Friday, Nov 6, 2020

صفحه نخست » جنجال‌ها و شگفتی‌ها در کشتی آزاد و فرنگی انتخابی تیم ملی

farda6.jpgرادیو فردا - رقابت‌های انتخابی کشتی آزاد و فرنگی ایران برای شرکت در مسابقات جهانی با حوادث و شگفتی‌های فراوانی به انجام رسید.

کشتی از معدود رشته‌های ورزشی است که در دوران فراگیری ویروس کرونا، مسابقات جهانی خود را برگزار خواهد کرد.

با این حال با توجه به اعلام انصراف آمریکا و ژاپن، احتمال لغو رقابت‌ها وجود دارد. بسیاری از رشته‌های ورزشی فعلا برنامه‌ای برای برگزاری مسابقات جهانی ندارند.

رقابت‌های انتخابی کشتی آزاد و فرنگی ایران برای حضور در مسابقات جهانی صربستان، در تالار ۱۲ هزار نفری آزادی و بدون حضور تماشاگران برگزار شد.

بر اساس اعلام اولیه، قرار نبود مسابقات مشخصی تحت عنوان انتخابی برگزار شود. سرمربیان ملی معتقد بودند با توجه به ویروس کرونا و محدودیت زمانی، بهتر است تیم‌ را در جریان اردوی تیم ملی انتخاب کنند و در صورت نیاز، در چند وزن مسابقه برگزار شود.

اما علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی که موفقیت‌های جهانی و المپیک خود را با گذر از کانال انتخابی به دست آورده، انتقاد گسترده هواداران و کارشناسان این رشته را وارد دانست و بر موضع خود برای برگزاری انتخابی‌ها پافشاری کرد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

به این ترتیب سرمربیان تیم ملی نیز پذیرفتند و طرح خود را برای انتخاب مسابقات انتخابی ارائه کردند.

از نکات جالب توجه انتخابی‌ها این بود که محمد بنا برای نخستین بار در دوران سرمربیگری تیم ملی، همزمان برای همه وزن‌ها انتخابی گذاشت.

شیوه انجام مسابقات در وزن‌های مختلف آزاد و فرنگی متفاوت بود. از دو نفر به صورت تک کشتی، تا سه نفر دوره‌ای و چهار نفر و پنج نفر به روش دو حذفی.

چند آزادکار و فرنگی‌کار شاخص به خاطر مصدومیت، کرونا و ناآمادگی از انتخابی‌ها جا ماندند که شاخص‌ترین آنها علیرضا کریمی، محمدجواد ابراهیمی و سعید عبدولی بودند.

حتی کادر فنی کشتی آزاد هم به خاطر ابتلا به ویروس کرونا، نتوانستند به سالن بیایند.

پیش از این رقابت‌های سه وزن آزاد، بدون پخش تلویزیونی و حتی بدون تصویربرداری برگزار شد و امیرمحمد یزدانی، عرفان سوادکوهی و مصطفی حسین‌خانی چهره‌های برتر بودند.

در وزن اول کشتی آزاد رضا اطری که سهمیه المپیک را به دست آورده، حرف اول را زد. اما نمایش پر فروغی نداشت. او در برابر رحمان عموزاد پدیده ۱۸ ساله کشتی ایران که قهرمان نوجوانان جهان است، بر اثر اشتباهات داوری پیروز شد.

اطری اینجا حتی با دو کیلو ارفاق وزن هم تحلیل رفته بود. اما در صربستان باید سر وزن قانونی باشد.

در وزن ۶۱ کیلوگرم بهنام احسان‌پور که پارسال روی سکوی سوم جهان ایستاد، در برابر مجید داستان شکست خورد تا نخستین شگفتی رقم بخورد.

در ۷۰ کیلو امیرحسین حسینی از سد عرفان الهی گذشت و برای عضویت در تیم ملی به مصاف یونس امامی رفت.

امامی که در هر چهار رده نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسالان دارای مدال جهانی است، دوبنده تیم ملی را حفظ کرد.

در ۸۶ کیلو حسن یزدانی قهرمان جهان و المپیک که اتحادیه جهانی این رشته ورزشی لقب بولدوزر را به او داده است، در نمایشی یکطرفه با نتیجه ۱۱-۰ احمد بذری را شکست داد.

در ۹۲ کیلو کامران قاسم‌پور قهرمان امیدهای جهان که برای نخستین بار در این وزن کشتی می‌گرفت، موفق شد حسین شهبازی، حسین جلالی‌نژاد و ارشک محبی را از پیش رو بردارد.

در ۹۷ کیلو علی شعبانی صبح بر مجتبی گلیج دارنده سه طلای جوانان و امید جهان غلبه کرد. بعد از ظهر نیز با برتری کامل از سد دانیال شریعتی‌نیا و محمدحسین محمدیان گذشت.

در ۱۲۵ کیلوگرم عباس فروتن که قرار بود با امین طاهری کشتی بگیرد از حضور در مسابقات انصراف داد.

طاهری در بزرگترین شگفتی مسابقات صبح، با اجرای فنونی نظیر فیتو و کنده که در دسته فوق سنگین کمتر به اجرا گذاشته می‌شود، توانست پرویز هادی دارنده ۵ طلای آسیا و نفر سوم جهان را شکست دهد.

طاهری که دو نقره و دو برنز جوانان و امید جهان را به گردن آویخته، حتی در فهرست اردونشینان هم قرار نداشت. رقیب بعدی‌اش یدالله محبی نیز از مسابقات کنار کشید.

او بعدازظهر موفق شد مدعی اصلی این وزن و دیگر برنده هادی یعنی امیرحسین زارع سه طلایی در نوجوانان، جوانان و امید جهان را تسلیم کند.

مسابقات به پایان رسید. صداوسیما نیز پخش زنده خود را قطع کرد اما اتخاذ تصمیمی ناگهانی از سوی سرمربی و مدیر تیم‌های ملی، جو رقابت‌ها و صفحات هواداری این رشته ورزشی را متشنج کرد.

به مجید داستان، علی شعبانی و امین طاهری گفته شد که گرچه پیروز شده‌اید اما دوباره باید با نفرات بازنده‌تان رویارو شوید.

این موضوع اگر از قبل اعلام می‌شد، اعتراض چندانی پدید نمی‌آورد اما به نظر می‌رسید رقم نخوردن نتایج مورد انتظار کادر فنی، باعث شده چنین تصمیمی بگیرند.

جالب اینکه احسان‌پور رقیب بازنده مجید داستان، سالن را ترک کرده بود و از امتیاز ویژه‌ای که غلامرضا محمدی برایش در نظر گرفت، صرف نظر کرد.

شعبانی و طاهری با وجود مانع ناگهانی که پیش روی خود دیدند، از این مرحله هم به سلامت گذشتند تا در مسابقات جهانی بلگراد به روی تشک بروند.

غلامرضا محمدی سرمربی تیم ملی کشتی آزاد درباره عدم حضورش در سالن گفت: «شش روز پیش حالم بد شد، تست دادم منفی بود اما علائم کرونا را داشتم. اسکن گرفتم که نشان داد ریه‌ام درگیر ویروس کرونا شده و در منزل قرنطینه هستم.»

محمدی درباره ابتلای دستیارانش گفت: «این اتفاق برای من، مهدی تقوی و عباس حاج کناری در اردو نیفتاد و بیرون از اردوی تیم ملی به ویروس کرونا مبتلا شده‌ایم.»

در کشتی فرنگی و در وزن اول پویا دادمرز با غلبه بر سجاد عباس‌پور انتخاب شد.

در ۶۰ کیلو علیرضا نجاتی نفر سوم جهان که به نظر می‌رسید وزن زیادی کاسته، ابتدا پنج امتیاز از پویا ناصرپور عقب افتاد اما با کسب ۹ امتیاز، بار دیگر در ترکیب تیم ملی قرار گرفت.

در ۶۳ کیلو میثم دلخانی ۸-۰ رضا مردی را برد. در ۶۷ کیلو حسین اسدی از سد محمدجواد رضایی گذشت.

در ۷۲ کیلو علی ارسلان از سد اشکان سعادتی‌فر گذشت اما در دیداری برابر، مقابل امین کاویانی‌نژاد با نتیجه ۱-۱ مغلوب شد.

در ۷۷ کیلو علی گرایی با عبور از سد پژمان پشتام مجدداً در ترکیب تیم ملی قرار گرفت. گرایی از شیراز که نفر سوم جهان است، دوست، هم‌تیمی و الگوی ورزشی نوید افکاری بود.

اعدام نوید افکاری، اعتراضات گسترده ورزشکاران سراسر جهان را به جمهوری اسلامی ایران در پی داشت.

آخرین پست اینستاگرامی نوید افکاری در ستایش علی گرایی نوشته شده است.

در ۸۲ کیلو جمال اسماعیلی مغلوب محمد ناقوسی شد. در ۸۷ کیلو هم رامین طاهری به حسین نوری باخت تا نوری مسافر بلگراد شود.

در ۹۷ کیلو مهدی علیاری مغلوب مهدی بالی شد. بالی اما در برابر محمدهادی ساروی شکست خورد.

سرانجام در ۱۳۰ کیلو امیر قاسمی منجزی توانست علی‌اکبر یوسفی را شکست دهد و بار دیگر فرصت حضور در مسابقات جهانی را پیدا کند.

رقابت‌های کشتی مردان و زنان بزرگسالان جهان در صورتی که با لغو ناگهانی مواجه نشود، از ۲۲ آذر در صربستان به انجام خواهد رسید.

میخاییل مامیاشویلی رییس فدراسیون کشتی روسیه گفته است: «تصمیم آمریکا و ژاپن را درک می‌کنم اما تلاش خود را برای حضور در این رقابت‌ها انجام می‌دهیم. با لالوویچ رییس اتحادیه جهانی صحبت کردم، بیش از ۷۰ کشور اعلام آمادگی کرده‌اند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy