Sunday, Oct 25, 2020

صفحه نخست » پیام مودّت اردوغان به تروریسم اسلامی، علی کشتگر

Ali_Keshtgar.jpgرجب طیب اردوغان که در دو دهه گذشته با ترفندها و اقدامات ضد دموکراتیک و سرکوبگرانه‌اش نظام ترکیه را از سکولاریسم آتاتورکی به سوی دیکتاتوری اسلامیستی دوران عثمانی هدایت کرده، به تدریج با تضعیف سیستماتیک نهادهای دموکراتیک، محدود کردن نهادهای مدنی و سکولاریسم‌زدایی از ارتش و بوروکراسی ترکیه، به یک خودکامه خطرناک غیرقابل کنترل تبدیل شده است.

او که مدتهاست سیاست خارجی به قدرت رساندن اسلام سیاسی مورد حمایت خود را در کشورهای اسلامی دنبال می‌کند بر این خیال خام است که حکومت اسلامی شده‌ی ترکیه را با حمایت از جریان‌های بنیادگرا و جهادگر به رهبری کشورهای اسلامی برساند. اغراق نیست اگر بگوییم کردار و گفتار او چه در عرصه‌ی سیاست داخلی و چه خارجی ترکیه، احیای نوع جدیدی از امپراطوری عثمانی است.

اردوغان در همه سالهای گذشته هرگز هیچیک از جنایات تروریستی اسلام‌گرایان جهادی را محکوم نکرده؛ بلکه برعکس، مدام با اقدامات و روشهای مختلف، پیام‌های ترغیب و تشویق به آنان ارسال کرده است.

او که در قبال کردهای ترکیه، سوریه، عراق و ایران، با تکیه بر معجون اسلامیسم و ناسیونالیسم ترکی، راهبردها و روش‌هایی فاشیستی را دنبال می‌کند به وضوح نشان داده است که چه در مسئله کشتار بیرحمانه مردم کرد و چه در سرکوب بیرحمانه ارامنه قره‌باغ، و چه در مداخله در کشورهای مصر و لیبی، دست در دست تروریست‌های اسلامی و جهادگر دارد.

جنایت تروریست‌های اسلامی در سر بریدن پروفسور ساموئل پاتی که وجدان‌های آگاه جهانیان را تکان داد و سیلی از ابراز همدردی را نسبت به خانواده این آموزگار تاریخ و نسبت به کشور فرانسه برانگیخت، از دیدگاه اردوغان فرصتی شد برای حمایت از تروریسم اسلامی و ترغیب ترور و آدمکشی در فرانسه و اروپا. او طبعا این جنایت را محکوم نکرد؛ اما قبلا علیه شارلی‌ابدو و اینک علیه حرکت فراگیری که در محکومیت اقدامات تروریستی و حامیان آن آغاز شده، آشکارا موضع‌گیری کرده است. به گزارش تلویزیون ب.اف.ام فرانسه، ترکیه در سالهای گذشته فعالیت روزافزونی در حمایت مالی از اسلامگرایان فرانسه داشته و در انتخابات داخلی مساجد فرانسوی نیز نقشی فعال ایفا کرده است.

برخورد اهانت‌آمیز اردوغان علیه رئیس‌جمهور فرانسه و اقدامات دولت او در شناسایی و تعقیب هرچه مؤثرتر شبکه‌ها و محافل تروریستی پیام ضمنی اردوغان به تروریسم اسلامی و اعلام حمایت از آنان است که اگر همه دولت‌های اروپایی و همه رهبران سایر کشورهای دموکراتیک و نهادهای مدافع آزادی، هرچه زودتر و با صراحت و قاطعیت به محکوم کردن آن برنخیزند پیامدهای زیانبار و غیرقابل جبرانی به دنبال خواهد داشت (۱).

البته نظیر سخنان توهین‌آمیز اردوغان نسبت به رئیس‌جمهور و دولت فرانسه، در ایران نیز از سوی مقامات درجه دوم و سوم جمهوری اسلامی بیان شده که خود نشان‌دهنده‌ی همسویی جمهوری اسلامی و حکومت اردوغان در ترغیب تروریسم اسلامی است (۲).

تروریسم اسلامی اینک به فاشیزم زمانه ما و دشمن درجه اول دموکراسی و حقوق بشر در جهان تبدیل شده است؛ در مبارزه با این پدیده خطرناک جهانی، اقداماتی موثر علیه دولت‌های حامی و ترغیب‌کننده‌ی آن، یک ضرورت مبرم جهانی است.

_______________________________

📎پی‌نوشت:

(۱) پس از سخنان امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه درباره «لزوم دفاع از ارزش‌های سکولار در مقابل اسلام افراطی و کنترل بیشتر بر بودجه خارجی مساجد» اردوغان گفته است: «مکرون به خاطر سیاست‌هایش در مقابل مسلمانان نیاز به بررسی روانی دارد». به گزارش خبرگزاری فرانسه دفتر ریاست‌جمهوری این کشور

اعلام کرد: «سخنان گزاف و بی‌ادبانه روش درستی نیست و از اردوغان می‌خواهیم سیاست‌های خود را تغییر دهد، چون از هر نظر خطرناک است.»

(۲) محمدجواد لاریجانی، معاون پیشین قوه قضائیه در یادداشتی در خبرگزاری تسنیم (ارگان سپاه پاسداران) سخنرانی امانوئل ماکرون پس از قتل ساموئل پتی را "وقیحانه" خوانده و او را متهم کرده که این «حادثۀ را مستمسکی برای به راه انداختن موج جدیدی از اسلام‌هراسی در جامعۀ فرانسوی و اروپا قرار داده» است؛ او نوشته که ماکرون «با استناد به شعارهای انقلاب فرانسه، یعنی آزادی، برابری و همبستگی با وقاحت اعلام می کند که به زودی لوایح جدید برای محدود کردن زندگی عادی مسلمانان در فرانسه تقدیم مجلس آن کشور خواهد کرد».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy