Wednesday, Aug 14, 2019

صفحه نخست » ایران چگونه تنگه هرمز را دور می‌زند

tangeh_081419.jpgالشرق الاوسط - همزمان با شدت گرفتن تلاش‌های آمریکا برای صفر کردن صادرات نفت از ایران، یک مسئول ایرانی در حوزه نفت اعلام کرد «امکان صادرات اولین محموله نفت خام ایران از شرق تنگه هرمز در پایان سال ۹۹ فراهم می‌شود».


به گزارش الشرق الاوسط دولت آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای برجام در اردیبهشت سال گذشته، تحریم‌های نفتی لغو شده علیه ایران را در آبان همان سال مجدداً برقرار کرد. اما در اردیبهشت امسال نیز با لغو معافیت‌های اعطایی به تعدادی از مشتریان سنتی ایران، بر شدت تلاش‌های خود برای صفر کردن صادرات نفت از ایران افزود.

خبرگزاری امنیتی تسنیم به نقل از تورج دهقانی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) نوشت: «پروژه خط لوله گوره به جاسک با اعتبار دومیلیارد دلار تا پایان سال ۹۹ تکمیل می‌شود».

ایران در گذشته بارها تهدید کرده بود که چنانچه قادر به صدور نفت خود نباشد، تنگه هرمز را - جایی که یک پنجم نفت جهان از آن می‌گذرد - خواهد بست.

این خبرگزاری با بیان اینکه «ایران تنگه هرمز را دور می‌زند» به نقل از این مسئول ایرانی نوشت: «با تکمیل پروژه خط لوله گوره به جاسک در یک مسیر حدوداً هزار کیلومتری در واقع انتقال از طریق دریا به مسیر انتقال از طریق خشکی تغییر می‌کند و می‌توان گفت با ارائه محموله صادراتی نفت خام از پایانه‌ای که در جاسک و در شرق تنگه هرمز احداث می‌شود، کشتی‌ها با کاهش مسیر با جایگزین مناسبی در تأمین نفت خام مورد نیاز خود مواجه می‌شوند».

دو ماه پس از تشدید تحریم‌های نفتی علیه ایران، اطلاعات حاصل از نفتکش‌ها و منابع صنعتی حاکی از افت شدید صادرات نفت این کشور به ۱۰۰ هزار بشکه در روز است. این در حالی است که درست یک ماه قبل از خروج آمریکا از برجام، صادرات نفت ایران بر دومیلیون و پانصد هزار بشکه در روز بالغ می‌شد.


مقام‌های ایران از دادن هرگونه ارقام خودداری کرده و دائماً می‌گویند صادرات نفت ادامه دارد.

مقام‌های ایران می‌گویند با وجود فشارهای آمریکا، گزینه‌های دیگری برای دور زدن تحریم‌ها دارد و کشورهایی هستند که به آنها در این زمینه کمک کنند.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در این زمینه گفته بود که ایران «شش راه پنهان» برای صادرات نفت دارد که آمریکایی‌ها از آن «اصلاً خبر ندارند».

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی پیش از این در رابطه با گزینه‌های دور زدن تنگه هرمز به رویترز گفت: «در کوتاه‌مدت، تأثیر این گزینه‌ها زیاد نخواهد بود و تغییر زیادی در بازارهای فعلی ایجاد نخواهند کرد اما در میان‌مدت و طولانی مدت مفید خواهند بود.»

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران نیز در ماه گذشته گفته بود: «اطلاعات در مورد صادرات نفت ایران، اطلاعات جنگی محسوب می‌شود.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy