Monday, May 6, 2019

صفحه نخست » آمریکا در حال اعزام بمب‌افکن برای مقابله با ایران

bombers_050619.jpg

مقام‌های ارشد دولت آمریکا گفته‌اند که اعزام ناوگروه "یواس‌اس آبراهام لینکلن" به آب‌های خلیج فارس در واکنش به "تحرکات و رفتار‌های نگران‌کننده ایران" صورت می‌گیرد.

ایران اینترنشنال - جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اعلام کرد که آمریکا در حال اعزام بمب‌افکن به خاورمیانه به منظور مقابله با هر گونه اقدام و حمله احتمالی ایران است. او این امر را در واکنش به مجموعه رفتارهای نگران کننده ایران توصیف کرد.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۱۶ اردی‌بهشت به نقل از بیانیه مطبوعاتی مشاور امنیت ملی کاخ سفید نوشت که ایالات متحده در پی جنگ با ایران نیست؛ با این حال بولتون در بیانیه خود اضافه کرده است که این اقدام آمریکا «پیامی روشن» به حکومت ایران خواهد بود که هر گونه حمله، چه از سوی سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی و چه از سوی ارتش رسمی ایران، با قدرتی سخت و کوبنده پاسخ داده خواهد شد.

بولتون در بیانیه مطبوعاتی شامگاه یکشنبه خودش از اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و بمب‌افکن‌هایی زیر نظارت «ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا» به منطقه خبر داد. بنا به گزارش‌ها، ناو هواپیما‌بر آبراهام لینکلن بیش از یک ماه پیش، در اول آوریل گذشته، پایگاه خود در ویرجینیا را ترک و عازم مدیترانه و خلیج فارس شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از یک مقام دولتی در وزارت دفاع آمریکا، که نخواسته نامش فاش شود؛ در گزارشی نوشت که نشانه‌هایی در دست بود که ایران و نیروهای «نیابتی» وابسته به جمهوری اسلامی قصد حمله به نیروهای امریکایی در منطقه را داشته‌اند.

پیشتر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که در واکنش به قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده، نیروهای «ستاد فرماندهی آمریکا» در منطقه را «تروریست» قلمداد می‌کنند. در این بیانیه، از دولت آمریکا هم به عنوان دولت «حامی تروریسم» نام برده شده است.

هنوز مقام‌های نظامی یا وزارت خارجه ایران، یا سایر کشورهای منطقه، نسبت به بیانیه یکشنبه‌شب مشاور امنیت ملی کاخ سفید واکنشی نشان نداده‌اند.

ناو آمریکایی آبراهام لینکلن در یک نگاه:

به گزارش بی بی سی ناو هواپیما بر آبراهام لینکلن (USS Abraham Lincoln) که به اسم شانزدهمین رئیس جمهور آمریکا نام‌گذاری شده در یازدهم نوامبر سال ۱۹۸۹ کار خود را آغاز کرد. این ناو به عنوان یک ناو هواپیمابر کلاس نیمیتس پنج دسته‌بندی می‌شود. این کشتی نظامی ظرفیت حدود شش هزار پرسنل دارد.

طول آن کمتر از ۳۳۳ متر است و عرض آن در پهن‌ترین نقطه حدود ۷۷ متر. ناو آبراهام لینکلن با وزنی در حدود صد هزار تن می‌تواند با سرعتی معادل ۳۰ گره دریایی (۵۶ کیلومتر در ساعت) حرکت کند.

این ناو پیش ازاین هم چند بار به خلیج فارس و دریای عمان اعزام شده است. در جریان عملیات توفان صحرا در اوایل دهه ۱۹۹۰ که با هدف بیرون راندن عراق از خاک کویت انجام شد، این ناو برای عملیات شناسایی عازم منطقه شد. در سال‌های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۸ و ۲۰۰۰ هم ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن برای شرکت در عملیات "نظارت بر جنوب" به خلیج فارس رفت.

بار دیگر این ناو در اواخر سال ۲۰۰۲ و در آستانه حمله آمریکا و متحدانش به عراق که در ماه مارس ۲۰۰۳ آغاز شد، به منطقه رفت. آخرین ماموریت آبراهام لینکلن در خلیج فارس به سال ۲۰۱۲ برمی‌گردد. در آن زمان ایران به دلیل برنامه هسته‌ایش با تحریم‌های نفتی آمریکا و اروپا روبرو بود و هم‌زمان تنش میان ایران و آمریکا بر سر تنگه هرمز بالا گرفته بود.

pompeo.jpgهشدار پمپئو به ایران درباره هرگونه حمله به منافع آمریکا

ایران اینترنشنال - مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، به رهبران جمهوری اسلامی ایران درباره هرگونه حمله علیه منافع آمریکا در منطقه هشدار داد.

پمپئو که روز یکشنبه پانزدهم اردیبهشت، پیش از آغاز سفرش به فنلاند برای دیدار با سرگئی لاوروف، همتای روس خود در جمع خبرنگاران در واشنگتن سخن می‌گفت، درباره اقدام آمریکا در زمینه استقرار ناو هواپیمابر و هواپیماهای بمب‌افکن در خاورمیانه گفت که آمریکا از مدتی قبل در حال برنامه‌ریزی در این زمینه بوده است.

این اظهارات وزیر خارجه آمریکا در حالی است که نیروی دریایی این کشور هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که این ناو در یک ماموریت از پیش برنامه‌ریزی شده، آمریکا را ترک کرده است.

پمپئو همچنین گفت: «این کاملا واقعیت دارد که ما شاهد افزایش اقدامات (تحریک‌آمیز) ایرانیان هستیم و از ایرانیان می‌خواهیم که متوجه حملات خود علیه منافع آمریکا باشند، چه حملاتی که خودشان انجام می‌دهند و چه حملات نیابتی از سوی یک گروه شبه‌نظامی شیعی، حوثی‌ها یا حزب‌الله.»

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که در هر دو صورت، «رهبران ایران مسئول مستقیم این حملاتند.»

با وجودی که پمپئو گفت نمی‌تواند درباره اقدامات تحریک‌آمیز ایران علیه منافع آمریکا توضیحات بیشتری دهد، برخی از ناظران بین‌المللی حملات اخیر گروه‌های مسلح فلسطینی در غزه علیه اسرائیل را به نیابت از ایران دانسته‌اند.

او در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره این که آیا این اقدام‌های تحریک‌آمیز ایران با وضعیت کنونی غزه متفاوت است، جواب مثبت داد و اضافه کرد که این اقدام‌های ایران ارتباطی با درگیری اخیر میان غزه و اسرائیل ندارد.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش دیگری گفت که ایرانیان به خوبی می‌دانند که ما چه اقداماتی را علیه منافع آمریکا در سراسر جهان تهدیدآمیز می‌دانیم.

پمپئو گفت: «من نمی‌توانم بیش از این توضیح دهم.»

این سخنان وزیر خارجه آمریکا در شرایطی است که ایران پس از قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا، برای مقابله به مثل، فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی در خاورمیانه را «گروه تروریستی» خواند و بارها نسبت به بستن تنگه هرمز در صورت تامین نشدن منافع جمهوری اسلامی، تهدید کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy