Thursday, Dec 21, 2017

صفحه نخست » انتقادها از مدیریت بحران زلزله چهارشنبه شب در تهران

122117A_top.jpgرادیو فردا، مرکز هدایت عملیات بحران، آخرین آمار تلفات و مصدومان زلزله شب گذشته تهران و البرز را دو کشته و ۱۱۵ مجروح اعلام کرد. همزمان یک نماینده مجلس از مدیریت بحران انتقاد کرد و رئیس شورای شهر تهران خواستار اجرا شدن مصوبات مقاوم سازی تهران شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز هدایت عملیات بحران، بر اثر زمین لرزه ۵.۲ ریشتری چهارشنبه شب ۲۹ آذر، در استان‌های تهران و البرز، یک زن ۷۰ ساله در تهران (شهریار و رباط کریم) بر اثر حمله قلبی و یک دختربچه ۱۰ ساله در البرز بر اثر استرس ناشی از زلزله جان خود را از دست دادند.

به گفته این مرکز، تاکنون ۱۱۵ مصدوم به مراکز درمانی در دو استان مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۶۷ تن مرخص و ۴۸ تن بستری شده‌اند.

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، بهنام سعیدی، سخنگوی سازمان مدیریت تهران، رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به شدت این زمین لرزه ۵.۲ ریشتری افزود: تاکنون ۱۳ پس‌لرزه برای این زلزله ثبت شده که قدرت این پس‌لرزه‌ها سیر نزولی داشته است.​

سازمان لرزه‌نگاری ایالات متحده شدت زمین‌لرزه را ۴.۹ ریشتر، عمق آن را ۱۰ کیلومتری زمین و مرکز آن را در ۲ کیلومتری ملارد برآورد کرده‌است.

به نوشته ایسنا، مکان زلزله، شهر ملارد بود و استان‌های تهران، البرز، قزوین، قم، گیلان و مرکزی از آن متاثر شدند.

در همین حال، ‌به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمد حسین مقیمی، استاندار تهران، روز پنجشنبه در جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران استان تهران با اعلام اینکه «طبق قانون، مدیریت بحران شهر تهران بر عهده شهرداری تهران است» افزود: «مدیران استان تهران تا عادی شدن شرایط، حق خروج از استان تهران را ندارند».

پیش از این و در پی زمین‌لرزه نیمه‌شب چهارشنبه در تهران، سازمان مدیریت بحران کشور، از تعطیلی مراکز و نهادهای اجرایی، مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در استان‌های تهران، البرز و قم، در روز پنجشنبه خبر داده بود.

به گفته این سازمان، نهادها و مراکز امدادرسانی و بانک‌ها در روز پنجشنبه همچنان به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد.

«احتمال زلزله بزرگ‌تری در تهران و البرز وجود دارد»

به نوشته ایلنا، محمد شکرچی‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: «احتمال دارد که گسل ماهدشت با توجه به تهاتری که با گسل‌های دیگر همچون گسل ایپک و اشتهارد دارد سبب زلزله بزرگ‌تری در تهران و البرز شود».

آقای شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه گسل ماهدشت سابقه فعالیت چندانی نداشته و حداکثر بزرگای آن ۶ ریشتر است، افزود: «گسل ماهدشت در کنار گسل‌های ایپک و اشتهارد که بزرگای ۷ تا ۸ ریشتر را دارند واقع شده است و احتمال زیادی وجود دارد که آنها را فعال کند باید مردم احتیاط لازم را داشته باشند».

به نوشته ایلنا، او تصریح کرد: چنانچه گسل ایپک و اشتهارد بر اثر گسل ماهدشت فعال شده باشند، «خطر جدی تهران و البرز را تهدید می‌کند».

محمد شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه تاکنون، حداکثر شتابی که دریافت شده «۱۹۶ سانتیمتر بر مجذور ثانیه بوده است که نزدیک دو دهم شتاب ثقل دارد» اضافه کرد: «شتاب نسبتا زیاد زلزله نشان می‌دهد که ما باید ضمن حفظ آرامش، احتیاط لازم را به خرج دهیم و به راحتی نمی‌توان از کنار اتفاقی که رخ داده است، بگذریم».

او در عین حال گفت: «بعد از زلزله ۵.۲ ریشتری، چند پس‌لرزه رخ داد که از بزرگای زلزله کم شده است و امید داریم که زلزله نخست زلزله اصلی باشد. اما در عین حال، این را با اطمینان کامل نمی‌توان عنوان کرد. زیرا تجاربی نیز در مقابل وجود دارد که زلزله می‌آید و این به عنوان پیش لرزه است».

در مقابل، محمد مختاری، رئیس مرکز پیش بینی زلزله پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، به خبرگزاری مهر گفت: عمق زلزله ای که در تهران و البرز رخ داد زیاد بود و زمین لرزه با عمق زیادتر خطر کمتری دارد.

وی همچنین گفت:‌ اینکه گسل اشتهارد دو گسل دیگر را فعال می‌کند جزء حدسیات است.

انتقاد از اجرا نشدن مصوبان مقاوم سازی و تهران و مشکل مدیریتی بحران

به نوشته ایسنا، ‌علی وکیلی، نماینده تهران در مجلس،‌ با اعلام اینکه زلزله «نشان داد ما از لحاظ معماری بحران با مشکل جدی روبرو هستیم»‌ گفت: «ما هیچ انسجام مدیریتی و یکپارچگی در تصمیم‌گیری و توزیع وظایف و آمادگی دستگاه‌ها در اطلس بحران نداریم».

وی با اشاره به اینکه «اتفاق دیشب پس لرزه نظام مدیریت بحران بود»‌ افزود: «ما هیچ آمادگی از لحاظ مدیریتی برای یک بحران بزرگ در تهران را نداریم. در کرمانشاه و سایر موارد نیز همین اتفاق افتاد و این ضعف مشاهده شد».

این نماینده مجلس در عین حال، به «مشکل تعدد دستگاه‌های دخالت‌گر» اشاره کرد و افزود: «ما به یک نظام مدیریتی و شبکه‌ای در ارتباط با بحران همچنان دست پیدا نکرده‌ایم و ضعف اساسی ما، ضعف مدیریتی است».

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، نیز با اشاره به مصوبات زیاد برای مقاوم‌سازی تهران گفت که این مصوبات باید به صورت جدی اجرایی شوند.

وی در این ارتباط بر لزوم مقاوم سازی مدارس و بیمارستان‌ها تاکید کرد و افزود: «اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده، اما ناکافی است و باید جدی‌تر به این امر توجه شود».

محسن هاشمی همچنین از دولت و مجلس خواست «زلزله تهران را جدی‌تر از آن چیزی که هست باور کنند».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy