Wednesday, Nov 14, 2018

صفحه نخست » کویت پس از ویکتور هوگو آثار داستایوسکی را هم سانسور کرد

Dostoievski-Hugo.jpgخبرنامه گویا ـ مقامات کویت در جشنواره ادبیات این کشور که از روز چهارشنبه ۱۴ نوامبر / ۲۳ آبان آغاز شد یک هزار جلد از آثار فیودور داستایوسکی، رمان‌نویس برجسته روسیه را سانسور کردند.

سعد العنزی، رئیس جشنواره بین‌المللی ادبیات در کویت به خبرگزاری فرانسه گفت وزیر اطلاعات ۹۴۸ کتاب را ممنوع اعلام کرده است.

در میان آثار ممنوع شده، «برادران کارمازوف» اثر داستایوسکی که در سال ۱۸۸۰ نوشته شده نیز دیده می‌شود. این رمان درباره مسائل اخلاقی، اراده آزاد و وجود خداست.

بدین ترتیب داستایوسکی به فهرست نویسندگان بزرگی می‌پیوندد که در این کشورِ به اصطلاح معتدل اما محافظه‌کار در عرصه سیاسی و اجتماعی، سانسور شده‌اند.

وزارت اطلاعات کویت در پنج سال اخیر بیش از ۴۰۰۰ جلد کتاب را ممنوع اعلام کرده است، از جمله رمان معروف ویکتور هوگو، نویسنده فرانسوی به نام «نُتردام پاریس» (۱۸۳۱) و «صد سال تنهایی» (۱۹۶۷) اثر گابریل گارسیا مارکز، نویسنده نامدار کلمبیایی.

تمامی آثار ارائه شده در چهل‌وسومین دوره جشنواره ادبیات کویت که تا ۲۴ نوامبر / ۳ آذر ادامه دارد، از سوی کمیسیون سانسور مورد بازبینی قرار گرفته‌اند.

این کمیسیون که به وزارت اطلاعات گزارش می‌دهد، تحت قانون «مطبوعات و نشریات» که در سال ۲۰۰۶ تصویب شده، فعالیت می‌کند. این قانون تحریم‌هایی را علیه ناشران ادبیات و مطبوعات ممکن می‌سازد.

قانون «مطبوعات و نشریات» همچنین هر گونه توهین به اسلام یا احکام قضائی، هر گونه تهدید علیه امنیت ملی، «تحریک و اختلال» و هر عمل غیراخلاقی را سرکوب می‌کند.

در ماه سپتامبر گذشته، فعالان مخالف، در برابر سانسور رو به رشد دو بار در خیابان‌های پایتخت دست به اعتراض زدند.

[لینک به مطلب اصلی]

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy