Friday, Jan 10, 2020

صفحه نخست » راه حلی فرای جو‌ انتقام و بحران سازی و مبتنی بر حقوق ملی، ژاله وفا

Jaleh_Vafa.jpgکشور ما سالهاست شاهد جنبش مردمی است برای تغییر وضع موجود، یکماه پیش نیز وطن ما ایران دستخوش جنبشی بود از معترضان به نظام حاکم که وضع موجود را تاب نمیاوردند. ونظام ولایت فقیه به بدترین وجه ممکن جنبش را سرکوب و بیش از هزار نفر را کشته و‌مجروح ساخت، آنان را اشرار و‌عامل خارجی نامید و‌حتی اجازه نداد که والدین شهیدان جنبش، مراسم تشییع جنازه آن عزیزان بیگناه را برگزار کنند و هر کس را درمراسم تدفین آنها برای اعلام همبستگی شرکت کرد بازداشت کرد!

هم آمریکا و هم نظام ولایت فقیه با ارسال نیروهای نظامی به عراق بر اساس قوانین بین المللی تمامیت ارضی و استقلال عراق را نقض کرده‌اند. هیچ کشوری مایل نیست صحنه کشورش محل تاخت و تاز نیروهای خارجی باشد. و حقوق ملی مردم عراق تحت توجیه «منافع ملی» قدرتهای خارجی به هیچ انگاشته شود. اکنون نیرترامپ که خود را نماینده یک ابرقد رت زور گو میداند، در اعتراض به حمله یاران سپاه قدس و سلیمانی (حشد الشعبی) به سفارت امریکا در بغداد، به حساب خود با کشتن سلیمانی و سایر نظامیان انتقام گرفت و حال نظام ولایت فقیه قصد انتقامی سختر تر را دارد. خامنه‌ای حمله دیروز موشکی به پایگاههای امریکا در عراق را (میزان کشته یا زخمی هنوز مشخص نیست) تنها یک سیلی کوچک خواند و اعلام کرد مساله انتقام چیز دیگری است! وزیر خارجه نظام اقای ظریف که خامنه‌ای با علم کردن سلیمانی در منطقه برای پیش بر‌ سیاستهای نظامی، وی را به هیچ انگاشت، معتقد است حمله به پایگاه‌های امریکا در عراق انتقام ما بود و کار تمام شد! امریکا متقابلا فرصت خواسته تا پاسخ گوید. و ترامپ برتحریمها افزود.
صحنه، صحنه بحران سازی مدام و عدم پایان آن است هر دو قدرت در خواباندن جنبش حق طلبی مردم ایران و عراق نفع مشترک دارند.
روی سخن نگارنده هیچگاه قدرتها و دولتها نبوده است. روی سخن با مردم فهیم ایر ان و هر خواننده بیدار، آزاده و مستقل، با وجدان، با اخلاق و با حس ملی و موافق حقوق انسان در ایران است.

راه حل در خور در ایران

از دید نگارنده چنانچه یک دولت ملی و حقوند و منتخب واقعی مردم در ایران بر سر کار بود بجای کوبیدن بر طبل جنگ و انتقام، به نظامیان امریکا و به ترامپ و هوادارانش شایسته ترین پاسخ را باجلب توجه اجماع جامعه جهانی علیه زورگویی امریکا میداد. چرا که هم دین اکثریت مردم ایران اسلام، مخالفت صریح با انتقام و انتقام جویی و هدر دادن جان انسانها دارد، و هم زمانی که تخریبی رخ میدهد، بنا بر رهنمود دین اصل بر جبران خطا و کاستن از ابعاد تخریب و خشونت است و نه انتقام و خشونت و افزودن بر میزان خسارت. هر عقل سلیمی هم این رهنمود قران را مطابق با حقوق انسان و‌وجدان می‌یابد.
اما چرا خامنه‌ای بر طبل انتقام و جنگ‌ می‌کوبد؟
چون نه خود مقامی منتخب مردم است و نه مجموع سه قوه در این نظام منتخبان واقعی مردم‌اند، و نه دولتی حقوند و اخلاق گرا و وطن دوست و انسان دوستند که متعهد به سالم نگاه داشتن ایران از هر گزندی باشند و جان انسانها نزدشان از ارزش برخوردار باشد. لذا موقعیت را مغتنم می‌شمرد تا شمشیر داموکلس جنگ را بر سر مردم و‌جنبش نگاه دارد و امکان جنبش را تا سالها به تعویق اندازد.
همچنین از جو سوء استفاده کرده مردم را تهییج به شرکت در «انتخابات» پیش رو‌نماید! و هم به بهانه موقعیت جنگی اقتصاد ورشکسته‌اش را توجیه کند و هم محدودیتهای اقتصادی را بر مردم تنگ تر و تنگ تر نماید. و اما هر چند تبلیغات نظام سعی میکنند چهره سلیمانی را انسانی متواضع و متکی به اخلاق نشان دهند، و فراموش می‌کنند که کمک به دیکتاتور ورشکسته‌ای چون بشار اسد و بمباران مردم و‌کودکان سوری و آواره ساختن میلیونها سوری بدست سپاه قدس و سلیمانی با اخلاق هیچ سنخیتی ندارد، و صرف دخالت نظامی در سوریه نقض آشکار حق حاکمیت ملت سوریه است، همانگونه که دخالت امریکا در ویتنام و سوریه، اما چگونه می‌شود که تمامی منتفعان ایجاد جنگ و بحران سازان که ادعای دینداری نیز می‌کنند، حتی دختر اقای سلیمانی، رهنمود قرآن را در مذموم دانستن انتقام آشکارا نادیده می‌گیرند و با اصرار خواهان انتقام می‌باشند؟! آنهم بدون توجه به تعداد کشته شدگان سلسه انتقام گیریهای پیش رو؟! خواه قربانیان پرتاب موشک، نظامیان امریکایی باشند و‌یا مردم عادی عراق و یا هر کشور دیگری در آینده؟
مگر درزمان جنگ حمله عراق به ایران، مردم دزفول از آقای بنی صد‌ر نخواستند موشک را با موشک» پاسخ دهد ولی وی در مقابله با جو ایجاد شده اصول را از یاد نبرد و در مقابل این خواسته ناشی از درد، مقاومت کرد و برای مردم فهیم دزفول همین استدلال قرانی را آورد که کشتن یک بیگناه همانند کشتن تمامی بشریت است و ما چه می‌دانیم با موشک چند انسان بیگناه از همسایه خود عراق را خواهیم کشت؟ اگر ما هم بدون در نظر گرفتن‌وسعت تخریب کشتار کنیم، چه فر قی بین ما و صدام خواهد بود؟ و وجدان همه مردم ایران و‌ نیز شهر دزفول رضا به انتقام گیری نداد.
پس چگونه است که برخی هنوز متوجه نیستند نظام ولایت فقیه تشنه بحران و نگاه داشتن ایران در بحران و کوبیدن بر طبل جنگ و سوء استفاده از احساسات پاک مردم است؟ تا هر گونه نقد سیاستهای جنگ طلبانه و‌کور نظام را در نطفه خفه کنند.

و اما دولت ترامپ استیضاح شده که یکسال و چند ماه بیش به پایان دوره ریاست جمهوریش ندارد، نیز شدیدا نیازمند جنگ و بحران است. و بدنبال منافع خود در عراق می‌باشد وگرنه مصوبه قانونی پارلمان عراق را در باره لزوم خروج نیروهای امریکایی از عراق را با تهدید به تحریم شدید، پاسخ نمیگفت!
دولتهای اروپایی نیز همواره حقوق بشر را فقط برای خودی قبول داشتند و در خا رج از مرزهای اروپا به حقوق انسان وقعی نمینهند، اکنون تعطیلی اخلاق و مروت را فریاد میزنند و در چارچوب ناتو خود را موظف به پشتیبانی از قدرJ همپیمان خود امریکا میدانند.

از دید نگارنده از اینرو وظیفه هر فرد آزاده و‌نیزنیروی سیاسی مستقل و‌ دمو‌کرات و حقوقمند این است که عقل خود را اسیر جو هایی که ساحران تبلیغاتچی دو نظام ولایت فقیه و امریکا ننمایند و بجای زورگویی، انذار و هشدار دهند که نبایستی درگیر جو احساسی، از عواقب رخ دادن جنگ و ادامه بحران سازی غفلت کرد که دود آن به چشم ۀحاد ملت خواهد رفت. و‌برای هموطنان خود تشریح‌ نمایند چراچاره کار نه مراجعه و توجه به قدرتهای خارجی (امریکا و اروپا و روسیه و... که همه بیش و کم بدنبال منافع خودند و نه حقوق ملتها) و نه مراجعه و تایید قدرت استبدادی داخلی است، بلکه چاره رجوع به افکار عمومی جهان است و نیز شکایت رسمی از دولت امریکا به دادگاه‌های بین المللی است و نیز مخالفت با هر گونه دخالت نیروهای نظامی در کشورهای دیگر و تاکید بر حق ملت بپاخاسته و‌‌در جنبش عراق و نیز مللی که کشورشان اشغال شده همچون سوریه و یمن و افغانستان وفلسطین بر خروج کلیه نیروهای خارجی از وطنشان و‌تاکید بر حق حاکمیت ملتها و به رسمیت شناختن آن است. همان حق حاکمیت مستقلی که مردم ایران در انقلاب ایران خواهان آن بودند و عوامل داخلی و‌وابسته ایرانی با اجرای طرح امریکایی گروگانگیری مستمسک دخالت قدرتهای خارجی و‌برپایی و‌ا‌دامه نظامی استبدادی را تهیه و ساحت انقلابی مردمی را مخدوش کردند. و چاره باز عدم عدول مردم ایران از خواست‌های مشروع و حقوق خود مبتنی بر رفع هرگونه خشونت تبعیض از زندگی روزمره آنها، و مقاومت در مقابل سرکوبگران و‌مسببان فقر و نا امنی و تبعیض در داخل وطن است.
دراین لحظات خطیر وطن، بایستی ما مردم همدیگر را به منطق و تامل و اشراف و محیط بر همه وقایع و منزه داشتن عقل و حس از بمباران تبلیغات و ایجاد جو، فرا بخوانیم تا تصمیمی مبتنی بر حقوق انسان و ملی در مستوایی برتر بگیریم.


jalehwafa@yahoo.de



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy