Tuesday, Jan 31, 2017

صفحه نخست » تشکیل کمیته‌ ویژه در ایران در پی اقدام ترامپ

Bahram-Ghasemi.jpgبه گزارش خبرنگار مهر، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه شب گذشته در حاشیه مراسم تکریم پیشکسوتان وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران درخصوص اهداف سفر وزیرخارجه فرانسه به تهران گفت: فرانسه یکی از کشورهای مهم اروپایی است و قدمت روابط سیاسی و دیپلماتیک دو کشور چند صد سال است.

وی ادامه داد: دو کشور همکاری های گسترده ای در دهه های گذشته در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشته اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: حضور فرانسه در شرکت ها، کارخانجات و حوزه های دانش و فناوری ایران به صورت محسوس قابل مشاهده است اما در دهه های گذشته به دلایل مختلف روابط دو کشور فراز و نشیب هایی هم داشته است.

قاسمی خاطرنشان کرد: روابط دو کشور برخی مواقع در اوج و زمانی هم در وضعیت نامطلوبی قرار داشته است با این حال در دوران پس از برجام روابط دو کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار شد.

وی با بیان اینکه سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران سفر قابل توجه و مهم ارزیابی می شود اظهار داشت: این سفر علاوه بر اینکه سفر وزیر خارجه فرانسه است با توجه به مسوولیت ایشان به عنوان رییس کمیسیون مشترک اقتصادی فرانسه و ایران هم حایز اهمیت است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: یک تیم اقتصادی هم در معیت وی با حضور نمایندگان شصت شرکت به تهران سفر کردند و فردا نشست اول در اتاق بازرگانی برگزار و این کمیسون مشترک هم تشکیل جلسه می دهد.

قاسمی گفت: این اولین کمیسیون مشترک ایران و فرانسه بعد از انقلاب و حتی قبل از انقلاب است و این را می توان به فال نیک گرفت که می تواند آغازی بر تعمیق و گسترش همکاری های اقتصادی باشد.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه سیاسی هم با توجه به حضور فرانسه در منطقه و آشنایی این کشور با خاورمیانه و مواضع نسبتا مشترک که به دلایل ریشه های استقلال خواهی دو کشور در گذشته است می تواند کمک کند تا رایزنی های اساسی در برهه کنونی در مورد سوریه، یمن، لبنان و عراق داشته باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: از این رو این سفر در حوزه سیاسی هم می تواند بسیار پربار باشد.

قاسمی ادامه داد: از سوی دیگر فرانسه در اتحادیه اروپا از جایگاه ویژه ای برخوردار است و با توجه به وضعیت جدید اروپا و مسایل و چالش هایی که اروپا با آن مواجه است و تحولاتی که در خاورمیانه، اروپا و به خصوص امریکا رخ داده است فکر می کنم رایزنی های ایران و فرانسه در برهه کنونی می تواند برای دو طرف راهگشا باشد و امیدواریم در تبادلات فکری بتوانیم تفاهماتی در همکاری منطقه ای و دوجانبه داشته باشیم.

وی همچنین در خصوص نقش فرانسه در توافق هسته ای اظهار داشت: فرانسه یکی از مجموعه طرف های مذاکره با ایران بوده و هست و تصور من این است همانطور که طی روزهای گذشته مقامات فرانسوی هم مجددا تاکید کرده اند، راهی جز التزام به برجام و حمایت از آن و کمک به همین روند بین ما و مجموعه مقابل وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ذهنیت من می گوید فرانسه به دلایل مختلف باید و می تواند حمایت خوبی داشته باشد و این کشور می تواند جایگاه ویژه ای در سایر شرکای اروپایی خود داشته باشد.

قاسمی در پاسخ به این سوال که تشکیل کمیته ای در وزارت خارجه را به منظور پیگیری امور ایرانیان خارج از کشور تایید می فرمایید یا نه گفت: بعد از اتخاذ مواضعی در آمریکا در خصوص ایران و برخی از کشورهای مسلمان و بیانیه دو روز گذشته وزارت خارجه که منتشر شد، ما پیش بینی دقیقی در خصوص راهکارها و اقدامات مناسبی که باید در مقابل اقدام آمریکا داشته باشیم را انجام دادیم که تشکیل کمیته ای که متشکل از برخی دیگر از ارگان های جمهوری اسلامی ایران و در محل وزارت خارجه یکی از آنها است.

وی ادامه داد: این کمیته کار خودش را آغاز کرده و امیدواریم که بتواند راهکار های متناسب را برای وضعیت جدید پیش بینی کند.

قاسمی با بیان اینکه این کمیته ظرف امروز و دیروز توانسته دستورالعمل هایی را تهیه و به سفارت خانه های ایران در سراسر جهان ابلاغ کند افزود: این دستورالعمل ها در خصوص پاسداشت و منزلت ایرانیان خارج از کشور به خصوص کسانی که در آمریکا ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند تهیه شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص سفر وزیر خارجه کویت به ایران و اینکه گفته شد حامل پیام امیر آن کشور در خصوص میانجیگری میان ایران و عربستان بوده، اظهار داشت: کویت همسایه ما هست و سیاست و مواضع ما هم در قبال آنها مشخص است و ما علاقه مند بوده و هستیم که با همه همسایگان خود روابط منطقی، متناسب و متوازنی را داشته باشیم.

وی گفت: تعاملات و رفت و آمدها میان ما و کویت همواره بوده و هست، این سفر را باید در چارچوب روابط دو جانبه میان دو کشور و به عنوان پاسخی نسبت به سفر سال گذشته آقای ظریف به کویت ارزیابی کرد.

قاسمی افزود: ایشان حامل پیام امیر کویت در خصوص مسایل دو جانبه اقتصادی، سیاسی بود و در آن سفر در خصوص مسایل منطقه ای، بحران های موجود در سوریه و عراق صحبت کردیم، یعنی مسایلی که می تواند بر هر دو کشور ایران و کویت تاثیر گذار باشد و همچنین در خصوص مجموعه ای از عواملی که می تواند ثبات را در منطقه تشدید و از چالش های بیشتر جلوگیری کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه میانجیگری کویت در رابطه میان ایران و عربستان را نمی تواند تایید کند ادامه داد: ما در ارتباط با سایر کشورهای منطقه ای نیازی به میانجی نداریم و مسایل ما با این کشورها می تواند دو جانبه مورد رایزنی قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در مورد عربستان هم هر گاه آنها آماده باشند که گام هایی را بردارند و جبران خطاهای گذشته خود را داشته باشند و آماده همکاری های بیشتری با ایران باشند قطعا مورد استقبال جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرد.

قاسمی در پاسخ به این سوال که در مقابل دستور ترامپ در خصوص منع ورود مردم ایران و چند کشور مسلمان دیگر آیا پیگیری در سازمان های بین المللی را خواهیم داشت یا خیر گفت: ما در بیانیه ای که صادر کردیم اشاره داشتیم که راهکارهای خود را آماده خواهیم کرد و راهکارهایی که بتواند متناسب با اقدام آمریکا باشد را مد نظر قرار می دهیم که از جمله آن تشکیل همان کمیته ای بود که در خصوص وضعیت ایرانیان مقیم خارج فعالیت می کند، در مورد بقیه جزییات هم ترجیح می دهم در مقطع کنونی صحبتی نکنم.

وی در پاسخ به این سوال که از جزئیات سفر آقای روحانی به مسکو که سفیر ایران در روسیه اخیرا خبر آن را داده بود، توضیحاتی بدهید اظهار داشت: روابط ما با روسیه نزدیک و رو به رشد است و به عنوان همسایه ای که در قسمت شمالی و آب های خزر با هم همسایه هستیم از ظرفیت های زیادی برخوردار است و در همه حوزه ها همکاری های ما با جدیت پیش می رود.

قاسمی ادامه داد: تبادل هیات ها و مقامات همواره وجود داشته و به صورت وزرای مختلف و فرستاده های ویژه آقای پوتین یا دیگران این رفت و آمدها ادامه پیدا خواهد کرد، همچنین در دستور کار ما سفر آقای روحانی به مسکو هم وجود دارد و روی آن کار می کنیم و در زمان مناسب تاریخ آن را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما در ملاقات ها میان مقامات دو کشور حتی الامکان روابط فی مابین را مرور می کنیم، بی شک در سفر مقامات عالی رتبه همه موضوعات می تواند در دایره میز مذاکره قرار بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که ملک سلمان و ترامپ در تماس تلفنی که داشتند در خصوص رویارویی با ایران توافق کردند، مصادیق این رویارویی چه خواهد بود تصریح کرد: من از چنین توافقی بی اطلاعم و تنها می دانم تماسی تلفنی میان دو طرف بوده و تصور می کنم مجموعه ای خرد گرا و با تعقل به سمت مقابله با ایران توانمند، مقتدر و با تاریخ چند هزار ساله در منطقه حساس غرب آسیا نمی رود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy