Monday, Oct 21, 2019

صفحه نخست » آیا و اگرهای ربودن زم، یک عملیات ساده و ابتدایی

radioISR_102119.jpgرادیو پیام اسرائیل - فرمانده سپاه پاسداران، حسین سلامی، یک بار دیگر به خودستایی پرداخت و در رابطه با ربودن روح الله زم مدیر کانال تلگرامی "آمد نیوز" و انتقال او به ایران، ادعا کرد که این عملیات سپاه پاسداران، به گفته او "سرویس های اطلاعاتی بیگانه را غافلگیر کرد".

این خود بزرگ بینی در حالی است که روح الله زم زیر نظر و مورد حفاظت هیچ سرویس اطلاعاتی نبود، بلکه به آن گونه که همکارش "مازیار" در یک مصاحبه تلویزیونی گفت، مامورین حفاظتی پلیس فرانسه بتدریج این حفاظت را کاهش داده بودند و پیش از سفر زم به عراق به او هشدار داده شده بود که مبادا به چنین کاری دست بزند. ولی پلیس فرانسه کسی را از خروج از کشور و یا سفر به کشور دیگری منع نمی کند و از خبر ربوده شدن زم در عراق غافلگیر نشده است.

سلامی و دیگر دست اندر کاران رژیم، برای پر اهمیت دادن این آدم ربایی، ادعا می کنند که همزمان، چندین سرویس اطلاعاتی جهان، روح الله زم را زیر نظر داشته اند. این ادعا نیز مطلقا دروغ است، زیرا وقتی سرویس امنیت خارجی فرانسه از دور فعالیت های زم را رصد می کند، جایی برای دخالت نیروی امنیتی کشورهای دیگر باقی نمی ماند و اصولا نیازی به آن نیست، زیرا سرویس های امنیتی برخی کشورهای جهان با ممالک دوست تبادل اطلاعات می کنند و روح الله زم شخصیتی نبود که همه سرویس های امنیتی خارجی او را رصد کنند.

سالمی در سخنان خود ادعا کرد که "مردم ایران و مسؤولان، نسبت به این دستاورد سپاه پاسداران ابراز محبت کرده اند". این گفته نیز بخشی از زیاده گویی ها و خودستایی های مقامات رژیم و به ویژه فرماندهان سپاه پاسداران است که از خود بزرگ بینی آنان سرچشمه می گیرد.

در حکومتی که مردم را سرکوب می کنند، سلامی چگونه می تواند این ادعا را مطرح سازد که مردم ایران از ربودن زم خرسندند؟ آیا به این خاطر که یک منبع اطلاعاتی خود را از دست داده اند؟

تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل پس از بررسی همه گزارش هایی که در این زمینه انتشار یافته، به این گمان رسیده است که روح الله زم بسیار مایل بود بودجه ای برای ادامه فعالیت خود و حتی گسترش آن و برپایی یک شبکه رادیویی و تلویزیونی، فراهم سازد و سرویس اطلاعاتی رژیم از این گرایش زم بهره گیری کرد و سناریویی ترتیب داد که از طریق وعده های مالی بتواند او را به عراق بکشاند - زیرا می دانست که زم حاضر نخواهد بود با پای خود به ایران بیاید.

وعده مالی، یکی از شیوه هایی است که رژیم ایران از هنگام به روی کار آمدن، همیشه برای شکار مخالفان برون مرزی خویش به کار گرفته است. این حربه برای بدام انداختن افراد زودباور بسیار موثر است، زیرا تقریبا همه مخالفان رژیم در خارج از کشور برای ادامه پیکار خود، به کمک مالی نیاز دارند.

شیوه رخنه یابی دیگر رژیم به کانال "آمد نیوز"، تماس فرد یا فرادی با زم، با این ادعاست که به منابع خبری خوبی دسترسی دارند و می توانند گزارش ها را در اختیار مدیر کانال قرار دهند.

معلوم نیست که به کارگیری این شیوه ساده، که از ابتدایی ترین ترفندهای سازمان های اطلاعاتی جهان می باشد، تا چه حد در کشاندن زم به عراق موثر بوده است. شاید هیچ تاثیری نداشته، ولی نوعی راه ارتباط با او را ایجاد کرده بود.

در مورد نقش شیرین نجفی در کشاندن زم به بغداد، ارزیابی های ضد و نقیضی انتشار یافته است. ولی حتی اگر باور کنیم که شیرین نجفی از ابتدا جاسوس رژیم بوده، و یا بعدها زیر فشار و تهدید حاضر به همکاری شده است، ایجاد ارتباط از طریق زنان نیز بخشی از الفبای کلاسیک امور اطلاعاتی است و تازگی ندارد.

در مجموع، ربودن و آوردن زم به ایران، یک دستاورد اطلاعاتی به شمار می آید ولی مسلما چنان برجسته نیست که حسین سلامی و دیگر فرماندهان سپاه پاسداران، این چنین به آن می نازند.

روح الله زم یک فرد خصوصی بود که پلیس فرانسه، در ابعاد بسیار محدودی از او محافظت می کرد و نمی توانست جلوی خروجش را بگیرد و یک شخصیت برجسته سیاسی یا نظامی متعلق به کشوری نبود که شبانه روز زیر نظر باشد و بدون محافظ شخصی به سفر خارج دست بزند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy