صعود به جام جهانی تا سال ۲۰۱۸ ادامه داشته باشد.کی روش اگر با پيشنهادی اين چنين مواجه شود درنگ نخواهد کرد . اما در حال حاضر چنين پيشنهادی برايش وجود ندارد.

امکان جدايی از طريق اخراج

شايد فدراسيون فوتبال بخواهد کی روش را اخراج کند. اين پيشنهادی است که بارها از سوی کی روش اعلام شده. سرمربی تيم ملی در ماجرای استفاده از جهانبخش و آزمون بارها گفته که خوشحال می شود او را اخراج کنند. اخراج کی روش از تيم ملی ايران در يک ماه اخير ۳ بار از سوی سرمربی تيم ملی مطرح شده است.ماجرايی که برای فدراسيون فوتبال ايران هزينه ای هنگفت خواهد داشت.قرارداد کی روش با فدراسيون فوتبال هزينه فسخی برابر يک سال قرارداد دارد. يعنی اگر قرار باشد کی روش را اخراج کنندبايد حقوق يک سال آينده کی روش را بپردازند که می شود ۱.۵ ميليون يورو. فدراسيون فوتبال در حال حاضر برای پرداخت قسط های قرارداد کی روش که درصدی از مبلغ يک ساله است با مشکل مواجه می شود چه باشد که بخواهد پول يک سال را بپردازد.بدتر اينکه پرداخت اين پول به معنای پايان کار نيست و فدراسيون فوتبال برای قرارداد جديدش بايد حداقل يک ميليارد تومان بپردازد.آخرين سرمربی ايرانی تيم ملی چنين رقمی را دريافت کرده و اگر فدراسيون بخواهد يک ايرانی را جايگزين کی روش کند به غير از هزينه هايی که بايد به لحاظ از دست رفتن محبوبيت بپردازد با احتساب قرارداد دستيارهای کی روش به بيش از ۱۰ ميليارد تومان پول نقد نياز دارد و حضورش در جام جهانی هم به هيچ وجه تضمين شده نخواهد بود. خب چرا بايد اين کار را بکند؟

امکان جدايی از طريق فسخ قرارداد

نه کارلوس کی روش پيشنهاد ويژه ای برای امضای قرارداد دارد و نه فدراسيون فوتبال ايران مربی ای را می شناسد که صعودش به جام جهانی را با هزينه کمتر تضمين کند. کی روش آشنايی خوبی با فوتبال ايران پيدا کرده و می تواند تضمين کننده حضور در جام جهانی باشد. اتفاقی که محبوبيت فدراسيون فوتبال را بيمه خواهد کرد. درچنين شرايطی که نه کی روش و نه فدراسيون فوتبال انتخاب های خوبی پيش رو ندارند احتمال جدايی از طريق فسخ قرارداد به صفر نزديک می شود. هرچند که اگر قرار باشد کی روش حتما از ايران برود لابد بايد اين مسيررا طی کند. يعنی اگر روزی کی روش بخواهد به شيوه ای منطقی از ايران جدا شود حتما بايد از اين مسير باشد که هزينه کمتری به طرفين وارد شود. مسيری که به نظر می رسد در حال حاضر مسدود است.

جدايی بلوف تا واقعيت

هرچند هم رييس فدراسيون فوتبال و هم کارلوس کی روش اعلام کرده اند که مسيرشان از هم جدا می شود اما از نظر بندهای قرارداد و شرايط موجود اين اتفاق تقريبا غير ممکن می نمايد. کی روش و کفاشيان هر دو خوب می دانند که ماندن در سرمربی گری تيم ملی ايران بهترين تصميم برای هر دو طرف از نظر مادی و معنوی است و به نظر می رسد که طرح جدايی کی روش از تيم ملی ايران اهداف تبليغاتی و رسانه ای داشته باشد و سرمربی تيم ملی ايران بنا به گفته خودش در برنامه ويژه عيد به ايران باز می گردد که بتواند شرايط ماندن در ايران را بررسی کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016