Tuesday, Dec 17, 2019

صفحه نخست » قهرمان کشتی زنان ایران جزو بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸

wrestler_121719.jpgایران وایر - خبر این‌گونه منتشر شد که «معصومه سلیمانی» قهرمان کشتی زنان ایران از نخستین روز اعتراضات سراسری در خرم‌آباد بازداشت شد و تاکنون هم آزاد نشده است.

یکی از مدیران سابق فدراسیون کشتی ایران، در گفت‌وگو با ایران‌وایر این‌گونه تایید می‌کند: «ما از طریق اطرافیان و خانواده‌اش مطلع شدیم که چنین اتفاقی افتاده و خانم سلیمانی در بازداشت هستند؛ اما اگر تایید خانواده‌اش هم نبود بازهم شخصا شک نمی‌کردم در این‌که او یکی از بازداشتی‌های اعتراضات باشد.»

در کارنامه خانم سلیمانی، قهرمانی رقابت‌های کشتی آلیش استانی، کشور و مدال برنز مسابقات قزاقستان به چشم می‌خورد. او جزو کشتی‌گیران زن ایران بود که حتی پیش از رسمی شدن این رشته توسط فدراسیون تحت امر «رسول خادم»، هم‌زمان هم رشته جودو را به‌صورت جدی به‌عنوان بازیکن و مربی دنبال می‌کرد و هم غیررسمی کشتی می‌گرفت.

اما با آغاز عمر کشتی زنان، معصومه سلیمانی هم به‌صورت جدی وارد این رشته شد؛ اما خیلی زود با فدراسیون کشتی به مشکل خورد. مدیر مستعفی فدراسیون کشتی به ایران‌وایر می‌گوید: «خانم سلیمانی تنها کسی نبود که آن زمان با فدراسیون به مشکل خورد. مصیبت اصلی از اتاق خانم مریم منظمی شروع می‌‌شد. همه می‌دانستند که او با تمام دختران اصلی کشتی‌گیر زن ایران مشکل دارد، اما خب به خانم منظمی اختیار تام داده شده بود.»

داستان اصلی به سال ۱۳۹۵ برمی‌گردد. تیم کشتی آلیش زنان ایران عازم مسابقات جهانی شد. پس از بازگشت تیم به ایران، بلافاصله حکم محرومیت سه کشتی‌گیر زن ایرانی از سوی فدراسیون ابلاغ می‌شود؛ «سمیه حیدری، یگانه غریب‌گشته و معصومه سلیمانی».

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

«یگانه غریب‌گشته» به خبرگزاری ایسنا گفته بود که فقط به دلیل اینکه وقتی مربی‌اش از او درخواست آب کرده بود، او بطری آب را از روی سکوها برایش پرت کرده، شش ماه از حضور در میادین داخلی و خارجی محروم شده است.

اما خانم «مریم منظمی»، نایب‌رییس زنان فدراسیون کشتی ایران نه‌تنها در حکمی که برای این سه زن کشتی‌گیر صادر کرد از عبارت «عدم رعایت شئایر و موازین اسلامی» استفاده کرد که حتی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت: «هم اسلام دین رحمت و انصاف است و هم فدراسیون کشتی بخشنده.» این یعنی این سه کشتی‌گیر می‌توانستند به دلیل موازین اسلامی و عدم رعایت شرع، بیش از آن محروم شوند.

گناه معصومه سلیمانی همان زمان یک اعتراض ساده بود. خانم منظمی مدعی شده بود که معصومه سلیمانی اصلا صلاحیت حضور در اردوی تیم ملی را نداشت. اما صرفا به‌عنوان «حریف تمرینی» به رقابت‌های جهانی اعزام شد.

حریف تمرینی، به معنی کشتی‌گیری است که برای حفظ آمادگی کشتی‌گیر اصلی به رقابت‌ بین‌المللی اعزام می‌شود، ولی در مسابقات شرکت نمی‌کند.

ادعای مریم منظمی جایی «دروغ» به نظر می‌رسید که او گفته بود: «ما دیدیم خانم معصومی بی‌کار است. برای همین تشخیص دادیم که او به‌عنوان داور در رقابت‌های جهانی حضور داشته باشد. اول مخالفت کرد و بعد علیه تیم جو روانی به راه انداخت.»

این ادعا را حتی مدیر سابق فدراسیون کشتی هم تکذیب می‌کند: «چنین چیزی نبود. اول قرار بود معصومه سلیمانی کشتی بگیرد. اما بعد با اعمال‌نفوذ خانم منظمی، از تیم کنار رفت.» خود معصومه نیز همان زمان این ادعا را کذب دانست: «من از سوی اتحادیه جهانی کشتی برای روز اول به‌صورت رسمی به‌عنوان داور دعوت شده بودم. مگر ممکن است بگویند حالا که کشتی نمی‌گیری بیا و برو داوری کن؟ مگر مسابقات قانون ندارد؟ قرار بود بعد از روز اول، در وزن خودم رقابت کنم ولی حذفم کردند.»

ادعا دروغ بود، چون فدراسیون‌ها، نواب زنان در فدراسیون‌ها یا مربیان حق انتخاب داور برای اتحادیه جهانی کشتی را ندارند. بااین‌حال مشخص نیست که کدام رفتار معصومه سلیمانی خلاف شرع اسلام بود؟

لااقل در مورد «سمیه حیدری» بهانه‌ای داشتند؛ در روز مسابقات کلاهی که به‌عنوان حجاب بر سر کرده بود در کش‌وقوس فن‌های کشتی از سرش افتاد. بلافاصله کلاه را روی سر گذاشت، اما فدراسیون کشتی او را شش ماه محروم کرد.

بااین‌حال حتی اعتراض فنی معصومه سلیمانی را نمی‌توان قدم زدن او در خلاف موازین و مقررات شرع اسلام قلمداد کرد. مدیر اسبق می‌گوید: «تقریبا هفته‌ای نبود که او را در فدراسیون کشتی نبینیم. یا می‌آمد یا با تلفن پیگیری می‌کرد. یکی دو بار هم به او گفتند مگر شش ماه چقدر است؟ این همه که می‌آیی و می‌روی را بمان خانه تا تمام شود. گفته بود محرومیتم هم که تمام شود بازهم می‌آیم اعتراض می‌کنم. این حق ما نیست.»

خانم سلیمانی البته همان روزها گفته بود که «این حق کسی که با جیب و از هزینه خودش تمرین می‌کند، سفر می‌رود و مسابقه می‌دهد، نیست.» اما حراست و مریم منظمی درنهایت کار خودشان را کردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy