Saturday, Jan 28, 2017

صفحه نخست » دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا می‌شوند

trum_immigration_signs.jpgبی بی سی - سخنگوی وزارت امنیت داخلی آمریکا گفته است کسانی که کارت سبز یا گرین کارت دارند هم مشمول ممنوعیت جدید می‌شوند و ورود آنان به آمریکا فعلا ممنوع است.

گیلیان کریستنسن گفته است که شهروندان هفت کشور عمدتا مسلمان از جمله ایرانیانی که گرین کارت یا کارت دائم اقامت آمریکا را دارند، فعلا نمی‌توانند وارد آمریکا شوند.

از صبح امروز، ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن به آمریکا اجرا شد. تصمیمی که با اعتراض سازمان ملل و بعضی کشورهای اتحادیه اروپا روبه‌رو شده است.

وزارت خارجه ایران هم در بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرده و گفته است که "برای حمایت از حقوق شهروندان خود تا زمان برطرف شدن محدودیت‌های توهین‌آمیز ایالات متحده علیه اتباع ایران، اصل عمل متقابل را اجرا می‌کند."

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز جمعه با امضای دستوری "برای حفاظت از آمریکا در مقابل حملات تروریستی" ورود پناهجویان به آمریکا را برای ۴ ماه معلق کرد و موقتا بازدید شهروندان هفت کشور با اکثریت مسلمان از جمله ایرانیان به آمریکا را ممنوع کرد.

تصور می شود براساس این طرح سفر شهروندان ایرانی ابتدا برای ۹۰ روز متوقف می‌شود اما احتمال تمدید آن وجود دارد.

از ساعاتی بعد از اجرایی شدن فرمان، شرکت‌های هوایی، مسافرانی را که قصد داشتند با ویزا وارد آمریکا شوند، سوار هواپیما نکردند. تا این لحظه مشخص نبود که آیا دارندگان گرین کارت هم مشمول این ممنوعیت خواهند بود یا نه.

وزارت امنیت داخلی آمریکا در تفسیر جدیدی از فرمان تازه دونالد ترامپ، دارندگان گرین کارت را هم به این محدودیت اضافه کرده است.

گروه های حقوق بشر این تدابیر را تبعیض آمیز خواندند و گفتند که باعث سرگردانی پناهجویان در نواحی خطرناک می شود و وجهه ایالات متحده به عنوان سرزمین مهاجران را خدشه‌دار می کند.

این دستور همچنین با انتقاد چهره های برجسته از جمله بنیانگذار فیسبوک و شماری از برندگان نوبل و دانشگاهیان برجسته در آمریکا روبرو شده.
طرح شکایت از قانون جدید

وکلا و حقوقدانان در آمریکا مشغول تهیه مقدمات شکایت حقوقی علیه مقررات جدید هستند. آنان می‌گویند شماری از مسافران به طور غیرقانونی در فرودگاه بازداشت شده‌اند.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا و سایر شرکت‌های حقوقی از حامیان طرح این دعوای حقوقی هستند.
متن این دستور که چند ساعت بعد از امضای آن منتشر شد حاوی این نکات است:

تعلیق برنامه اجازه ورود پناهندگان به آمریکا برای ۱۲۰ روز

ممنوعیت ورود پناهندگان سوری تا زمان اعمال "تغییرات جدی" که "با منافع ملی سازگار است."

تعلیق ۹۰ روزه ورود از عراق، سوریه و کشورهایی که "موضوع نگرانی" هستند. در این دستور مستقیما از ایران نام برده نشده اما به قوانینی اشاره می کند که احتمالا شامل حال ایرانیان هم خواهد شد.

اولویت بندی ادعاهای پناهندگی در آینده "براساس سرکوب مذهبی" اگر شخص بخشی از یک اقلیت مذهبی در کشورش باشد.

تعلیق فوری برنامه‌ای که به مهاجران اجازه می داد ویزای خود را غیرحضوری تمدید کنند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy