Saturday, Jan 28, 2017

صفحه نخست » چرا در حادثه پلاسکو از بالگرد استفاده نشد؟!

atash-Plasco-280117.jpgایلنا ـ در حادثه پلاسکو می‌توانستیم با استفاده از هلیکوپتر و هدف‌گیری جهت شلیک فوم و یا آب به نقاط آتش گرفته؛ سهل‌تر، سریعتر و دقیق‌تر آتش را خاموش کنیم و قطعا امروز شاهد این میزان خسارت جانی و مالی نبودیم.

بسیاری از ما استفاده از هلیکوپتر را جهت اطفاء حریق در محیط‌های وسیع مانند مزارع، جنگل‌ها و یا لکه‌های نفتی دریایی یا سکوهای نفتی مشاهده کرده‌ایم. در چنین شرایطی به علت گستردگی آتش در محیط‌های باز، حجم زیادی از آب به وسیله هلیکوپتر بصورت عمودی روی شعله‌های آتش سرازیر می‌شود، اما در مقابل آتش‌سوزی‌ها در ساختمان‌ها و برج ها از هلیکوپتر پیشرفته آتش نشانی و به اصطلاح هلیکوپترهای مجهز به واترگان که قادر هستند آب یا فوم را در فاصله های مناسب به نقطه مورد نظر و کانون آتش بپاشند، استفاده می‌شود.

در کشورهای پیشرفته یگان هوایی آتش‌نشانی در کنار نیروی انسانی علاوه بر در اختیار داشتن امکانات و تجهیزات روز مناسب، از وسایل پرنده توانمند، تاکتیکال برای مهار و فرونشاندن آتش بهره می‌برند. این تجهیزات علاوه بر سبدهای آبگیری و موتورهای بالابر بر روی بدنه های هلیکوپترها، نوعی واترجت دارند که قادر هستند آب یا مواد خاموش کننده را تا فاصله های دور و با فشار بسیار زیاد پرتاب نمایند. معمولا در شهرهای بزرگ با تمرکز جمعیت بالا، ساختمان ها و برج های مرتفعی وجود دارد که در مواقع آتش سوزی در طبقات فوقانی، یکی از بهترین ابزارهای اطفاء حریق بالگردهای مجهز به سامانه پیشرفته است چرا که این بالگردها قادرند در کوتاهترین زمان ممکن نقاط آتش گرفته‌ی دور از دسترس ماشین های آتش نشانی را خاموش کنند.

اما در پی حاثه تلخ و دلخراش روزهای گذشته، برخی این پرسش را مطرح می کنند که آیا برای اطفاء حریق برج پلاسکو می توانستیم از هلیکوپتر استفاده کنیم؟ لذا در پاسخ به این پرسش باید گفت آری، بدلیل اینکه ساختمان پلاسکو از ساختمان‌های اطراف خود دارای ارتفاع بیشتری داشته بهمین دلیل می توانستیم با استفاده از هلیکوپتر و هدف گیری جهت شلیک فوم و یا آب به نقاط آتش گرفته، سهل‌تر، سریعتر و دقیقتر آتش را خاموش کنیم و قطعا امروز شاهد این میزان خسارت جانی و مالی نبودیم.

اتفاقا استفاده از این بالگردها در چنین شرایطی امری طبیعی و معمول است و با جست و جوی ساده‌ای در اینترنت تصاویر و فیلم‌های زیادی در رابطه با این موضوع به چشم می‌خورد و سوال اینجاست چرا مدیران و مسئولان از بالگرد در دقایق اولیه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو که می‌توانست آن فاجعه را به حادثه‌ای با خسارت جانی و مالی اندک مبدل کند، استفاده نکرده‌اند؟

علاوه بر این می‌توانستیم از کاربردهای استراتژیک هلیکوپتر برای انتقال نیروها، وسایل و تجهیزات خاموش‌کننده یا راپل نیروهای امدادی و اعزام مصدومان و حتی مدیریت و کنترل عملیات از هوا به سطح اقدام کنیم.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy