Sunday, Nov 3, 2019

صفحه نخست » ظریف: گروه‌های فشار در نظام میلیاردها تومان پولشویی می‌کنند

zariff_110119.jpgبی بی سی - محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، می‌گوید نظام جمهوری اسلامی از پولشویی مبرا است اما گروه‌های فشاری هستند که با پولشویی، هزاران میلیارد تومان نفع شخصی می‌برند.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد "دامن نظام جمهوری اسلامی از این حرف‌ها مبرا است" اما "گروه‌های فشار" و "باندهای قاچاق" سکه و ارز "هزار هزار میلیارد تومان" پولشویی می‌کنند.

آقای ظریف در مجلس ایران حاضر شده بود تا به اظهارتش در مورد گستردگی پولشویی در ایران و انفعال وزارت خارجه در برابر تعلل سه کشور اروپایی در قبال برجام پاسخ دهد.

آقای ظریف به کسانی که می‌گویند اظهارات او درباره پولشویی در ایران مخالفت با نظام است و در خارج از آنها سوء‌استفاده می‌شود گفت: "آن صحبتی که قبلا در مورد پولشویی کردم، صحبت بنده نبود بلکه اظهاراتی بود که مقامات مختلف کشور مطرح کرده بودند."

"سوال بنده این است چرا صحبتی که در دفاع از نظام جمهوری اسلامی شده و مبنی بر رد اتهامات بیگانگان و منافقان علیه نظام جمهوری اسلامی بود تبدیل به صحبتی علیه نظام کرده‌اید. چرا [حسین] شریعتمداری [مدیر مسئول روزنامه کیهان] این کار را کرد؟ چرا روزنامه کیهان آن مقاله‌ها را نوشت؟ آن مقاله‌ها بود که اسباب دست روزنامه‌های غربی شد نه عرایض بنده."

آقای ظریف تاکید کرد که وظیفه او دفاع از جمهوری اسلامی در خارج است و مقابله با پولشویی "منافع شدیدی" برای نظام دارد: "اتهاماتی که به جمهوری اسلامی وارد می‌کنند این است که به این کنوانسیون‌ها نمی‌پیوندد چراکه نمی‌خواهد با تروریسم و پولشویی مقابله کند."

او گفت رهبر ایران گفته اگر با فساد مبارزه کنید صدای خیلی‌ها درمی‌آید و "سوال ما این است این خیلی‌ها چه کسانی هستند؟" به گفته آقای ظریف "لازم است برای مردم معین شود خطاب مقام معظم رهبری چه کسانی هستند؟"

دفاع از عملکرد وزارت خارجه پس از لغو برجام

وزیر خارجه ایران همچنین از کارنامه خود در دفاع از منافع ایران در مورد برجام گفت او مجری سیاست‌هایی است که هیئت نظارت هسته‌ای تصویب می‌کند و "جمهوری اسلامی به هیچ‌وجه انفعال در برابر غرب و اروپایی‌ها ندارد."

آقای ظریف گفت او در قطر گفته بود "آمریکا نباید در دنیا علم مذاکره را در دست گیرد چرا که این کشور قانون شکن است" و این همان گفته رهبر ایران است که "آمریکا باید به برجام برگردد."

وزیر خارجه ایران بار دیگر از برجام دفاع گفت کرد و گفت مفاد برجام نشانه بی‌اعتمادی ایران به آمریکا بود و هدف آن لغو شش قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل. آقای ظریف گفت این شش قعطنامه بدون اینکه "حتی یک دقیقه" آنها را اجرا کرده باشیم لغو شد "که در تاریخ شورای امنیت اتفاق نیفتاده بود."

آقای ظریف در پایان سخنان خود در مجلس گفت چون باید خود را به جلسه شورای عالی امنیت ملی برساند صحن مجلس را ترک و بقیه صحبت‌ها را از رادیو گوش می کند که این باعث اعتراض برخی نمایندگان شد.

آقای ظریف تقریبا یک سال پیش گفته بود پولشویی گسترده در ایران "واقعیت" است و "آنجاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهند" آنقدر توان مالی دارند که "ده‌ها یا صدها میلیارد" برای "تبلیغ و فضاسازی" علیه قوانین ضدپولشویی هزینه کنند.

اشاره آقای ظریف به قوانین گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی (اف‌ای‌تی‌اف) بود که نهاد بین‌المللی نظارت بر نقل و انتقال پول است و معیارهای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را تعیین می‌کند.

برای عضویت در این نهاد ایران باید به دو کنوانسیون بین‌المللی ملحق شود: کنوانسیون "مقابله با تامین مالی تروریسم" یا "سی‌اف‌تی" و کنوانسیون پالرمو برای مقابله با قاچاق انسان و سلاح.

اکثریت کشورهای جهان به هر دوی این کنوانسیون‌ها پیوسته‌اند اما ایران هنوز عضویت کامل در آنها را تصویب نکرده است.

این لوایح چهارگانه مهر سال گذشته به تصویب مجلس ایران رسیدند اما شورای نگهبان آنها را رد کرد و اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلاتکلیفند.

همزمان روزنامه اعتماد امروز از قول غلامرضا انصاری معاون آقای ظریف نوشته بود اگر ایران لوایح اف‌ای‌تی‌اف را تا بهمن‌ماه که آخرین مهلت است تصویب نکند "تیر خلاص به سیستم بانکی کشور است که به علت تحریم‌ها به‌شدت آسیب دیده است."

او اف‌ای‌تی‌اف را "پاسپورت" ارتباط سیستم بانکی ایران با جهان خواند.

اف‌ای‌تی‌اف ٢٦ مهر آخرین بار مهلت ایران برای پیوستن به لوایح پولشویی را چهار ماه تمدید کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy