Thursday, Sep 26, 2019

صفحه نخست » نفتکش توقیف شده بریتانیایی بندرعباس را ترک کرد + واکنش بریتانیا

impero.jpgدویچه وله - نفتکش "استنا ایمپرو" که توسط ایران توقیف شده بود، بندرعباس را ترک کرد و انتظار می‌رود در بندری در امارات متحده عربی پهلو بگیرد. این کشتی که در مالکیت یک شرکت سوئدی است با پرچم بریتانیا تردد می‌کرد.

بر اساس داده‌های یک مرکز ردگیری کشتی‌ها، نفتکش "استینا ایمپرو" که توسط ایران توقیف شده بود، بندرعباس را ترک کرده است.

این نفتکش که با پرچم بریتانیا در حال عبور از تنگه هرمز بود در تیر ماه (ژوئیه) توسط نیروهای سپاه پاسداران ایران توقیف شد. این اتفاق تنها دو هفته پس از توقیف یک نفتکش ایرانی توسط نیروهای دریایی بریتانیا در نزدیکی آب‌های جبل‌الطارق رخ داد.

با این حال ایران گفت نفتکش "استینا ایمپرو" به دلیل تخلفات دریایی توقیف شده است.

این نفتکش مقصد جدید خود بعد از رفع توقیف را بندر رشید در امارات متحده عربی اعلام کرده است و بر اساس اطلاعات ردگیری کشتی‌ها، انتظار می‌رود فاصله ۲۵۰ کیلومتری بندرعباس تا بندر رشید را ظرف یک نصف روز طی کند.

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه سوم مهر (۲۵ سپتامبر) گفت که دستور توقیف نفتکش استینا نهایی شده اما تحقیقات در مورد کشتی ادامه دارد.

با این حال، صاحب سوئدی نفتکش گفت هیچگونه اتهام رسمی از سوی ایران علیه شرکت استنا بولک یا خدمه کشتی مطرح نشده است.

ایران پیش‌تر هفت نفر از ۲۳ خدمه کشتی را آزاد کرده بود.

توقیف استینا ایمپرو در ۲۸ تیر (۱۹ ژوئیه) تنش در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان را به شکل فزآیندی افزایش داد. پیش از این حملاتی در ماه مه و ژوئن به چند کشتی تجاری در آب‌های خلیج فارس صورت گرفته بود.

در آن زمان آمریکا، ایران را مسئول این حملات خواند. اتهامی که ایران آن را رد کرد.

تنش در روابط میان آمریکا و ایران پس از تصمیم واشنگتن برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران و بازگرداندن تحریم‌های گسترده علیه این کشور افزایش چشمگیری داشته است.

این نگرانی وجود دارد که این تنش‌ها منجر به درگیری نظامی در منطقه خاورمیانه شود.

***

وزیر خارجه بریتانیا: توقیف نفتکش ما غیرقانونی بود

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، روز جمعه ۵ مهر (۲۷ سپتامبر) پس از رفع توقیف نفتکش این کشور در بندرعباس، گفت بریتانیا با هم‌پیمانان خود برای حفاظت از امنیت کشتیرانی و اجرای قوانین بین‌المللی "همکاری خواهد کرد".

اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ایران روز جمعه با صدور اطلاعیه‌ای رسمی از رفع توقیف نفتکش بریتانیا با نام "استنا ایمپرو" خبر داد و اعلام کرد که ساعت ۷ صبح امروز جمعه این نفتکش از لنگرگاه بندرعباس، مسیر خود را به‌سوی کریدور بین‌المللی ترافیک دریایی خلیج ‌فارس "آغاز کرد. "

به گزارش رویترز، دومینیک راب توقیف این کشتی توسط ایران را "غیرقانونی" خواند. او این اقدام را بخشی از تلاش‌های ایران برای برهم‌زدن آزادی کشتیرانی دانست. به گفته او بریتانیا برای اجرای قوانین بین‌المللی در زمینه کشتیرانی با هم‌پیمانان خود همکاری خواهد کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy