Tuesday, Jan 31, 2017

صفحه نخست » سفری به اردوگاه احزاب مخالف مسلح کرد ایرانی

antiIRIkurdsBBC1_small.jpgبی بی سی - برای بیست سال احزاب سنتی کردستان ایران مبارزه مسلحانه را کنار گذاشته بودند. اما حدود دو سال است پیشمرگهای حزب دمکرات "َحدکا" به کوهستانهای مناطق مرزی با ایران بازگشته‌اند. صدای سلاحهای آنان در این منطقه دوباره شنیده می‌شود. برای گفتگو با فرماندهان حدکا به یکی از اردوگاه‌های آنان در نقاط مرزی عراق با کردستان ایران رفتیم. در این اردوگاه گروهی ۵۰ نفره مسلح به سلاحهای سبک و آر پی جی حضور داشتند. رفیق میری فرمانده نظامی این گروه بود. "در دو سال گذشته دسته هایی را از این منطقه به داخل خاک ایران فرستادیم. هدف ما ارتباط با مردم کرد است".

آقای میری می‌گوید: "برای بیست سال مبارزه مسلحانه را کنار گذاشتیم. نتیجه نداد. جمهوری اسلامی برای احقاق حقوق کردها حاضر به مذاکره نشد. رهبران ما روی میز مذاکره کشته شدند."

در سال ۱۹۸۹ عبدالرحمن قاسملو رهبر پیشین حزب دمکرات کردستان ایران در هنگام مذاکره با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در وین، اتریش کشته شد. این حزب می گوید مذاکره برای صلح دسیسه‌ای از طرف جمهوری اسلامی برای کشاندن او به قتلگاه بوده است. اما جمهوری اسلامی هیچگاه رسما مسئولیت این ترور را به عهده نگرفت. سه سال بعد صادق شرفکندی جانشین آقای قاسملو نیز در برلین، آلمان ترور شد. دادگاه آلمان مقامات بلند پایه ایرانی را عاملان این قتل خواندند.

حدکا حدود دو سال است کمپینی با نام 'راسان ' که به معنی 'برخاستن ' است را شروع کرده است. مصطفی هجری دبیر کل حدکا می گوید: "هدف این کمپین نجات آزادی از زیر آوار استبداد در جامعە است."

بعضی از مقامهای جمهوری اسلامی ایران احزاب مسلح کرد را متهم می کنند که به تحریک و حمایت قدرتهای منطقه جنگ مسلحانه را از سر گرفته اند. چند ماه پیش محسن رضایی فرمانده پیشین سپاه پاسداران، عربستان سعودی را متهم به حمایت از احزاب کرد کرد. آقای رضایی تهدید کرد اگر حکومت اقلیم کردستان از فعالیت این احزاب جلوگیری نکند، نیروهای ایرانی در داخل کردستان عراق عملیات تخریبی علیه آنان انجام خواهند داد.

آقای هجری اتهامات مقامات ایرانی را رد می کند و می گوید آنها از هیچ حکومتی در منطقه کمک مالی یا تسلیحاتی دریافت نمی کنند. او گفت: "جمهوری اسلامی ایران همواره مبارزات حق‌طلبانه کردها را وابسته به بیگانگان می خواند. نه تنها ما، تمام حرکتهای آزادیخواهانه مردم ایران را وابسته به بیگانگان می‌خواند. ما برای آزادی همه ملیتهای ایرانی مبارزه می کنیم."

رهبران حدکا می گویند آنان برای ایرانی فدرال مبارزه می کنند نه تجزیه خاک ایران.

antiIRIkurdsBBC2.jpgحزب دمکرات کردستان ایران، حدکا، یکی از قدیمیترین احزاب کرد ایران است. چند سال پیش در این حزب انشعاب رخ داد و حزب دمکرات کردستان، حدک، از پیکره آن جدا شد.

عکسهای دو رهبر پیشین حزب دمکرات در جای جای اردوگاه پیشمرگه‌های حزب دمکرات کردستان 'حدک ' و 'حدکا 'دیده می شوند. اردوگاه اصلی آنها در کوی سنجق عراق است. حدک می گوید جنگ تنها راه حل مسئله کردهای ایران نیست.

کمال کریمی عضو دفتر سیاسی حدک می گوید با میانجیگری برخی از کردهای عراق با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران ملاقات داشته‌اند.

"سه سال پیش پیشنهاد دیدار با نمایندگان جمهوری اسلامی شد و شاید بیش از یک بار با آنها مذاکره کردیم. از آنجا که از ابتدا شک داشتیم آنها واقعا برای حل مسئله گفتگو کنند، پیشنهاداتی دادیم، که آنها قبول نکردند. آنها می خواستند تنها با حزب ما مذاکره کنند. اما ما خواهان حضور نمایندگان همه احزاب کرد ایرانی در این گفتگوها بودیم. آنان قبول نکردند."

شب یلدای امسال حدک مراسمی برای اولین شب زمستان و تولد عبدالرحمن قاسملو برگزار کرد. اما در خارج از سالن برگزاری مراسم دو بمب منفجر شد. بمب اول صوتی بود و به فاصله چند دقیقه بمب دوم که فسفری بود منفجر شد. ۵ عضو "حدک" و دو عضو نیروهای امنیتی کردستان عراق کشته شدند.

حدک می‌گوید این بمب‌گذاری بوسیله فردی نفوذی که بیش از یک سال به آنها پیوسته بود انجام شده و حال اطلاعات موثق دارند که به ایران بازگشته است. کمال کریمی می گوید، "با توجه به سابقه ترورهای جمهوری اسلامی، تهدیدهای فرماندهان نظامی، و تحقیقات و مدارک به دست آمده از دست داشتن جمهوری اسلامی ایران در این عملیات حکایت دارد."

antiIRIkurdsBBC3.jpg

نچیروان بارزانی، نخست وزیر کردستان عراق نیز می گوید احتمال دست داشتن جمهوری اسلامی در انفجارها زیاد است اما مدرکی در دست نیست. حکومت این منطقه رابطه نزدیکی با ایران دارد.

آقای بارزانی گفت: "سیاست ما هیچ ارتباطی با فشارهای جمهوری اسلامی ایران ندارد. حزب دمکرات و احزاب دیگر باید به قوانین و مقررات اقلیم کردستان احترام بگذارند. نمی‌شود از خاک اقلیم کردستان برای عملیات نظامی علیه ایران استفاده کنند. "

از آقای بارزانی پرسیدم آیا رهبران حدکا به آنها قول داده اند که علیه ایران عملیات انجام ندهند یا نه. در پاسخ گفت: "نمی توانم بگویم آنها صد در صد قول داده اند، اما گفتگوها برای رسیدن به تفاهم مشترک ادامه دارد."

کردستان عراق با مشکلات اقتصادی و سیاسی زیادی روبروست. رهبران این منطقه نمی خواهند با کشورهای همسایه تنش داشته باشند. احزاب مسلح کرد ایرانی زیر فشار دولت این منطقه هستند تا از خاک کردستان عراق علیه ایران استفاده نکنند. اما حزب دمکرات کردستان ایران می گوید به اعزام نیروهایش به داخل ایران ادامه خواهد داد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy