Monday, Jan 27, 2020

صفحه نخست » فاجعه زیست‌محیطی در شمال ایران

parandeh.jpgکیهان لندن - بیش از ۵ هزار و ۹۰۰ از پرندگان مهاجر زمستانی در پناهگاه حیات‌ وحش میانکاله به طرز مشکوکی جان سپرده‌اند. این میزان پرنده تنها در طول ۴ روز و در وسعت دو هکتار جمع‌آوری شده و هنوز ۸ هکتار از این تالاب بین‌المللی پاکسازی نشده و مشخص نیست ابعاد این فاجعه زیست‌ محیطی تا چه اندازه است.

کارشناسان محیط‌ زیست مسمومیت عمدی این پرندگان را به دلایلی چون تالاب‌خواری، شکار غیرقانونی و تخلیه پساب‌های نیروگاه‌های اطراف این تالاب عنوان می‌کنند، احتمالی که سازمان‌های محیط‌ زیستی آن را تأیید نکرده‌اند.

آنگونه که حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اعلام کرده، در چهارمین روز پالایش تالاب میانکاله، تنها در وسعت دو هکتار از این تالاب، «۴۱۰۰ لاشه‌ پرندگان مهاجر» جمع‌آوری و دفن بهداشتی شدند که با احتساب تلفات چند روز گذشته این میزان به عدد «۵۹۵۰» پرنده رسیده است.

نزدیک به شش هزار پرنده، تنها در وسعت دو هکتار از ۱۰ هکتار این تالاب شمارش شده و هنوز ۸ هکتار دیگر بررسی و شمارش نشده و مشخص نیست ابعاد این فاجعه محیط‌زیستی تا چه حد وسیع‌تر از این باشد.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

کارشناسان محیط‌ زیست مسمومیت عمدی این پرندگان را به دلایلی چون تالاب‌خواری، شکار غیرقانونی و تخلیه پساب‌های نیروگاه‌های اطراف این تالاب عنوان می‌کنند، احتمالاتی که مقامات سازمان‌های محیط‌ زیستی و دامپزشکی آن را تأیید نکرده‌اند.

در حال حاضر تالاب میانکاله در قرنطینه‌ی خبری قرار گرفته و به عکاسان و خبرنگاران اجازه ورود به محدوده تالاب داده نمی‌شود.

سازمان حفاظت محیط‌ زیست که همواره و به‌خصوص در دوره جدید مدیریت این سازمان علاقه فراوانی به صدور قانونی پروانه شکار همین اندک حیات وحش که در کشور باقی مانده دارد، به توصیه کارشناسان در ابتدای فصل پاییز مبنی بر شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان توجهی نکرده و نسبت به صدور پروانه شکار پرندگان وحشی در بسیاری از استان‌ها از جمله مازندران اقدام نموده است.

با مشاهده تلفات پرندگان مهاجر در میانکاله، مسئولان محیط زیست مازنداران اعلام کرده‌اند شکار پرندگان وحشی در شرق این استان ممنوع است.

واضح است که این اقدام در جهت ممنوعیت شکار پرندگان وحشی کاملا نمایشی و بی‌فایده است چراکه نمی‌توان مانع شکارچیانی شد که به حساب دولت پول واریز و پروانه قانونی شکار دریافت کرده‌اند.

طبق گزارش مقامات سازمان دامپزشکی کشور، بالاترین آمار مرگ و میر پرندگان مهاجر مربوط به «فلامینگوها»، «چنگر‌ها»، «گیلانشاه»، «اردک سرحنایی»، «کشیم بزرگ خوتکا» و «مرغابی» است که به گفته‌ی این مقام سازمان دامپزشکی، «چنگرها» با مرگ ۶۰۰ قطعه بیش از دیگر گونه‌های پرندگان از بین رفته‌اند.

علی‌صفر ماکنعلی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفته است، «بیشترین تعداد تلفات مربوط به فلامینگوها، چنگر‌ها و گیلانشاه بوده که چنگر‌ها با ۶۰۰ قطعه تلفات رتبه اول را در این زمینه داشتند.»

هنوز سازمان دامپزشکی کشور علت تلفات پرندگان در این منطقه حفاظت‌شده را اعلام نکرده و گروهی از دامپزشکان سازمان حفاظت محیط‌ زیست در حال بررسی علت یا علل آن در این منطقه هستند.

کارشناسان مستقل محیط‌ زیست مسمومیت عمدی این پرندگان را محتمل می‌دانند و پساب صنعتی نیروگاه‌ نکا و کارخانه پتروشیمی میانکاله را عامل سمی شدن آب این تالاب عنوان می‌کنند. نیروگاه نکا سال‌هاست با استفاده از مازوت و آلوده‌ کردن صدها هزار هکتار زمین و هوای منطقه، باعث صدمات جبران‌ناپذیری به اکوسیستم میانکاله شده است.

این در حالیست که علی‌صفر ماکنعلی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور می‌گوید، «احتمال دارد این پرنده‌ها با سم بوتولیسم» مسموم شده باشند.» که «منشأ این سم ریشه گیاهانی است که در مرداب هستند و پوسیده‌اند.»

به گفته‌ی وی، بر اساس نمونه‌برداری‌ها و آزمایش‌های انجام شده موردی از ابتلاء به آنفولانزای فوق حاد پرندگان در این منطقه مشاهده نشده است.

او گفته، روند مرگ پرندگان مهاجر در روزهای اخیر به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

درحالی‌که کارشناسان و حامیان حیات‌وحش سال‌هاست از فعالیت گسترده‌ی شکارچیان در تالاب میانکاله و خرید و فروش این پرندگان در فریدونکنار انتقاد می‌کردند، اما تازه حالا با مرگ مشکوک هزاران پرنده است که دستور تعطیلی این بازار آنهم فقط تا «اطلاع‌ثانوی» صادر شده است.

سازمان محیط‌ زیست مازندران همچنین از شهروندان خواسته است تا «جهت حفظ سلامت خود از خرید و مصرف هرگونه لاشه پرندگان وحشی خودداری نمایند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy