Monday, Aug 26, 2019

صفحه نخست » اسرائیل و اپوزیسیون ایرانی از احتمال نزدیک شدن امریکا و جمهوری اسلامی نگران شده اند

D84580E1-BA99-4B5A-B822-1CD1169BF4DE.jpegرادیو اسراییل

این احتمال که دیداری بین حسن روحانی و پرزیدنت ترامپ صورت گیرد و ایالات متحده از مسیر خود برای رویارویی با زیاده خواهی های حکومت ایران بیرون رود، در اورشلیم موجب ابراز نگرانی سیاستمداران ارشد شده - گرچه تا هنگام تدوین این خبر، هیچ واکنش رسمی بیان نشده است.

پرزیدنت ترامپ همیشه گفته است که هدف او از برقراری دوباره تحریم ها آن است که رژیم ایران را به پای میز مذاکره کشاند تا بتوان به توافق تازه ای به جای برجام دست یافت که احتمال رسیدن رژیم به بمب هسته ای را برای همشه منتفی کند و به برنامه های موشکی حکومت و دخالت نظامی آن در امور کشورهای دیگر پایان دهد.

حکومت ایران نیز همیشه گفته است که حاضر به مذاکراتی نخواهد شد که هدف از آن، کاهش توان نظامی حکومت و مانع اجرای هدف های منطقه ای و جهانی آن شود. ولی در همان حال که علی خامنه ای به طور فله ای هرگونه مذاکره با آمریکا را نفی کرده و حتی در مورد گفتگو با اروپائیان گفته است که رژیم باید همیشه به آن ها سوء ظن داشته باشد، حسن روحانی سخنان ظاهرا مسالمت جویانه ای در مورد تماس با ایالات متحده بیان داشته است - گرچه، شرائط رژیم برای اجرای چنین گفتگویی را مورد تاکید قرار داده است.

در اورشلیم ابراز نگرانی می شود که شاید پرزیدنت ترامپ قصد دارد همان نمونه رفتاری با کره شمالی را در مورد حکومت ایران در پیش گیرد. یادآوری می شود که رهبران ایالات متحده و کره شمالی دوبار در نقاط مختلف با هم دیدار کردند، که گرچه نتایج چشمگیر عملی نداشته، ولی تنش در روابط بین طرفین را به شدت کاهش داده است. کره شمالی با استفاده از این تحول، همچنان به برنامه های موشکی خود ادامه می دهد و سیاست پرزیدنت ترامپ برای مِهار کردن دولت پیونگ یانگ هنوز به نتیجه ای نرسیده است.

بنیامین نتانیاهو روز گذشته (دوشنبه) یک بار دیگر گفت که انتظار دارد همه کشورهای جهان برای خنثی کردن توطئه ها و زیاده خواهی های تروریستی و دخالت گرایانه رژیم ایران دست اتحاد بدهند.
هرگونه تماس و گفتگو بین ایالات متحده و حکومت ایران، از دیدگاه دولت اورشلیم، به تلاش برای ایجاد یک اتحاد بین المللی علیه رژیم ایران، آسیب می رساند و ممکن است مخالفت جهانی را با ادامه برنامه های موشکی رژیم و حتی بازگشت به بخشی از برنامه های اتمی، تضعیف کند و یا متوقف سازد.

گزارشگران رادیو پیام اسرائیل نیز با استناد به واکنش هایی که در شبکه های اجتماعی فارسی زبان انتشار یافته و یا از مکالمات مستقیم با شهروندان در داخل ایران استنباط می شود، می گویند که مخالفان رژیم بسیار نگران هستند که شاید توطئه ای در کار باشد که نتیجه آن، قطع فشارهای آمریکایی بر رژیم ایران باشد. در ماه های اخیر مردم ایران، نسبت به کشاکش دولت پرزیدنت ترامپ با حکومت، بسیار دلگرم بوده اند و آن را زمینه ساز خیزش همگانی در ایران می دانسته اند. آن ها می گویند که هرگونه نزدیکی بین رژیم ایران و دولت آمریکا موجب نگرانی و یاس می شود و حکومت را در برابر ملت قوی تر می سازد.

منشه امیر در گفتگوی تلویزیونی شب گذشته در شبکه کانال یک در لوس آنجلس، ارزیابی کرد که هنوز زود است مشخص گردد که آیا این تلاش به نتیجه خواهد رسید یا نه. او گفت که روحانی همیشه از انجام مذاکرات طرفداری کرده و می کند. ولی ممکن است هدف تاکتیکی وی آن باشد که موجب لغو تحریم های ایالات متحده گردد، زیرا ادامه آن ممکن است رژیم را به ورشکستگی مطلق مالی بکشاند.

منشه امیر گفت: ولی حسن روحانی در این زمینه تصمیم گیرنده نیست و پرسش آن است که آیا علی خامنه ای دستور "نرمش قهرمانانه شماره دو" را صادر خواهد کرد؟

آیا فرماندهای سپاه پاسداران امکان خواهند داد که روحانی بر سر متوقف کردن برنامه های اتمی و موشکی رژیم و قطع دست اندازهای منطقه ای آن، با ایالات متحده وارد گفتگو شود؟

منشه امیر بر این باور است که جناح تعصب گرای رژیم همچنان در صدد باشد که تماس و گفتگو با ایالات متحده را خنثی کند. ولی هنگامی که کارد از نظر مالی و اقتصادی به استخوان برسد، خامنه ای نیز دوباره ممکن است به "نرمش قهرمانانه" روی آورد.

منشه امیر می گوید که مخالفت پرزیدنت ترامپ از تمدید معافیت خرید نفت ایران، نشان آن است که وی تا پیش از رسیدن به نتیجه مطلوب، امتیازی به حکومت ایران نخواهد داد. او این شیوه را در مورد کره شمالی نیز به کار برد، و در واقع، همه دیدارهای رهبر کره شمالی با رئیس جمهوری ایالات متحده و تلاش های دیگر، هنوز به اعطای هیچگونه امتیاز اقتصادی به دولت پیونگ یانگ نشده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy