یکشنبه 6 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تولید ۷ دارو برای درمان سرطان و پوکی استخوان، مهر

تولید 6 دارو برای درمان 3 نوع سرطان، یک نوع داروی شیمی دارمانی با استفاده از فناوری نانو و تولید 2 نوع واکسن انسانی و حیوانی از مهمترین اخبار در حوزه بهداشت و سلامت در سال 90 بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، تفاهم نامه ای میان معاونت علمی رئیس جمهور با وزارت بهداشت به امضا رسید و در آن مقرر شد تا داروهای مورد نیاز، در قالب طرحهای کلان ملی با اعتباری بالغ بر 150 میلیارد ریال تولید شود.
در این راستا پژوهشگران مراکز تحقیقاتی پروژه های علمی را اجرایی کردند و تا پایان سال 90 موفق به تولید 7 دارو شدند که در ماه های پایانی سال 90 با حضور رئیس جمهور از این داروها و ماده اولیه دارویی رونمایی شد.

این داروها برای درمان بیماری ALS (نوعی بیماری سیستم عصبی)، آسم، سه نوع سرطان، پیشگیری از پوکی استخوان، هموفیلی و بیماریهای پوستی کاربرد دارند. جرئیات این داروها به شرح زیر است:

سالمترول Salmeterole
داروی سالمترول به شکل افشانه تنفسی مصرف می شود و بسته به میزان بیماری در دوزهای مختلف استنشاق می شود. این دارو به عنوان گشاد کننده‌های راههای هوایی و داروی ضد آسم کاربرد دارد.

ریلوزول Riluzole
داروی ریلوزول به شکل قرص مصرف می شود و برای درمان بیماری ALS یا آمیوتروفیک لاترال اسکلروز که نوعی بیماری مرتبط با سیستم عصبی است، کاربرد دارد. این بیماری مربوط به نورون‌های حرکتی است و تخریب پیشرونده و غیرقابل ترمیم در دستگاه عصبی مرکزی (مغز و نخاع) و دستگاه عصبی محیطی را موجب می شود. این بیماری منجر به از دست رفتن تدریجی عملکرد عضلات (به ویژه عضلات مخطط) می شود و با تضعیف ماهیچه‌ها فرد به تدریج به فلج عمومی مبتلا می‌شود.

لیتروزول Letrozole
ماده اولیه دارویی لیتروزول برای تولید این دارو مورد نیاز است. داروی لیتروزول تبدیل آندروژنها به استروژن را از طریق مهار سیستم آنزیمی آروماتاز مهار می کند. کاهش استروژنها منجر به کاهش توده توموری و تاخیر در پیشرفت رشد تومور در سرطان سینه در زنان می شود. این دارو هورمونی بوده و در پیشگیری از گسترش تومورها نقش دارد.

زولدرونیک اسید Zoledronic acid
ماده اولیه دارویی زولدرونیک اسید به صورت تزریقی بوده و مکانیسم اثر آن به صورت مهار فعالیت استئوکلاست ها در استخوان ها و غضروف ها است. همچنین این دارو فعالیت استئوکلاستیک آزاد سازی کلسیم در استخوان ها و غضروف ها را مهار می کند. این دارو از خانواده بیس فسفونات ها بوده و در درمان پوکی استخوان، سرطان های سینه، پروستات و هیپرکلسمیا مورد استفاده قرار می گیرد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بوتولیوم Botulism a toxine
داروی توکسین بوتولیوم دارای مصارف دارویی مختلفی است و به صورت فرآورده دارویی تزریقی به صورت پودر لیوفیلیز تولید شده است. این دارو برای درمان بیماری های پوستی و همچنین مصارف زیبایی کاربرد دارد. این فرآورده دارویی یک فرآورده بیوتکنولوژی به شمار می رود.

فاکتور 7 Antihemophilic Factor VII
فاکتور هفت یک فاکتور مربوط به انعقاد خون و ضد خونریزی است که به شکل تزریقی ارائه می شود. این دارو در درمان خونریزی هموفیلی A و B موثر است.

سینا دوکسوزوم
نانو داروی ضد سرطان "سینا دوکسوزوم" نوعی داروی شیمی درمانی است که برای درمان سرطانهای سینه، تخمدان، مولتیپل میلوما، کاپوسی سارکومای همراه در بیماران مبتلا به ایدز استفاده می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016