Tuesday, Jan 31, 2017

صفحه نخست » رئیس شورای اروپا: دونالد ترامپ مثل اسلام‌گرایی، تهدیدی برای اروپاست

Donald_Tusk_eu.jpgبی بی سی - دونالد توسک، رئیس شورای اروپا، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را در کنار سیاست خارجی "روسیه سلطه‌جو" و "چین مصمم"، و حملات تروریستی اسلام‌گرایان، بخشی از "تهدید خارجی" دانسته که وضعیت کنونی عرصه بین‌المللی متوجه اتحادیه اروپا می‌کند. آقای توسک در نامه‌ای به اعضای شورای اروپا نوشته دولت دونالد ترامپ مواضع "نگران‌کننده‌ای" دارد که آینده اروپا را "شدیدا غیرقابل‌پیش‌بینی می‌کند." او گفته است: "تغییر در واشنگتن، با دولت جدیدی که گویی ۷۰ سال سیاست خارجی آمریکا را زیر سوال می‌برد، به طور ویژه‌ای اتحادیه اروپا را در شرایطی دشوار قرار می‌دهد." آقای ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی از رابطه کنونی آمریکا و کشورهای اروپایی انتقاد کرد و خواهان تغییر آن به سود آمریکا شد. او از جمله از اینکه برخی اعضای ناتو به تعهداتشان عمل نمی‌کنند انتقاد کرده بود. مواضع آقای ترامپ درباره مهاجران، مسلمانان و مسائل زنان نیز با اصولی که بسیاری از رهبران اروپایی به عنوان ارزش‌های خود معرفی می‌کنند، همخوانی نداشته است.

رئیس شورای اروپا در نامه خود قدرت گرفتن جریان‌های ملی‌گرای ضد اتحادیه اروپا در کشورهای اروپایی را "تهدیدی داخلی" دانسته و گفته است: "باید کاملا روشن شود که از هم پاشیدن اتحادیه اروپا به معنی بازگشت نوعی حاکمیت ملی افسانه‌ای نخواهد بود، بلکه به وابستگی واقعی و عملی این کشورها به ابرقدرت‌های آمریکا، روسیه و چین منجر می‌شود."

او همچنین خواهان دفاع از حاکمیت قانون در نظام بین‌الملل شده و گفته است که تضعیف روابط آمریکا و اروپا صلح و نظم جهانی را به خطر می‌اندازد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy