شنبه 21 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ريزترين خودروی برقی جهان ساخته شد، مهر

خودروهای برقی متعددی طی سالهای گذشته توليد شده اند که از ابعاد کوچکی برخوردار بوده اند، با اين همه تمامی اين خودروهای کوچک در مقايسه با خودروی برقی که دانشمندان سوئيسی ابداع کرده اند بسيار غول پيکر به شمار می روند.

به گزارش خبرگزاری مهر، گروه سوئيسی "امپتا" طی همکاری با دانشمندان هلندی دانشگاه گرونينگن يکی از بی نظيرترين خوردوهای برقی جهان را ساخته اند که ابعاد آن ۴x۲ نانومتر است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اين نانوخودرو که از يک تک مولکول ساخته شده دارای چهار چرخ است که عملکرد هر يک از چرخها مشابه چرخی با موتور مجزا است. اين خودرو می تواند در مسيری مستقيم بر روی سطحی مسی حرکت کند و به جای حمل باطری برق مورد نياز خود را از سر "ميکروسکوپ پويشی تونلی" که بالای آن قرار خواهد گرفت، تامين کند.

اين نانوخودرو برای هر نيم دوری که چرخهايش خواهند زد به ۵۰۰ ميلی ولت انرژی نياز خواهد داشت. زمانی که خودرو وارد يک دست انداز می شود، الکترونها از ميان مولکول نفوذ کرده و منجر به تغييرات ساختاری برگشت پذيری در هريک از موتورها يا چرخها می شوند. اين تغييرات باعث می شوند هر چهار چرخ به صورت همزمان به جلو حرکت کنند.

بر اساس گزارش گيزمگ، اجرايی کردن اين کار برای هماهنگ سازی حرکت همزمان چرخها در عمل بسيار دشوار است با اين همه در نهايت پس از ۱۰ تحريک الکتريکی، نانوخودرو توانست ۶ نانومتر به جلو حرکت کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016