Monday, Aug 10, 2020

صفحه نخست » پیام غیرمستقیم شورای نگهبان به احمدی‌نژاد

pendent10.jpgایندیپندنت فارسی - درحالی که جریان نزدیک به علی خامنه‌ای درحال بررسی کاندیداهای احتمالی برای جایگزینی حسن روحانی هستند، سخنگوی شورای نگهبان پیامی غیرمستقیم برای احمدی‌نژاد فرستاد.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی این شورا، امروز در نشست خبری‌اش گفت که «گرچه شورای نگهبان هنوز درگیر انتخابات نشده است و در این زمینه ورود نکرده و اقدامی نیز نکرده است» ولی «می‌توان توصیه کرد افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده‌اند، دیگر ثبت‌نام نکنند.»

این سخنان کدخدایی اشاره به احتمال حضور احمدی‌نژاد در عرصه انتخابات دارد.

در هفته‌های گذشته اخبار متفاوتی از تمایل احمدی‌نژاد برای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ ریاست‌جمهوری منتشر شده است.

حتی گفته شد او برای گذشتن از سد تائید صلاحیت شورای نگهبان با احمد جنتی و تعدادی از اعضای این شورا جلساتی برگزار کرده است.

این اخبار بعدتر از سوی شورای نگهبان تکذیب و گفته شد که این دیدارها صورت نگرفته است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

همچنین خبرهایی مبنی بر هماهنگی رئیس‌جمهور سابق با برخی از فرماندهان سپاه و دیدار با علی خامنه‌ای منتشر شد که این موضوع هم از سوی عبای امیری‌فر، مشاور فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری در دولت احمدی‌نژاد تکذیب شد.

آقای امیری‌فر از جمله اطرافیان احمدی‌نژاد بود که پس از آغاز تقابل رئیس‌جمهور سابق با علی خامنه‌ای در دو سال آخر دولت وی، از او جدا شد. او می‌گوید که در سه‌سال گذشته احمدی‌نژاد هیچ دیدار خصوصی با رهبر جمهوری اسلامی نداشته است: «متأسفانه به دروغ شایعه می‌کنند که احمدی‌نژاد با رهبری دیدار کرده در‌حالی‌که سه سال است که او به هر دری می‌زند و التماس می‌کند با رهبری ملاقات کند اما به او وقت ملاقات با رهبری را نمی‌دهند. همچنین هماهنگی سپاه با احمدی‌نژاد تکذیب می‌شود، سپاهیان به‌هیچ‌عنوان با کسی که سابقه سرپیچی از فرامین مقام معظم رهبری دارد، پیمانی نمی‌بندند مگر اینکه احمدی‌نژاد نامه‌ای به مقام معظم رهبری بزند و از گذشته خود رسماً اعلام برائت کند. آن‌وقت نظام تصمیم می‌گیرد آیا می‌شود نه به‌عنوان فرد اول بلکه فرد دوم و معاون‌اول با احمدی‌نژاد کنار بیاید.»

تشکیلات جبهه پایداری نیز که زمانی از حامیان احمدی‌نژاد بود از زبان قاسم روان‌بخش، عضو شورای مرکزی‌اش، برای رئیس دولت پیشین خط‌ونشان کشیده و گفته است که پرونده احمدی‌نژاد سنگین‌تر از سال ۱۳۹۶ است: « احمدی‌نژاد با وجود تلاش‌هایی که انجام می‌دهد این امکان را ندارد که از سد شورای نگهبان عبور کند. زیرا پرونده ایشان حتی از آنچه در سال ۹۶ بود، سنگین‌تر نیز شده است.»

محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۹۶ نیز کاندیدا شده بود ولی با مخالفت صریح علی خامنه‌ای مواجه شد و شورای نگهبان نیز صلاحیت او را رد کرد.

مهرداد بذرپاش، پرویز فتاح و سعید جلیلی از جمله افرادی هستند که به‌عنوان کاندیدای احتمالی جریان نزدیک به علی خامنه‌ای نامشان مطرح شده است.

باوجود مخالفت‌های علنی با حضور احمدی‌نژاد در عرصه انتخابات به نظر می‌رسد در میان چهره‌های موجود و در شرایطی که بخش بزرگی از طبقه متوسط تمایلی به مشارکت در انتخابات ندارند، او همچنان پراقبال‌ترین فرد برای جایگزینی حسن روحانی است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy