Tuesday, Jun 25, 2019

صفحه نخست » اصلاح‌طلبان پیشرو در اعتراض به تحریم دارایی‌ها و دفتر علی خامنه‌ای

zarif_khmenei.jpgکیهان لندن - واکنش مقامات جمهوری اسلامی به تازه‌ترین تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، چند تن از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و محمدجواد ظریف ساعاتی پس از اعلام این تحریم‌ها آغاز شد؛ واکنش‌هایی که از یکسو تلاش دارند این تحریم‌ها را بی‌اثر نشان دهند و از سوی دیگر مشخص می‌کند به شدت از این تحریم‌ها یکه خورده‌اند.

وزارت خزانه‌‎داری ایالات متحده آمریکا شامگاه دوشنبه سوم تیرماه ۱۳۹۸ به وقت تهران تحریم‌های تازه‌ای را علیه مقامات جمهوری اسلامی وضع و اجرایی کردند که بر اساس آن همه دارایی‌ها و دفتر علی خامنه‌ای، هشت فرمانده ارشد سپاه پاسداران تحت تحریم قرار گرفته‌اند. همچنین اعلام شده است که محمدجواد ظریف نیز تا آخر هفته تحریم خواهد شد.

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نخستین مقام رسمی حکومت بود که در توئیتر خود به این تحریم‌ها واکنش نشان داد و این تحریم‌ها را «شکست دیپلماسی» ارزیابی کرد. او با گذاشتن یک پرچم جمهوری اسلامی در ابتدای توئیت خود نوشته است که «تحریم بی‌حاصل رهبری ایران و نیز فرمانده دیپلماسی کشور یعنی بسته شدن همیشگی راه دیپلماسی با دولت مستأصل آمریکا.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

دولت ترامپ در حال نابودی همه ساز و کارهای جا افتاده بین‌المللی برای حفظ صلح و امنیت جهانی است.» این حرف‌ها را مسئول رژیمی می‌زند که کمتر موردی را می‌توان پیدا کرد که به «ساز و کارهای جا افتاده بین‌المللی» پایبند باشد و یا گامی برای «حفظ صلح و امنیت جهانی» برداشته باشد! بلکه برعکس! تمام این تحریم‌ها به دلیل این است که جمهوری اسلامی که عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه‌اش است، همه اینها را زیر پا گذاشته و صلح و امنیت را در خطر قرار داده است.

البته با توجه به واکنش چند روز پیش عباس موسوی به عنوان یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه دولت درباره تحریم‌های احتمالی پیش‌ رو، مشخص است که وی از قرار معلوم نمی‌تواند متوجه باشد که جمهوری اسلامی در چه دور باطلی افتاده است. عباس موسوی چند روز پیش در یک مصاحبه با صدا و سیمای جمهوری اسلامی درباره وضع تحریم‌های احتمالی بیشتر علیه حکومت ایران از سوی آمریکا با تمسخر گفته بود که «الان ۴۰ سال است که آنها ما را تحریم می‌کنند و ما ۴۰ سال است که در مقابل آنها مقاومت می‌کنیم. من نمی‌دانم چه تحریمی مانده است که بخواهند اعمال کنند بگذارید آنها به تحریم‌های خودشان ادامه دهند تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد!»

مجید تخت روانچی از اعضای ارشد مذاکره کننده پیش از امضای برجام و سفیر کنونی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد نیز با انتقاد از تحریم‌های جدید ایالات متحده آمریکا، گفته که «نمی‌توان در سایه تهدیدها دور میز مذاکره نشست!»

به نظر می‌رسد تخت روانچی انتظار دارد که همه تحریم‌های کنونی لغو شود و سپس مقامات جمهوری اسلامی حاضر شوند با دیگر کشورها به مذاکره بپردازند. او نگفته است در صورت لغو تحریم‌ها چه عاملی ممکن است مقامات جمهوری اسلامی را وادار به مذاکره کند. این نکته‌ای است که دقایقی پس از وضع تحریم‌های تازه آمریکا از سوی برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نیز مطرح شد. برایان هوک گفت که رژیم ایران تنها دو راه‌ پیش‌ رو دارد؛ مقاماتش یا باید مذاکره کنند یا شاهد فرو ریختن اقتصاد جمهوری اسلامی باشند.

از سوی دیگرحسن روحانی امروز سه‌شنبه چهارم تیرماه در جمع مدیران نظام سلامت با اشاره به تحریم علی خامنه‌ای از سوی آمریکا گفت که «رهبری ایران فقط متعلق به ایران نیست؛ این همه مردم در لبنان، افغانستان، عراق و پاکستان مقلد رهبر ایران هستند. یک آدمی وقیحانه عقلش را از دست داده و رهبری یک کشور را تحریم می‌کند برای اینکه آمریکا نیاید. یا اینکه گفته اموال رهبر ایران را تصاحب می‌کنیم؛ اموال ایشان یک حسینیه و یک خانه ساده است و مانند رهبران دیگر دنیا نیستند که اموالی را در بانک‌های خارجی داشته باشند.»

این در حالیست که گزارش ماه گذشته سفارت ایالات متحده آمریکا در بغداد دارایی‌های علی خامنه‌ای را ۲۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده است. خبرگزاری رویترز نیز شش سال پیش دارایی رهبر جمهوری اسلامی را رقمی بالغ بر ۹۵ میلیارد دلار گزارش کرده بود.

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان بی سر و ته خود گفته که نظام با هدف قراردادن پهپاد آمریکایی قصد نداشته آمریکا را تحقیر کند: «ما در سرنگونی این پهپاد نمی‌خواستیم آمریکا را تحقیر کنیم، ما به دنبال کار تحقیر کسی نیستیم ولی این اقدام باعث تقویت روحیه ملت ایران شد!»

روحانی با بیان اینکه صبر ما راهبردی است و صبر با ترس تفاوت دارد افزوده که «ما از آمریکا نمی‌ترسیم. نمونه‌اش این بود که وقتی متجاوز به فضای ما می‌آید در عرض چند دقیقه منهدم می‌شود!»

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز در توئیتر خود با استفاده از هشتگ نوشته است «تحریم‌های جدید ترامپ علیه مقامات کشور نقض آشکار حاکمیت ایران و خلاف اصول و قواعد شناخته شده بین‌المللی است. متن و روح منشور و دیگر اسناد بین‌المللی تصریح دارند اعضا در روابط خود از تهدید یا توسل به زور باید خودداری نموده و در امور داخلی سایر کشورها دخالت نکنند!»

علیزاده که اکنون نیز از تحلیلگران اصلاح‌طلب و حامی میرحسین موسوی به شمار می‌رود در ادامه نسبت به وجوهات دریافتی خامنه‌ای ابراز نگرانی کرده و افزوده است که «بخشی از مردم وجوهات فطریه خود را از کشورهای دیگر به حساب ایشون واریز می‌کنند!»

این دیپلمات سابق جمهوری اسلامی همچنین به «کمک»‌های خامنه‌ای به مسلمانان کشورهای مختلف اشاره کرده و نسبت به تحریم احتمالی محمدجواد ظریف نیز اعتراض کرده است.

همچنین آذر منصوری هیچ اشاره‌ای به عملکرد جمهوری اسلامی و اقداماتی که موجب شد در تیررس تحریم‌های ایالات متحده و پیشتر شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا قرار بگیرد نکرده است!

از سوی دیگر برخی مقامات جمهوری اسلامی نیز طبق معمول به بیان ادعا و شعار پرداخته‌اند. فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد روز سه‌شنبه چهارم تیرماه و یک روز پس از اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران گفته است که «در شرایط فعلی دست ما برای مقابله با اقدامات دشمن پر است اما از بیان راهکارهای اتخاذشده در فضای عمومی معذوریت داریم.»

دژپسند مدعی شده که اقدامات جمهوری اسلامی برای ایجاد راهکارهای ضد تحریمی از پیشتر آغاز شده بود: «در آغاز کار بنده در وزارت اقتصاد، موج اقدامات رئیس جمهور آمریکا علیه کشورمان آغاز شده بود و ما باید به‌دنبال راهکارهایی می‌بودیم تا دوره گذار را با حداقل آسیب طی کنیم.»

دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز گفته است «دشمن می‌داند اگر شیطنتی در خلیج فارس انجام دهد جان سالم به در نخواهد برد و دیگر شکست آن تنها آسیب تجهیزاتی نیست.»

با این همه بسیاری از نیروهای سیاسی و مدنی ایرانی از این تحریم‌ها خوشحال هستند و معتقدند این تحریم‌ها دقیقاً تحریم‌های هوشمندی هستند که ضمن ایجاد دردسرهای زیاد برای جمهوری اسلامی، در زندگی روزمره و معیشت مردم ایران اثری نخواهد داشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy