Thursday, Apr 25, 2019

صفحه نخست » وزارت اطلاعات از تهدیدهای امنیتی و خطر سرنگونی می گوید

IB2_042419.jpgمانیتورینگ بخش فارسی ایران بریفینگ / صبح امروز در نشستی که با حضور مدیران مسئول رسانه‌ها و مدیران ارشد وزارت اطلاعات برگزار شد، به برخی ریشه‌های اعتراضات عمومی در کشور اشاره شد و دلایل آن مورد تحلیل قرار گرفت. یکی از مدیران ارشد این وزارتخانه ابتدا به فشارها علیه ایران اشاره و آن را به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم کرد.

این مقام وزارت اطلاعات در تحلیل فشار‌های خارجی گفت: آمریکا، عربستان، اسرائیل و برخی کشور‌های منطقه عمده فشار‌های خارجی را به ایران وارد می‌کنند و آن‌ها با سه هدف

۱) محدودسازی نقش ایران در منطقه و ضربه به محور مقاومت

۲) محدود کردن توان موشکی ایران

۳) ایجاد بحران در ایران و تبدیل اعتراضات داخلی به بحران‌های امنیتی در حال برنامه‌ریزی هستند.

او در این جلسه گفت: ستاد هماهنگی دستگاه‌های امنیتی آمریکا با محوریت بریان هوک تشکیل شده است، آنها این هدف‌گذاری در اعتراضات داخلی را مانند آتش شومینه می خواندند که بایست آتش از شومینه را به آتش به کل ساختمان تبدیل کنند.

معاون وزارت اطلاعات ایران گفت: مقام‌های آمریکا معتقد بودند اعتراض‌های دیماه اعترض طبقه فرودست و کارگران بوده بنابراین باید آن اعتراضات را با اعتراضات طبقه متوسط پیوند داد و آن را تبدیل به یک انقلاب در ایران کرد. از این جهت یکی از هدف‌گذاری‌های آمریکا این بود که اعترضات در ایران محدود به یک نقطه نشود و در تمام ایران گسترش و بسط یابد.

مطالب بیشتر در سایت ایران بریفینگ

به اعتقاد این مدیر ارشد دستگاه امنیتی کشور، حوادث دی ماه ایران ناشی از عوامل داخلی بود اما در ادامه عوامل خارجی نیز به آن پیوستند.

به گزارش ایران بریفینگ این مقام اطلاعاتی در این جلسه گفت: تصمیم‌های غیراصولی گرفته شد؛ مثلا در بحث فیلترینگ تلگرام به خوبی عمل نشد. وزارت اطلاعات شاید موقتی چنین موضوعی را تایید کرده باشد اما موافق فیلترینگ دائمی تلگرام نبوده است. همین الان موضوع کوچ مردم برای استفاده از فیلترشکن‌ها به مشکلی امنیتی تبدیل شده است؛ به عنوان مثال حدود ۳۰ میلیون کاربر از بدافزار سایفون استفاده می‌کنند که تمام اطلاعات گوشی‌های موبایل را در اختیار دارد و از آنها استفاده می‌کند. با این شرایط هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده و مشخص نیست نسبت به تصمیم فیلترینگ تلگرام چه واکنشی باید نشان داد. البته از این ابراز علیه ما استفاده می‌کردند که باید با آن برخورد می‌شد اما این برخورد باید موقت و به صورت کنترل در شرایط خاص می‌بود، نه تصمیمی دائمی.

این مدیر ارشد وزارت اطلاعات مدعی شد یکی از دلایلی که باعث شد آمریکا از برجام خارج شود، همین موضوع اعتراضات دی ماه بود، زیرا آن‌ها در حال تست افکار عمومی بودند و می‌خواستند بدانند اگر آمریکا از برجام خارج شود، حمایت افکار عمومی در ایران با آن‌ها خواهد بود یا خیر. پس از اعتراضات دی ماه در ایران، سرویس های امنیتی آمریکا به این نتیجه رسید که می‌تواند حمایت افکار عمومی را به دست آورد. به همین دلیل خروج آمریکا از برجام پس از اعتراضات دی ماه ۹۶ در ایران انجام شد. البته آن‌ها تحلیل‌های غلطی هم داشتند که بخش اعظم این تحلیل‌های غلط به خاطر اطلاعات نادرستی بود که ما به صورت مهندسی شده در اختیار آن‌ها گذاشته بودیم؛ یعنی اطلاعات غلط ما باعث تحلیل غلط آن‌ها شده بود.

این مقام امنیتی به چگونگی ارسال این اطلاعات غلط و یا عاملانش اشاره ای نکرد.

وی افزود : مثلث مشترک سازمان سیا، وزارت خزانه‌داری آمریکا و وزارت امور خارجه آن‌ها جلسات متعددی برای تحت فشار قرار دادن ایران برگزار کردند. اعتقاد آن‌ها این بود که فعالیشان باید در تابستان جواب بدهد و ایران پای میز مذاکره بیاید. این اتفاق، اما نیفتاد و به زعم آن‌ها تابستان داغ، بحران ساز نبود. این سوال برای آن‌ها نیز ایجاد شده بود که چرا با وجود بحران‌های هفت تپه و مسائلی همچون اعترضات کارگری و محیط زیستی و ریزگرد‌ها موضوع قومیت‌ها، چرا بحران در خوزستان ایجاد نشد؟ سوال دیگر آن‌ها این بود که چرا مسائل ارزی و اعتراض کامیون‌داران که تمام کشور را در بر گرفته بود، تبدیل به بحران عمومی و ملی نشد؟

اظهارات صریح این مقام امنیتی در حالی است که اکنون بسیاری از اصلاح طلبان و همچنین اصولگرایان از پایان فرصتها و بحرانی شدن وضعیت سیاسی و امنیتی کشور می گویند.

احمد زیدآبادی تحلیلگر مسائل سیاسی در همین مورد گفت هر چه فضای فعلی بیشتر تداوم پیدا کند شانس ما برای استفاده از ساز و کار دموکراتیک برای حل مشکل کشور کمتر می شود.

دبیرکل سابق سازمان ادوار دانش‌آموختگان ایران اسلامی می‌گوید: در یک طرف عده‌ای مدعی این هستند که شما نمی‌توانید سکولار باشید مگر امور مقدس را نفی کنید از دیگر سو، عده‌ای دیگر می‌گویند شما زمانی می‌توانید از حقوق برخوردار باشید مگر شخصیت مذهبی داشته باشید، به نظر من اگر فضای دوقطبی آرام گیرد امکان گفت‌وگو و تفاهم بین این دو تفکر وجود دارد. اما به خاطر آنکه جامعه ایران پاندولی است گویی که این اتفاق هم غیرعملی است! یک دوره‌ای به این سمت می‌رود یک دوره کاملا به آن سمت می رود که ما با تداوم این خلق و خو، زمان را برای رسیدن به دموکراسی از دست می‌دهیم و ممکن است در آینده دوباره با فضا‌های خیلی تقابلی روبروشویم.

زید آبادی در پاسخ به این سوال که چرا اتفاقی مثل همزیستی مسالمت آمیز لبنان در ایران رخ نمی‌دهد، گفت: «ما برای این اتفاق خیلی شانس داشتیم. اگر ماجرای دوم خرداد درست پیش رفته بود، حتما به موقعیت‌های خیلی بهتری از ترکیه و لبنان دست پیدا می‌کردیم، اما چون شکست خورده است، دوباره جامعه قطبی شده و دوباره درگیری‌ها زیاد شده اما نهایتا راهی به جز اینکه گروه‌های سکولار و مذهبی براساس الگوی ملت-دولت با هم بسازند وجود ندارد وگرنه دوباره به جان هم می‌افتیم و می‌خواهیم همدیگر را حذف می‌کنیم. هر چه فضای فعلی بیشتر تداوم پیدا کند شانس ما برای استفاده از ساز و کار دموکراتیک برای حل مشکل کشور کمتر می‌شود چه بسا به سرنوشت جمهوری وایمار دچار شویم و نیرو‌های فاشیستی و شبه فاشیستی از این میان ظهور و بقیه را خفه کنند.»

مصطفی هاشمی‌طبا سیاست مدار اصلاح طلب - اصولگرا نیز که در دولت‌های باهنر و میرحسین موسوی وزیر صنایع، و در دولت دوم هاشمی رفسنجانی و دولت اول سید محمد خاتمی (از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۰) معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی بوده‌است از آینده ای تاریک می گوید.

وی معتقد است اینکه ما تحت فشار اقتصادی قرار خواهیم گرفت از همان اول سال هم واضح بود. معلوم بود که وقتی قضیه تحریم و خروج آمریکا از برجام پیش می‌آید، تبعات خودش را خواهد داشت. از طرف دیگر، تمهیدات لازم برای مقابله با آن شرایط انجام نشده بود. از جمله همان موقع قیمت ارز را ۴۲۰۰ تومان اعلام کردند که حرف بیخودی بود. درحالی که باید ارز را به صورت قطره چکانی در مواردی که لازم و ضروری است به مملکت تزریق کنیم نه اینکه در را باز کنیم. الان هم آقای روحانی فرمانده جنگ اقتصادی شده‌اند، اما چه تغییری خواهد کرد؟ مجلس در زمینه جنگ اقتصادی چکار کرده است؟ غیر از اینکه مجلس نشینان بودجه پیشنهادی دولت که خودش متورم بود و کسر بودجه داشت را ۴۰ هزار میلیارد تومان اضافه کردند. معلوم است و اظهر من الشمس بود که با این همه تهدید و تحدید روبرو خواهیم شد.»

او به پیچیدگی و در هم تندیگی اصلاح طلبان و اصولگرایان اشاره کرده و اینکه اصلاح طلبان یا اصولگرایان چه کسانی و چند طیف هستند و چگونه با هم کار می‌کنند، را فقط در موقع انتخابات دانسته ضمن آنکه معتقد است : در انتخابات ایران اصلا اینطوری نیست که بگوییم اصلاح طلب پیروز می‌شود یا اصولگرا! چون بعضا رای‌ها به سمت و سوی دیگری بر می‌گردد. ولی به نظرم می‌رسد، اصلاح طلبان بگویند دیگر قصد شرکت در انتخابات را ندارند که این رویکردی غلط است. بالاخره نیرو‌های سیاسی باید همیشه در مبارزات سیاسی حضور داشته باشند و خودشان را بتوانند اثبات کنند.

او همچنین به عدم رغبت بسیاری از فعالان سیاسی طرفدار جمهوری اسلامی به حضور در صحنه اشاره می کند و می گوید : متاسفانه برخی از سیاسیون ما در حد تماشاگرنما‌های بعضی از استادیوم‌ها شده اند. شاید بنده خدا تماشاگرنما‌ها از این آدم های سیاسی ما حرف‌های بیهوده گفتن را یاد می‌گیرند. در یک کشور اسلامی با اخلاق اسلامی که پیامبر بر اخلاق تاکید دارند، انقدر بی اخلاقی و حرف‌های نامربوط و اتهام زنی واقعا جای تعجب و تاسف دارد اینکه می‌گویند، رئیس جمهوری با ام آی ۶ انگلیس رابطه دارد؟ این سوال من است که چرا اینجوری است. من اگر یک اتهام کوچک به کسی بزنم، بلافاصله دادستانی اظهارم می‌کند. ولی گویی پرونده‌های این افراد ناپدید می‌شود. آقای اژه‌ای خودشان توضیحاتی دادند که پرونده‌ها نیست و متوجه نشدم. درباره شکایت فردی صحبت می‌کردند که گویی پرونده هایش را برخی گرفته اند و برده اند. بله، من هم سوال دارم.

این همان سیاست‌های مطلوب دشمنان ماست که در کشور پیاده می‌شود. این‌ها یک عده قلیل هستند که معلوم نیست از کجا هدایت می‌شوند و این جریانات را متاسفانه در کشور ایجاد می‌کنند. آدم تعجب می‌کند. من واقعا نمی‌دانم چرا و به چه دلیلی، عده‌ای که واقعا آگاهی کافی از وضعیت موجود را ندارند، آزادانه هر چه به ذهن شان خطور می کند را به زبان می‌آوردند و جالب این است که می‌خواهند ‏ عملی هم می‌کنند. تکرار می‌کنم، ایران امروز شرایط فوق العاده حساسی را در پیش روی خود دارد و دچار وضعیت فوق العاده سختی هستیم. به همین دلیل تصویب نشدن پالرمو تهدید‌ها را به طور حتم بیشتر و بیشتر خواهد کرد. به حکم منطق، باید به دولت و مجلس و .. اعتماد کامل داشته باشیم تا بلکه از این طریق مانع ها و سختی‌ها را پشت سر بگذاریم..

شرط های روحانی برای مذاکره با ایالات متحده

در همین حال صبح امروزحسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران با اعلام اینکه از مذاکره با ایالات متحده آمریکا ابایی نداریم برای این مذاکره شرط گذاشت که «برداشتن همه فشارها» یکی از این شرط‌ها است.

روحانی در جلسه امروز هیئت دولت ایران، درباره مذاکره با آمریکا گفت: « مذاکره در صورتی میسر است که همه فشارها برداشته شود و از اقدامات غیرقانونی خود عذرخواهی کنند و احترام متقابل وجود داشته باشد».

حسن روحانی با باین این‌که «ما همواره مرد مذاکره و دیپلماسی بوده همانطوری که مرد جنگ و دفاع هستیم»، «خواسته فرد چاقوکشی که به زور و به دروغ به دنبال مذاکره است» را غیر قابل قبول خواند.

او درباره «آمادگی آمریکا برای مذاکره» گفت: «اصلاً چنین نیست که برخی تبلیغ می‌کنند طرف آمریکایی، برای مذاکره آمادگی دارد، آمریکا اصلاً برای مذاکره آمادگی ندارد و اعمالی که انجام می‌دهد برای شکست ملت ایران است و قصد دارد، دومرتبه به ایران بازگردد».

این سخنان روحانی به دنبال تشدید فشارهای آمریکا علیه ایران ایراد می‌شود؛ فشارهایی که به گفته مقام‌های آمریکایی، به دنبال تغییر سیاست‌های تهران است.

در آخرین اقدام، دوشنبه هفته جاری آمریکا اعلام کرد که معافیت‌‎های داده شده به شماری از کشورهای برای ادامه خرید نفت از ایران را تمدید نمی‌کند. مسئولان آمریکایی می‌گویند که به دنبال رساندن صادرات نفت ایران به صفر هستند.

علاوه بر این تحریم‌ها، آمریکا حدود دو هفته پیش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی قرار داد. این نخستین بار است که آمریکا سازمان نظامی رسمی یک کشور را در فهرست تروریستی قرار می‌دهد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy