Tuesday, Oct 6, 2020

صفحه نخست » رئیس پیشین سرویس‌های جاسوسی عربستان رهبران فلسطین را شکست خورده خواند

saudi.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - ناصر اعتمادی - رئیس پیشین سرویس‌های جاسوسی عربستان، بندر بن سلطان، در مصاحبه‌ای که با شبکۀ تلویزیونی این کشور، "العربیه"، انجام داده، "شکست" را مناسب ترین واژه برای توصیف بیلان رفتارهای هفتاد سالۀ رهبران فلسطین دانسته و گفته است که در این مدت رهبران فلسطینی برغم بهره مندی از حمایت‌های مالی و سیاسی عربستان و سایر کشورهای عرب منطقه کلیه فرصت‌های صلح را با اسرائیل یکی پس از دیگری سوزاندند و حتی در سال‌های اخیر با دشمنان عربستان، یعنی حکومت‌های ایران و ترکیه، تبانی کردند.

بندر بن سلطان آرمان فلسطین را عادلانه خوانده که به دلیل بی کفایتی رهبران آن به شکست منتهی شده، در حالی که به گفتۀ او اهداف ناعادلانۀ اسرائیل به دلیل بهره مندی از رهبران باکفایت به موفقیت رسیده‌اند.

بندر بن سلطان به مدت سی سال سفیر عربستان در آمریکا بوده و پس از بازگشت به ریاض سال‌های متمادی هدایت سرویس‌های اطلاعاتی عربستان و ریاست شورای امنیت ملی این کشور را برعهده داشته است.

او در اولین قسمت از گفتگویی طولانی که با شبکۀ تلویزیونی "العربیه" انجام داده رهبران فلسطینی را شدیداً مورد سرزنش قرار داده و بیلان اعمال هفتاد سالۀ آنان را سوزاندن مکرر فرصت‌های دستیابی به صلح با اسرائیل و نادیده گرفتن توصیه‌های ریاض در این زمینه دانسته است. بندر بن سلطان گفته است که عربستان همواره حُسن نیت و آمادگی خود را برای یاری رساندن به فلسطینیان ثابت کرده است. او گفته است: "هر بار که رهبران فلسطینی از ما مشورت و کمک خواستند هر دو را بدون کمترین توقع در اختیار آنان گذاشتیم. اما، آنان همواره کمک‌های ما را پذیرفتند ولی توصیه‌های ما را نادیده انگاشتند و هر بار نیز بعد از شکست از نو به ما روی آوردند و مجدداً تقاضای کمک کردند و ما بدون توجه به خطاهای آنان کمک‌های خود را از آنان دریغ نکردیم. "

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

بندر بن سلطان سپس گفته است که در یاری رساندن به رهبران فلسطینی، عربستان از این نیز فراتر رفت و از اعمال غیرقابل توجیه آنان حمایت کرد چون نمی‌خواست تحت هیچ شرایطی علیه فلسطینیان موضعی بگیرد.

اظهارات رئیس پیشین سرویس‌های جاسوسی عربستان روحیۀ عمومی در این کشور و سایر کشورهای عرب خلیج فارس را در قبال رهبران فلسطینی منعکس می‌کنند. ولیعهد عربستان در سال ۲۰۱۷ از حق اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها برای تشکیل دولت‌های خاص خود دفاع کرده بود.

بندر بن سلطان در ادامۀ اظهاراتش در گفتگو با "العربیه" تأکید کرده است که طرح ۱۹۴۸ سازمان ملل برای تشکیل دو دولت مستقل اسرائیلی و فلسطینی و سپس طرح صلح "کمپ دیوید" در ۱۹۷۹می توانستند هر کدام به تشکیل دولت فلسطین منجر شوند، اما، رهبران فلسطینی با مخالفت‌های پی در پی خود به جدایی و انشقاق در جهان عرب دامن زدند، در حالی که همزمان اسرائیل دامنۀ نفوذ خود را گسترش داد.

بندر بن سلطان گفته است: یاسر عرفات از شهامت سیاسی بی بهره بود و به همین دلیل از پذیرش قرارداد "کمپ دیوید" سرباز زد، هر چند خود او، به گفتۀ بن سلطان، بعداً اعتراف کرد که قرارداد "کمپ دیوید" بمراتب بهتر از قرارداد اُسلو بود که در ۱۹۹۵ با اسرائیل امضاء کرد.

رئیس پیشین سرویس‌های اطلاعاتی عربستان سپس با اشاره به منازعات درونی گروه‌های فلسطینی از جمله منازعۀ گروه حماس و سازمان "الفتح" به رهبری محمود عباس از سال ۲۰۰۷ به این سو، تصریح کرده است: اکنون سالهاست که مناسبات میان رهبران فلسطینی و کشورهای عرب حوزۀ خلیج فارس رو به سردی گذاشته است. امارات متحد عربی از سال ۲۰۱۴ کمک‌های خود را به تشکیلات خودگردان فلسطین قطع کرده، در حالی که دولت ریاض اعضای گروه حماس را در خاک عربستان شدیداً سرکوب می‌کند.

خود محمود عباس امارات را پس از امضای قرارداد صلح با اسرائیل به خیانت متهم کرد و گفت که با این اقدام "امارات از پشت به فلسطینیان خنجر زده است. "

بندر بن سلطان به کارگیری چنین ادبیاتی را از سوی فلسطینیان در قبال کشورهای عرب حامی فلسطین غیرقابل قبول خوانده و گفته است: "گمان می‌کنم که حمایت‌های ما نوعی حس بی تفاوتی در بین رهبران فلسطینی به وجود آورده و آنان را به این نتیجه رسانده که هیچ بهائی بابت خطاهایشان در قبال عربستان و سایر کشورهای عرب حوزۀ خلیج فارس نمی‌پردازند. " افزون بر این، بندر بن سلطان رهبران فلسطینی را متهم کرده که با حکومت‌های ترکیه و ایران علیه کشورهای عرب منطقه همسو و متحد شده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy