Tuesday, Nov 26, 2019

صفحه نخست » شوک اولین دیدار با شوهر؛ عروس دوازده ساله دیگر حرف نمی‌زند

bride_112619.jpgبی بی سی - مسئولان در بیمارستانی در شهر هرات افغانستان سعی کردند دختری دوازده ساله را مداوا کنند که وادار به عروسی با مردی بزرگسال شد و به محض دیدن شوهر توان تکلم خود را از دست داد.

خانواده این دختر نگفته‌اند که شوهر او چند سال داشته است.

به گفته آنان در یک سال اخیر در هرات موارد مراجعه زنان دارای ناراحتی‌های روانی به بیمارستان چهار برابر افزایش یافته است. بیش از نیمی از آنان را خشونت‌های خانوادگی، روانه بیمارستان کرده است.

این مسئولان می‎گویند شمار زنانی که به علت ابتلا به امراض ناشی از خشونت‌های خانوادگی در شش ماه اول امسال به این بخش مراجعه کرده‌اند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تقریبا چهار برابر افزایش یافته است.

سرگذشت فاطمه (نام مستعار) دوازده ساله، یکی از تازه‌ترین واقعات شوک منجر شده به اختلال شدید روانی در هرات در غرب افغانستان است.

او حالا در بخش صحت روانی شفاخانه حوزوی هرات بستری شده است. خودش نمی‌تواند حرف بزند و دکتران می‌گویند آنان هم نتوانستند با او رابطه کلامی ایجاد کنند.

دکتر نصیر احمد علوی از کارمندان بخش صحت روانی می‌گوید این دختر دوازده ساله که در "نکاح بدل" به مردی بزرگسال داده شده بود، در نخستین دیدار با شوهرش شدیدا شوکه شده و حالا حرف نمی‌زند.

نکاح بدل، به معنای مبادله دختران بین دو خانواده است.

او می‌گوید: "وقتی این طفلک مرد بزرگسال را می‌بیند دچار شوک و اختلالاتی می‌شود که در نهایت خانواده‌اش مجبور می‌شوند او را به شفاخانه منتقل کنند."

داستان فاطمه در هرات تنها یکی از صدها مورد خشونت‌ علیه زنان است که منجر به بیماری‌ها و آسیب‌های جدی روانی می‌شود.

مسئولان بخش صحت روانی در شفاخانه هرات می‎گویند شمار زنانی که به علت ابتلا به امراض ناشی از خشونت‌های خانوادگی در شش ماه اول امسال به این بخش مراجعه کرده‌اند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تقریبا چهار برابر افزایش یافته است.

مسئولان این بخش می‌گویند هنوز روشن نیست که خشونت‌ها افزایش یافته یا فرهنگ مراجعه و ثبت موارد خشونت‌ها بهتر شده است.

هرچند هرات از شهرهای پرجمعیت افغانستان است اما تعداد مراجعه کنندگان به بخش روانپزشکی در بیمارستان این شهر به صورت کلی افزایش یافته است.

به گفته مسئولان بخش روانی بیمارستان، در شش ماه اول سال گذشته بیش از هفتصد زن برای مداوا به این بخش مراجعه کردند که تقریبا نیمی از آنان از بیماری‌های ناشی از خشونت خانگی رنج می‌بردند.

دکتر قدیم محمدی، مسئول این بخش می‌گوید امسال این رقم چهار برابر افزایش یافته و در شش ماه اول سال جاری بیشتر از هزار و ۷۰۰ زن به این بخش مراجعه کرده و بیش از هزار و ۲۰۰ نفر آنان مشکلات روانی ناشی از خشونت خانوادگی داشته‌اند.

او گفت: "شاید درست نباشد که بگویم خشونت روز به روز افزایش می‌یابد اما شمار مراجعین این شفاخانه و ثبت این موارد روز به روز افزایش می‌یابد."

زنان قربانی خشونت‌های شدید لفظی یا آنهایی که مدام لت و کوب شده‌اند و یا هم اقدام به خودکشی کرده‌اند، مراجعه کنندگان اصلی این بخش در بیمارستان هرات هستند.

شگوفه ظاهر، از مسئولان موسسه "حمایت از جامعه مدنی افغانستان" آگاهی نداشتن مردان از حقوق زنان را علت اصلی این خشونت‌ها می‌داند.

او می‌گوید: "آگاهی مردان نسبت به حقوق همسران شان پایین است. همین باعث می‌شود زنان مورد خشونت قرار بگیرند و به حقوق خود نرسند."

مراجعه بیماران به بخش روانی بیمارستان هرات افزایش یافته، اما امکانات و وسایل بیمارستانی در همان حد پیشین باقی مانده است.

این بخش بیست بستر دارد. دکتر محمد عارف جلالی، سرطبیب شفاخانه (رئیس بیمارستان) هرات می‌گوید برای رسیدگی درست و ارائه خدمات موثر نیاز به امکانات بیشتری دارند.

هرات در غرب افغانستان ولایتی است که همیشه واقعات خشونت علیه زنان در آن خبرساز بوده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy