Thursday, Jul 20, 2017

صفحه نخست » بحران در روابط کویت و ایران؛ سفیر ایران باید به کشور بازگردد

072017A_top.jpgبه گزارش نامه نیوز، صبح پنجشنبه و به یک باره تلویزیون الجزیره از احضار سفیر ایران در کویت به وزارت خارجه این کشور خبر داد و اعلام کرد که دولت کویت دفتر رایزنی فرهنگی و نظامی ایران در این کشور را تعطیل و خواستار کاهش دیپلمات های حاضر در سفارت ایران در این کشور از 18 نفر به 4 نفر است.

بر این اساس سفیر کشورمان در کویت 48 ساعت فرصت دارد تا خاک این کشور را ترک و به تهران بازگردد، شبکه خبری الجزیره با اعلام این خبر گفت:‌ وزارت خارجه کویت علیرضا عنایتی سفیر ایران را فراخوانده تا موضوع کاهش تعداد دیپلمات های ایرانی در این کشور را به وی به صورت رسمی اعلام کند.

این در حالی است که برخی از رسانه ها این تحولات را در واکنش به پرونده گروه العبدلی دانستند. دولت کویت چندی قبل گروه مسلحی را کشف و اعضای آن را بازداشت کرد که به گروه العبدلی مشهور شد. دولت کویت این گروه را به وابستگی به ایران و تلاش برای نگهداری سلاح و جذب نیرو برای حملات مسلحانه و تروریستی متهم کرده اما تهران این اتهامات را رد می کند.

تحولات امروز پنجشنبه در روابط ایران و کویت در حالی است که کویت تلاش های گسترده ای را برای حل بحران قطر و میانجگری آغاز کرده است و خود همواره از ورود به بحران های منطقه و جانبداری از یکی از طرفین بحران ها جلوگیری می کرد، سوالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا روابط تهران و کویت نیز تحت تاثیر حوادث منطقه به سردی و تنش می رود؟

دویچه وله هم نوشت:

"رد پا"ی ایران

به گفته‌ی مقامات امنیتی کویت، مقادیر قابل‌توجهی سلاح و مهمات مورد نیاز برای ساخت بمب در محل سکونت این متهمان کشف و ضبط شده بوده. اعضای این گروه همچنین متهم به گذراندن دوره‌های آموزشی نظامی در ایران شده‌اند.

منابع کویتی هم‌زمان گزارش داده بودند که سلاح‌های توقیف‌شده در جریان دستگیری برخی از افراد این گروه، از ایران وارد کویت شده است. محل کشف سلاح‌ها نیز منطقه عبدلی در نزدیکی مرز عراق عنوان شده بود. برخی منابع کویتی اعلام کرده بودند که سلاح‌ها از ایران و از راه دریا وارد کویت شده‌اند.

مقام‌های امنیتی کویت این افراد را در طی عملیاتی در نزدیکی مرز این کشور با عراق بازداشت کرده و اعلام کرده بودند که آنان قصد انجام "اقدامی تروریستی" در خاک کویت را داشته‌اند.

منابع کویتی هویت متهمان را به جز متهم ایرانی پرونده، شیعیان کویتی اعلام کرده بودند. روزنامه کویتی "الجریده" نیز نوشته بود که اعضای "هسته عبدلی" پیش از دستگیری توسط سپاه پاسداران ایران آموزش دیده‌اند.

جمهوری اسلامی هر گونه ارتباط خود با اعضای "هسته عبدلی" را رد کرده است.

پیش از این نیز کویت به تبلیغات جمهوری اسلامی در خاک خود از جمله با اخراج میثم امرودی، رئیس سابق مدارس ایرانی در این کشور، واکنش نشان داده بود.

متهمان پرونده "هسته عبدلی" به حبس‌هایی از ۵ سال تا ابد محکوم شدند. حکم یکی از متهمان نیز که به اعدام محکوم شده بود، اخیرا توسط دادگاه عالی کویت به حبس ابد کاهش یافت.

دو روز پیش نیز روزنامه "السیاسه" کویت با استناد به منابع امنیتی این کشور مدعی شده بود که ۱۴ نفر از متهمان گروه عبدلی در روز صدور حکم‌شان از طریق دریا به ایران گریخته‌اند.

گفته شده که این ۱۴ نفر در دوران انتظار برای حکم دادگاه رسیدگی، به محض اطلاع ازحکم ۱۰ سال حبس خود توسط دادگاه، به ایران فرار کرده‌اند.

اکثریت جمعیت کویت سنی‌مذهب هستند، اما شیعیان نیز حدود یک سوم جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. خبر "اقدامات دیپلماتیک" کویت علیه ایران در حالی منتشر شده که جمهوری اسلامی دورانی بحرانی را در روابط خود با برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، از جمله عربستان، بحرین و امارات، از سر می‌گذراند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy