Sunday, Dec 29, 2019

صفحه نخست » ایران شماری از عناصر شبه‌نظامی خود در سوریه را دستگیر کرد

alarabia_122819.jpgالعربیه - به گفته منابع موثق دیده‌بان حقوق بشر سوریه، شبه نظامیان سپاه پاسداران ایران در استان دیرالزور، 13 تن از عناصر خود را دستگیر کردند.

در این رابطه به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، شبه نظامیان سپاه پاسداران پس از خودداری برخی از عناصر تحت امرش از استقرار در صحرای دیرالزور که اخیراً شاهد افزایش فعالیت هسته‌های داعش است، آن‌ها را دستگیر کردند.

منابع مزبور همچنین تأکید كردند، این عناصر به مقر سپاه پاسداران ایران در شهر دیرالزور منتقل شدند و معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظارشان است.

قابل توجه است که دیده‌بان حقوق بشر سوریه، از 24 مارس گذشته تا امروز کشته شدن دست‌کم 309 عنصر رژیم و شبه نظامیان طرفدار آن از ملیت‌های سوری و غیر سوری از جمله حداقل دو روسی، علاوه بر 37 شبه نظامی طرفدار ایران از تابعیت‌های غیر سوری را ثبت کرده که همگی در جریان حملات، بمب گذاری‌ها و کمین‌های داعش در غرب فرات، صحرای دیر الزور ، حمص و سویدا کشته شده اند.

اختلافات بین شبه نظامیان

در سپتامبر گذشته اخباری از بروز اختلافات میان سپاه پاسداران ایران و برخی از شبه نظامیان شیعه وابسته به آن در سوریه از یک سو و رژیم سوریه از سوی دیگر منتشر شد.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

دیده‌بان حقوق بشر سوریه در آن زمان گزارش داد، دستگاه امنیت ارتش رژیم سوریه شخصی را در روستای بقرص در حومه شرقی دیر الزور بازداشت کرد که یكی از واسطه‌هایی است به نفع سپاه پاسداران ایران که در رابطه با خرید املاک فعالیت می‌کرد و همکاری و هماهنگی بسیار خوبی با یكی از فرماندهان سپاه قدس داشت.

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه در تاریخ 22 اوت گذشته، شبه نظامیان ایران که کنترل شهر المیادین در حومه شرقی دیر الزور را در دست داشتند، شماری از اعضای شبه نظامیان دفاع ملی (وابسته به رژیم) در این شهر را پس از مشاهده دوربین‌های مخفی قرار داده شده بر روی موتورسیکلت‌های عناصر دفاع ملی برای تصویربرداری از مقر نیروهای ایرانی، دستگیر کردند.

این اقدام در چهارچوب تشدید تنش میان دو طرف در منطقه و اقدامات ایران برای محدود کردن نفوذ شبه نظامیان دفاع ملی در منطقه المیادین قرار داشت.

از سوی دیگر، منابع مزبور در ژوئیه گذشته فاش کردند که نیروهای ایرانی و شبه نظامیان وابسته به آن، همچنان به تحکیم و استقرار حضور خود در منطقه فرات غربی در حومه استان دیرالزور از طریق عضوگیری عناصر رزمی بیشتر برای خود علاوه بر رفع همه موانع که ممکن است کنترل کامل آنها را مختل کند، ادامه دادند به این شکل که شبه نظامیان ایرانی سعی دارند حضور شبه نظامیان دفاع ملی مورد حمایت روسیه را با ایجاد محدودیت‌ها زیاد، مهار کرده و از نفوذ آن ها دراین منطقه بکاهند.

برنامه بلند مدت ایران

به گفته فعالان سوری مخالف رژیم، ایران و نیروهای وابسته به آن در حال حاضر بر شهرهای بخش شرقی رود فرات ممتد از جنوب شهر دیر الزور و المیادین تا بوکمال کنترل سیطره دارند.

این کنترل شامل اقتدار کامل نظامی و مدیریت اجرایی است که توسط تقریباً 4500 عنصر مسلح اعمال می‌شود، برخی از آنها از «سپاه پاسداران» ایران و برخی دیگر از شبه نظامیان شیعه مانند لشکر باقر، تیپ فاطمیون، بسیج مردمی و گروه‌های مختلفی هستند که خود را «حزب الله سوریه» می‌نامند.

در حالی که حضور این عناصر باعث کاهش چشمگیر نقش محلی شبه نظامیان «نیروهای دفاع ملی» رژیم اسد شده است که بعضا ناشی ازعدم اطمینان سپاه پاسداران ایران به توانایی‌های این نیروها و همچنین به دلیل برنامه بلند مدت تهران برای تقویت نفوذ خود در آن مناطق می‌باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy