Friday, Nov 1, 2019

صفحه نخست » سخنان خبر ساز همسر حداد عادل ومدرسه آقا زاده‌ها

haddad_110119.jpgحسام قناطیر - ایران وایر

سخنان «طیبه ماهرو زاده»، همسر «غلامعلی حدادعادل»، در کنار موضوع مدرسه او، بحث طبقاتی بودن آموزش در ایران و هم‌چنین رانت تاسیس مدرسه برای مقامات را بار دیگر مطرح کرده است.

ویدیویی از سخنان همسر رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در یک برنامه تلویزیونی منتشر شده است که می‌گوید پسرش در سال ششم می‌خواسته از رشته ریاضی به علوم انسانی برود و دنبال مدرسه‌ای می‌گشته‌اند که نه تنها از نظر درسی خوب باشد، بلکه از نظر محیطی هم سالم باشد.او تاکید می‌کند که چنین مدرسه‌ای را در تهران پیدا نکرده‌اند.

همسر حدادعادل‌ صحبت‌هایش را چنین ادامه می‌دهد: «خودم از کسانی بودم که کلا با تاسیس مدارس غیرانتفاعی مخالف بودم اما خودم آمدم مدرسه غیرانتفاعی به عنوان موسس.»

به همین دلیل بود که خانواده حدادعادل دبیرستان‌های غیردولتی با نام «فرهنگ» را راه‌اندازی کرد که البته به پیش دبستانی و دبستان هم توسعه یافت.

چنان که از وبسایت این مدرسه با نام «مجتمع تربیتی فرهنگ» برمی‌آید، دبیرستان فرهنگ که به آدرس پل «سیدخندان»، خیابان «پیشداد» ثبت شده است، متوسطه اول و دوم و هم‌چنین پیش دبستانی و دبستان دارد. چند مدیر مدارس غیرانتفاعی در گفت‌وگو با «ایران‌وایر» تاکید کردند که این مدارس به عنوان بهترین مدارس علوم انسانی شناخته می‌شوند.

برخی از کاربران فضای مجازی که ادعا می‌کنند در این مدارس تحصیل کرده‌اند، می‌گویند مدرسه فرهنگ تنها دو شعبه دخترانه و پسرانه دارد. اما شماری از مدارس دولتی در سراسر کشور با نام فرهنگ هم وجود دارند که ایده آن‌ها را نیز حدادعادل داده است.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

سخنان همسر حدادعادل بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشت و بسیاری از کاربران این سخنان را تمسخر کردند. هرچند طیبه ماهرو زاده دلیل تاسیس این مدرسه را تحصیل پسرش اعلام کرده بود اما برخی نوشته‌اند که او اساسا در این مدرسه درس نخوانده است.
«حسین دهباشی»، فعال رسانه‌ای اصول‌گرا در توییتر خود نوشته است: «گفت‌وگوی خانم ماهروزاده خوب نقل نشده. نیافتن مدرسه‌ای مناسب برای فریدالدین حداد (تنها پسرش) شاید یکی از انگیزه‌های تاسیس فرهنگ باشد اما او تا سال ۳ ریاضی را در مدرسه دولتی دانش (قلهک) و به گمانم سال ۴ انسانی را در مدرسه دولتی جلال‌آل‌احمد (تجریش) درس خواند. من در اولی معلم بودم.»

«حسام‌الدین آشنا»، مشاور رییس‌جمهوری ایران هم در حمایت از حدادعادل در حساب توییتری خود نوشت: «آقای فریدالدین حدادعادل دانش‌آموز دبیرستان فرهنگ نبوده است. دکتر حدادعادل برای فرزندش مدرسه نزد بلکه به عنوان یک پدر، مشکل دانش‌آموزان مستعد و خانواده‌های علاقه‌مند به علوم انسانی را درک کرد و با تاسیس دبیرستانی غیردولتی - بدون تحمیل هزینه بر دولت- الگویی برای مدارس دولتی ایجاد کرد.»

تعداد دیگری از محصلان مدرسه فرهنگ نیز نوشته‌اند که فریدالدین حداد عادل در این مدرسه درس نخوانده است.

بر اساس این روایت‌ها، فریدالدین متولد سال ۱۳۵۲ بوده و دوران دبیرستان او سال‌ها پیش از تاسیس مدارس فرهنگ سپری شده است. در نتیجه، نه به عنوان دانش‌آموز بلکه به عنوان مدیر در این مدارس خانوادگی اشتغال یافته بود. حدادعادل سه دختر و یک پسر دارد.

به جز نام فریدالدین حدادعادل، نام برخی از فرزندان مقامات نیز به عنوان شاگردان این مدرسه مطرح شده است. هر چند در این باره نیز در مواردی گزارش‌ها متناقض هستند.

بر اساس روایت‌ها، «محمد مهاجرانی» فرزند «عطاءالله مهاجرانی» (متهم پرونده دکل نفتی)، «محمد یاسین رامین» فرزند «محمدعلی رامین» (متهم اختلاس‌های مالی، از جمله پرونده «هلال احمر») و «حسن میرمحمدعلی» داماد «محمد شمخانی» (متهم پرونده تخلف «لواسان») از جمله افرادی هستند که گفته می‌شود در دبیرستان خانواده حدادعادل درس خوانده‌اند.

هم‌چنین گفته می‌شود که «روح‌الله زم» فرزند «محمدعلی زم»، موسس کانال تلگرامی «آمدنیوز» که دستگیری او خبرساز شد هم از دانش‌آموزان همین مدرسه بوده است. روح‌الله زم متولد سال ۱۳۵۷ است.

تاسیس مدارس خصوصی توسط شخیصت‌های سیاسی برای اولین بار نیست که مطرح می‌شود. قبل از انقلاب ۱۳۵۷، برخی از نیروهای مذهبی مدارس خاص خود را داشتند که حضور «روح‌الله خمینی» در مدارس «علوی» و «رفاه» پس از بازگشت از پاریس در بهمن ۱۳۵۷ عملا جایگاه ویژه‌ای به آن‌ها داد.

این رویه پس از انقلاب نیز ادامه پیدا کرد و گروه‌هایی مانند «حزب موتلفه اسلامی» مدارس خاص خود را ایجاد کردند.

سال گذشته نیز روزنامه «فرهیختگان» در گزارشی، فهرستی از برخی از مدارس وابسته به شخصیت‌های سیاسی با شهریه‌های گران را منتشر کرد.

در شماره روز سه‌شنبه سوم مهر این روزنامه گزارشی با عنوان «جریان‌شناسی گران‌ترین مدارس تهران» منتشر شد که هدف آن را تبیین «اجماع گروه‌های سیاسی برای دریافت شهریه نجومی از دانش‌آموزان» عنوان کرده بود.

این مدارس در موارد مختلفی از رانت‌های دولتی استفاده کرده‌اند؛ از جمله این که زمین آن‌ها به صورت رایگان یا ارزان از نهادهای دولتی گرفته شده است.

در همین حال، «امیرحسین فتاح»، پسر «پرویز فتاح»، رییس بنیاد مستضعفان در حساب توییتری خود نوشت که مدرسه حدادعادل متعلق به بنیاد است و سال‌ها است بابت اجاره مدرسه بهایی پرداخت نشده است.

او تاکید کرد: «حتی به بهانه آن زمینی از آقای قالیباف به بهای مفت خریداری و تغییر کاربری شده است.»

این اتهام درباره برخی از چهره‌های اصول‌گرای مدعی مبارزه با فساد نیز مطرح شده است. سال ۱۳۹۰، «محمدرضا رحیمی»، معاون اول محمود احمدی‌نژاد درباره «ویژه خواری» «احمد توکلی» نوشت که او متهم است در سال ۱۳۷۰ و در دوره ریاست «محسن رفیق‌دوست» بر بنیاد مستضعفان، به همراه شرکای خود سه‌هزار متر مربع زمین در شهرک غرب تهران و به ارزش ۱۸۰ میلیون تومان را با تخفیف به قیمت ۲۳ میلیون تومان خریداری کرده بود و ارزش امروز زمین ۱۲ میلیارد تومان است.

این موضوع هنگام بررسی اعتبارنامه احمد توکلی در مجلس هشتم نیز مطرح شد. او در آن زمان اعلام کرد که این زمین با دستور رهبر جمهوری اسلامی به یک مؤسسه آموزشی متعلق به دو نفر از دوستان او واگذار شده است: «تمام اموال این مؤسسه وقف است.»

حق انتخاب برای آقازاده‌ها

سخنان همسر حدادعادل موضوع رانت «آقازاده‌ها» برای تحصیل را در کنار دیگر رانت‌های آن‌ها مطرح کرده است.

ضعف نظام آموزشی ایران نیز از جمله دیگر بحث‌های مطرح شده پس از این سخنان است؛ به ویژه این که فردی مانند غلامعلی حدادعادل خود سال‌ها معاون وزیر آموزش و پرورش بوده و عملا به جای تلاش برای بهبود وضعیت آموزشی، اقدام به تاسیس مدرسه کرده است.

اما در موضوع صحبت‌های اخیر همسر او، آن‌چه موجب آزردگی افکار عمومی شده، این است که غلامعلی حدادعادل از بعد از انقلاب عضو مادام‌العمر «شورای‌عالی انقلاب فرهنگی» و «شورای‌عالی آموزش و پرورش» و نیز عضو «شورای تدوین کتب درسی»، معاون وزیر و عضو «کمیسیون آموزش» مجلس بوده و از جمله سیاست‌گزاران عرصه آموزش محسوب می‌شود. با این پیشینه، از او انتظار می‌رود که منتقد نظام آموزشی، بلکه پاسخ‌گوی کاستی‌ها باشد.

از سوی دیگر، برخی نوشته‌اند که مشکلات سیستم آموزشی و رانت موجود، فضایی را برای سودجویی موسسان این مدارس فراهم کرده است. «مهدی صدرالساداتی»، روحانی افشاگر فضای مجازی پیش‌تر در حساب اینستاگرام خود از شهریه ۲۶ میلیون تومانی مدرسه فرید حدادعادل نوشته بود.

در این میان، انتشار تصویر حضور «مجتبی خامنه‌ای»، فرزند رهبر جمهوری اسلامی در جلسه انجمن اولیا و مربیان این مدرسه نیز پیش از این خبرساز شده بود. برخی این پرسش را مطرح کرده بودند که آیا او این میزان شهریه را برای تحصیل فرزندش پرداخت می‌کند. فرزند مجتبی خامنه‌ای نوه حدادعادل است.

باسخنان همسر حدادعادل، نه تنها بحث عدالت آموزشی، بلکه موضوع آموزش علوم انسانی هم مطرح شده است. در سال‌های اخیر رهبر جمهوری اسلامی بارها به علوم انسانی حمله کرده و از طرح «تحول در علوم انسانی» سخن گفته است.

این ایده در سال‌های اخیر نیز در مدارس علوم انسانی پی‌گیری شده است. با این حال، در نهایت خروجی این مدارس نیز مانند خروجی دانشگاه‌ها، مطلوب حکومت نبوده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy