Thursday, Feb 2, 2017

صفحه نخست » آماده باش پنهان در ايران، و زبان به كام در كشيدن خامنه اى

us iran conflictف. م. سخن - خبرنامه گویا
دونالد ترامپ با سنبه ى پر زور وارد ميدان شده است. اكنون سه روز است كه او و اعضاى دولت اش صريحا جمهورى اسلامى را خطاب قرار مى دهند. اين كه جمهورى اسلامى در حال اضمحلال بود و برجام و ١٥٠ ميليارد دلار پول آزاد شده توسط امريكا، او را نجات داد، يا دولت امريكا رسما به جمهورى اسلامى به خاطر هوا كردن موشك هاى بالستيكى اخطار مى دهد مواردى نيست كه ما در گذشته به اين صراحت ديده باشيم.

رفتار جمهورى اسلامى هم كه در مقابل سنبه ى پر زور، هميشه سكوت بوده است و شعار زيادى ندادن و حل مشكلات را به دست زمان و اختلافات امريكا با جهان و مردم ضد جنگ سپردن. ولى ترامپ در اين زمينه هم بى توجه به عوارض جهانى عمل مى كند. با نخست وزير استراليا كه يكى از متحدان استراتژيك امريكا بوده و هست به زبان پرخاش سخن مى گويد و در ميانه ى مكالمه، آن را قطع مى كند؛ به نظر انگلستان كه نزديك ترين متحد خود است وقعى نمى نهد؛ به جامعه ى اروپا بى محلى مى كند... به عبارتى رفتارى دارد از موضع بالا و از جانب رييس يك كشور مقتدر و بسيار قدرتمند به نام امريكا كه همه ى جهان بايد تابع نظرات او باشند.

واكنش جمهورى اسلامى در مقابل ترامپ بسيار جالب است. در زمانى كه ارتش امريكا وارد عرصه ى عراق و افغانستان شد، جمهورى اسلامى و رهبر، با اندرز هاشمى رفسنجانى، حرف زيادى نزدند و لام تا كام سخن نگفتند. احساساتى هاى حكومت هم كه تصور مى كردند جمهورى اسلامي واقعا صاحب قدرت است و شعار دادن ها و لاف و گزاف هاى او از سرِ همين قدرت است، تا خواستند صدا بالا ببرند و به يارى برادران (!) عراق و افغانستان بشتابند، از بالا فرمان، «خفه باش» آمد و در پشت پرده، مذاكراتى صورت گرفت كه جمهورى اسلامى در صورت ضرورت حتى مى تواند به امريكا كمك كند، و امريكا هم كه نمى خواست با جمهورى اسلامى جبهه جديدى بگشايد، از كنار ايران گذشت.

اما ترامپ ظاهرا اهل سكوت و در پشت پرده مذاكره كردن و امتياز دادن و امتياز گرفتن نيست. و حال بايد ديد كه سكوت جمهورى اسلامى و آيت الله خامنه اى و مودب شدن ناگهانىِ دستگاه حكومتى چه نتيجه ى مثبتى براى آن ها خواهد داشت. بيانيه ى ٢٢٠ تن از نمايندگان مجلس شوراى اسلامى مبنى بر ضرورت افزايش توانمندى هاى موشكى جمهورى اسلامى و تقويت بنيه دفاعى در چهارچوب راهبرد بازدارندگى بسيار مودبانه و با حداقل استفاده از نام كشور امريكا بود و از طلبكارى و گردن كشى در آن مطلقا خبرى نبود.

البته خامنه اى طى چند روز آينده براى تامين خواسته ى هواداران اش سخنانى خواهد گفت و اشاره ى غير مستقيم به رفتار سياسى ترامپ و امريكا خواهد داشت از موضع بالا و حكيمانه (!)، و گرفتن ژست اهميت نداشتن اين رفتارها و تاكيد بر قدرت بى حد و حصر جمهوري اسلامى در مقابل متجاوزان احتمالى و پند و اندرز دادن به «اين آقا كه تازه بر سر كار آمده» و امثال اين ها. ولى ريشه ى اين بى خيالى و سخنان عادى كه گويى اتفاق خاصى در جهان به وقوع نپيوسته در ترس است؛ ترسى كه از هم اكنون نيروهاى نظامى جمهورى اسلامى را به حالت آماده باش كامل در مقابل تهديدهاى احتمالى در آورده است.

عاقبت اين مناقشات به كجا خواهد انجاميد، قابل بيان نيست. همين كه رهبر جمهورى اسلامى با ترامپ دهن به دهن نگذارد، استراتژى مناسبى ست براى حفظ و بقاى جمهورى اسلامى. ولى ترامپ جمهورى اسلامى را به صورت هاى مختلف تحريك خواهد كرد و منتظر واكنش تند او خواهد بود تا مهره هاى دومينو شروع به فرو ريختن كنند...

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy