Sunday, Dec 2, 2018

صفحه نخست » بخوربخوری به نام جنگ نرم و به کام سپاه پاسداران

narm_120218.jpgامیر فرشاد ابراهیمی / ایران بریفینگ

غلامحسین غیب پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین روز گذشته در اختتامیه اولین گردهمایی ملی فضای مجازی بسیج با بیان اینکه فضای مجازی به تعبیری قتلگاه جوانان بوده و واقعیتی است که نمی‌توان از آن فرار کرد گفت: سال‌های متمادی است که ما به فضای مجازی به‌عنوان عرصه‌ای تاریک و ناامید کننده نگاه کرده‌ایم.

غیب‌پرور اظهار کرد: هنر آن است که تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و چراغی را در تاریکی به نفع خودمان روشن کنیم.

وظیفه جوان بسیجی ورود جانانه به فضای مجازی است

وی افزود: چرا ما باید از این فضا دل بکنیم؟چرا این فضا باید دست صهیونیست‌ها باشد؟ چرا باید کاسب‌های سیاسی از این فضا علیه ملت‌ها و دین خدا استفاده کنند؟ وظیفه جوانان بسیجی است که ورود جانانه‌ای به فضای مجازی پیدا کنند.

اگر در فضای مجازی نباشیم روز افول و نابودی ماست!

رئیس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: بچه‌های ما باید سواد فضای مجازی‌شان را ارتقاء دهند. من در جریانم که از چند ماه قبل تلاش کرده‌اید اما آن زمانی که شما یک شبکه کارآمد و فعال ایجاد کردید، یعنی تازه می‌خواهیمگام اول را برداریم. بسیاری از ادامه پیدا کردن این‌گونه گردهمایی‌ها نگران هستند اما باید بگویم زمانی که نتوانیم این روند خوبمان را ادامه دهیم، روز افول و نابودی ماست.

غیب‌پرور با تشبیه فضای مجازی به جبهه جنگ گفت: مشکل امروز ما فقدان نیروی کارآمد در فضای مجازی نیست بلکه مشکل این است کهبچه‌های خوب ما نمی‌توانند یکدیگر را پیدا کنند و هم‌افزایی نداریم. ما به‌عنوان بسیج نمی‌توانیم یک جبهه متحد و قوی تشکیل دهیم؟

بسیاری از مقام‌های جمهوری اسلامی همسو با رهبر این حکومت معتقدند «دشمن» نبردی همه‌جانبه علیه آن‌ها در عرصه حقیقی همچون نظامی و امنیتی و همچنین عرصه مجازی را آغاز کرده است.

مطالب بیشتر در سایت ایران بریفینگ

درحالی‌که بسیاری از شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر و فیس‌بوک و تلگرام در ایران فیلتر است و عملاً بدون استفاده از فیلترشکن به این شبکه‌ها نمی‌شود وارد شد در ماه‌های اخیر مقام‌های بسیاری از دولت و همچنین سپاه پاسداران اذعان داشته‌اند سیاست فیلتر درست نیست و عملاً به خالی گذاشتن این عرصه برای مخالفانشان هست.

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران با همین استدلال پس از خروجش از تلگرام در هفته‌های گذشته مجدداً به این پیام‌رسان ممنوع بازگشته است.

سپاه پاسداران در سال‌های اخیر و به‌ ویژه پس از اعتراضات سال ۱۳۸۸ با بودجه‌های کلان اقدام به تشکیل گردان‌های سایبری کرده است.

توضیح روشنی از عملکرد این گردان‌ها وجود ندارد اما هم‌زمان با اختصاص بودجه‌های کلان برای فعالیت‌های سایبری سپاه پاسداران تحت عنوان «جنگ نرم» حتی بسیاری از نزدیکان به جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران نیز از این بودجه‌های نجومی انتقاد کردند.

جنگ نرم واژه‌ای بود که اولین بار رهبر جمهوری اسلامی برای فعالیت مجازی «جوانان وفادار به انقلاب اسلامی» به کاربرد تا در آنجا «مجاهدت کنند» و «آبدیده شوند» برای «سیه کردن روی سیاه دشمن» در عرصه «جنگ نرم» این جبهه «افسرانش» جوانان هستند.

همین حرف کافی بود تا سپاه پاسداران دست‌به‌کار بشود و دست‌آویز جدیدی پیدا کند برای دسترسی به منابع مالی بیشتر و حیف‌ومیل بیشتر بودجه کشور.

سپاه پاسداران با صرف هزینه‌ای کلان (۱۰۰میلیارد تومان رقمی که بعدها در میان اختلافات اصولگرایان فاش شد) در سراسر کشورشبکه‌ای را به نام «افسران جنگ نرم» از میان بسیجیان تشکیل بدهد و پایگاه اینترنتی هم برای آن فراهم کرد به همین نام که مدتی بعد نیز از کار افتاد و فعالیتش در یک کانال تلگرامی ادامه پیدا کرد، کانالی که اگرچه قریب یک‌میلیون کاربر داشت اما مطالبش بیش از صد هزار بیننده نداشت و عاقبت آن‌هم با کوچ حکومتی کاربران از تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی در سروش و ایتا و گپ و آی گپ محو شدند!

این خلاصه جامه عمل پوشاندن به جهاد «جنگ نرم» رهبری بود اما همه‌اش نبود؛ این جنگ همچنان در سپاه پاسداران قرارگاهش برپاست و بر اساس آنچه می‌گویند: «مقابله با تهاجم رسان‌های دشمن مأموریت قرارگاه جنگ نرم سپاه است»

محمدحسن روزی‌طلب از فعالان رسانه‌ای حزب‌الله در همان بحبوحه تشکیل قرارگاه جنگ نرم و شکل گیری افسران جنگ نرم توسط سپاه پاسداران در صفحه گوگل پلاس خود نوشته بود: «اختاپوس ناکارآمدی» دست روی همه کشور گذاشته و نیروهای فرهنگی «خودجوش و غیر وابسته را به خاک نشانده است.»

وی در یادداشت خود با عنوان «تاملاتی درباره گسترش کارهای خودجوش فرهنگی» با اشاره به ورود سپاه پاسداران به عرصه فضای مجازی نوشت : « اصل و فرع و بالا و پایین در کارهای فرهنگی این است که انسان ساخته شود، یعنی نیروی انسانی تربیت شود. روند تربیت نیروی انسانی این است که تا شخص سختی ندیده و تجربه کسب نکرده باشه به درد نخواهد خورد. و این محقق نخواهد شد جز در کارهای خودجوش و غیروابسته.این روند در ۱۰-۱۵ سال گذشته بسیار عالی طی می‌شد اما یکی دو سالی است که برخی مجموعه‌های قدرتمند مالی و غیرمالی روند تربیت نیروی انسانی را مختل کرده‌اند.

آن‌هابا پول و قدرت لایتناهی به یک باره احساس تکلیف کرده و به میانه میدان آمده‌اند ومجموعه‌های فرهنگی غیروابسته زیادی را به خاک نشانده‌اند. مدل رفتاری آن‌ها ایناست که بدون هیچ مقدمه‌ای با پرداخت مبالغ سنگین به فعالان فرهنگی آن را از بستر کار خودجوششان جدا کرده و به صورت کارمند کم بازده و با تفکرات فضایی در می‌آورند.این مساله موجب دو اتفاق می‌شود: یکی اینکه مجموعه خودجوش که همه سرمایه‌اش نیروی انسانی‌اش بوده به یکباره با سر به زمین می‌خورد. دوم اینکه نیروهای جدا شده نه تنها رشد نمی‌کنند که هر روز پرتوقع‌تر و کم بازده‌تر می‌شوند.»

در ادامه همین انتقادهای اصولگرایان عمدتاً حزب‌اللهی بود که مشخص شد مجموعه عریض و طویل «افسران جنگ نرم» برای کامنت‌گذاری و تولید محتوا در اینترنت، نظیر «پرونده‌سازی» ساعتی هفت هزار تومان دریافت می‌کنند.

مجتبی دانشطلب منتقد و وبلاگ نویس حزب الله با اشاره به هزینه هایی که سپاه پاسداران و بسیج در رابطه با فعالیت سایبری بسیجیان انجام می دهند، با یادداشتی به نام «نهضت کامنت نویسی پولی» مدعی شد:« این«تزهای احمقانه» است که نتیجه تلاشآن‌ها در جنگ نرم را «بی‌ثمر و ناموفق» می‌کند.

سایت «جهاد مجازی» از این فراتر رفت و«افسران جنگ نرم» را به مشکلات اخلاقی متهم کرد و پرسیده بود: «چرا بسیاری از خواهران فعال در این بخش که از قدیم کار می‌کردند امروز چادر و دین و مذهب را فقط به خاطر مسائل غیراخلاقی که از امثال من و شما در نت دیده‌اند کنار گذاشته‌اند؟»

ایران بریفینگ سال گذشته به منابع خبری ای در سپاه پاسداران دست‌یافته بود که بر اساس آن مطلع شده بخش‌های سایبری سپاه پاسداران همچون فرماندهی امنیت سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گروه‌های زیر مجموع آن همچون سازمان سراج و یا مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سپاه پاسداران از سوی شورای عالی فضای مجازی با جدیت بیشتر مسئول رصد شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان خارجی شده‌اند و اینکه با توجه به فعالیت‌های مخرب هک و نفوذ (امری که تا حد بالایی در آن موفق هستند) با ایجاد رخنه در این شبکه‌ها اعتماد عمومی را نسبت به امنیت و غیر قابل نفوذ بودن آن‌ها را خدشه‌دار نمایند.

منابع ایران بریفینگ در سپاه پاسداران مطلع شده‌اند برای همین منظور ساختمانی در منطقه سعادت‌آباد تهران از سوی معاونت عملیات روانی سپاه پاسداران در جهت اجرای این مأموریت اختصاص‌یافته و فردی به نام سرتیپ دوم عباد الله قدریجانی در رأس این پروژه قرار گرفته.

مقام‌های جمهوری اسلامی حملات گروهی به صفحات منتقدان و مخالفان جمهوری اسلامی و هک شدن سایت‌های منتقد و مخالف را نشانه قدرت سایبری خود دانسته و همواره از این اقدام خرابکارانه به‌خوبی یاد می‌کنند.

پیش‌تر سردار علی فضلی جانشین وقت سازمان بسیج مستضعفین گفته بود «لشکر سایبری» سپاه، متشکل از بسیجیان، در هک و حملات اینترنتی به سایت‌های «دشمنان انقلاب» فعال است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy