Saturday, Nov 7, 2020

صفحه نخست » انتخابات آمریکا؛ خداحافظی زودهنگام مطبوعات ایران با ترامپ

bbc7.jpgبی بی سی فارسی - روزنامه‌های امروز صبح ایران تقریبا همه با عکس بزرگ در صفحه اول به موضوع انتخابات آمریکا پرداخته‌اند. هرچند تاکید بعضی مقام‌ها این بوده که انتخابات آمریکا برای ایران اهمیتی ندارد، اما دست‌کم در رسانه‌ها چنین برداشتی دیده نمی‌شود.

آیت‌الله علی خامنه‌ای چند روز پیش گفته بود نتیجه انتخابات بر سیاست ایران تاثیری ندارد. اما در این باره هم همه مطبوعات با رهبر ایران هم‌نظر نبوده‌اند و در بعضی روزنامه‌ها به این اشاره شده که ایران باید فرصت "پیروزی بایدن" را غنیمت بشمارد و راهکار تازه‌ای بیابد.

پیش از اعلام رسمی پایان شمارش آرا بیشتر روزنامه‌ها در صفحه اول اینطور نتیجه گرفته‌اند که "ترامپ رفتنی است" از جمله روزنامه دولتی ایران که در صفحه اول همین جمله را نوشته است.

در سایر روزنامه‌ها هم در تیتر اول از عبارات "اخراج"، "دنیای بدون ترامپ" و "شکست سخت" استفاده شده و شرق تصویر آقای ترامپ را منتشر کرده که ستون کاخ سفید را بغل گرفته است و به تعبیر این روزنامه "کاخ تنهایی" را ترک می‌کند.

در یادداشت روزنامه ایران، علی ربیعی، سخنگوی دولت با اشاره به برجام نوشته است: "ما برجام را مستقل از ماهیت حزب دموکرات پذیرفتیم اما این آمریکا بود که با یک چرخش حزبی، سعی کرد جنگ علیه برجام را به جنگ علیه معیشت، سلامت و رفاه ایران گره بزند. ساکن ژانویه کاخ سفید، می‌تواند با تغییر سیاست، اقدام به ساختارشکنی علیه آن بافت و ساختی کند که ترامپ همزمان با جنگ با برجام، جنگ با معیشت و رفاه ایرانیان هم به وجود آورد."

به گفته آقای ربیعی، ایران "همچنان بر آن اصل و پیمان خواهد ایستاد" و آمریکا باید "به خط مشی عاقلانه‌‌" بازگردد.

این روزنامه همچنین وبیناری را با حضور سه کارشناس درباره آینده روابط ایران و آمریکا برگزار کرده و مشروح آن را با عنوان "واقع‌بین باشیم، نه خوش‌بین نه بدبین" گزارش کرده است.

جلال دهقانی فیروزآبادی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این میزگرد اینترنتی گفته که راهبرد هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات "مهار ایران" است. او گفته: "بی تردید، هم ترامپ و هم بایدن در صورت پیروزی، هر دو پیشنهاد مذاکره را خواهند داد؛ ولی در شرایط فعلی منافع ملی ایران ایجاب نمی‌کند که اگر آمریکا بخواهد با ایران مذاکره کند، ایران انجام مذاکره را بدون قید و شرط بپذیرد."

کیهان و پیش‌بینی 'جنگ داخلی'

روزنامه اصولگرای کیهان در صفحه اول خود برعکس سایر روزنامه‌ها هیچ عکسی از نامزدهای انتخابات ندارد؛ در عوض تیتر اول روزنامه درباره "تقلب، هرج و مرج و جنگ خیابانی است" و این وضعیت را "آمریکای تماشایی" با یک علامت تعجب خوانده است. کیهان نوشته پسر ترامپ فراخوان جنگ داده است.

کیهان همانطور که انتظار می‌رود موضع انتقادی در برابر نتیجه انتخابات دارد و هم‌صدا با رهبر ایران در یادداشتی به قلم محمد صرفی نوشته که نتیجه انتخابات آمریکا هرچه باشد، ترامپ یا بایدن از دل آن به گفته این نویسنده "مار یا عقرب" بیرون خواهد آمد که در هر دو صورت به زیان ایران رفتار خواهند کرد.


روزنامه کیهان وضع کسانی را که در داخل ایران چشم به نتیجه انتخابات آمریکا دوخته‌اند "اسف‌بار" توصیف کرده و خطاب به آنان گفته است: "‌ترحم‌برانگیزتر از وضعیت آشفته و رو به انحطاط آمریکا، وضعیت آنهایی است که دل به این آمریکا بسته و از آن انتظار گشایش دارند. نکته رقت‌بار ماجرا آنجاست که اگرچه این جماعت خروار خروار به آمریکا ارادت داشته و به آن خدمت می‌کنند اما آمریکا در برابر این ارادت قلبی و بی‌پایان، سرسوزنی هم به آنها عنایت نمی‌کند."

یادداشت‌نویس روزنامه کیهان گفته سیاست خارجی این کشور در قبال ایران تغییری نخواهد کرد: "تمام آنچه درباره تفاوت ‌ترامپ و بایدن گفته می‌شود، حقه‌بازی و شامورتی‌بازی عده‌ای است که یا متوهم‌اند و یا نان راه‌انداختن چنین سیاه‌بازی‌هایی را می‌خورند."

محمد اسماعیلی هم در روزنامه جوان نزدیک به سپاه در موضعی مشابه نوشته که "بغض به ترامپ" به دلیل نقش او در کشتن قاسم سلیمانی و مواضع ضد ایران "مساوی حب بایدن نیست." او هم مانند یادداشت نویس کیهان خطاب به سیاستمداران ایرانی تاکید کرد: "تفاوت‌گذاری میان بایدن و ترامپ در خوش‌بینانه‌ترین حالت ناشی از ساده‌لوحی و هیجان‌زدگی و فقدان فهم مناسب از مؤلفه‌های سیاست خارجه ایالات متحده در رویارویی با ایران است."

روزنامه اعتماد شش یادداشت در صفحه اول خود دارد که همه آنها با محور انتخابات آمریکا نوشته شده است.

این روزنامه هم مثل تقریبا تمام روزنامه‌های سیاسی صبح تهران جز کیهان و روزنامه‌های ورزشی، عکس بزرگ صفحه اول را به ترامپ یا بایدن و انتخابات آمریکا اختصاص داده است.

مجتبی حسینی در یادداشتی نوشته است که سیاستمداران ایران هرچند می‌گویند بی‌تفاوت هستند اما نمی‌توانند اینطور باشند. آقای حسینی نوشته که بایدن قاعده سیاست را خوب بلد است و خلاف ترامپ که همه قدرت‌های جهانی را از خود عصبانی کرد، این توانایی را دارد که "در صورت تصميم به سرشاخ شدن آمريكا با ايران، اجماع سازی جهانی بيافريند."

یادداشت‌نویس اعتماد نتیجه گرفته که سیاستمداران ایرانی باید با تحلیل دقیق تغییرات جهان بهترین سناریو را برای تامین امنیت و منافع ملی ایران انتخاب کنند: "فرصت‌ها در جهان امروز دوبار تكرار نخواهد شد. آيا قدر اين فرصت‌ها را خواهيم دانست؟"

جعفر گلابی هم در یادداشتی دیگر ترامپ را "عهدشکن" و "شر" خوانده و گفته که بایدن اگر هم دشمن است، دشمنی قابل مذاکره است: "احتمالا آقای بايدن با آقای ترامپ تفاوت بسيار دارد و حداقل اينكه دشمنی متعارف است و براساس رفتاری كه نشان خواهد داد می‌شود او را سنجيد و اگر به برجام بازگشت و تحريم‌ها را لغو كرد دوباره فرصت مهم و تاريخی به ديپلماسی داد."

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را اینطور طراحی کرده که نشانه‌ای از رفتن جمهوری‌خواهان و بازگشت دموکرات‌ها به کاخ سفید است.

ناصر ذاکری، کارشناس اقتصادی، در یادداشتی از سیاستمدارانی که می‌گویند نتیجه انتخابات آمریکا بر ایران اثر ندارد، انتقاد کرده و نوشته است: ‌"حتی رسانه‌هایی که مبلغ تفکر کم‌اهمیتی این انتخابات بودند، در عمل نشان دادند که حداقل خودشان به این ادعا باور ندارند. کاهش جدی نرخ ارز در اواخر هفته گذشته نیز نشان از این توجه جدی بازار ایران به انتخابات یادشده دارد."

آقای ذاکری نوشته که اقتصاد جهان در هم تنیده است و برای اقتصاد ایران هم نمی‌توان الگوی "اقتصاد در خدمت سیاست" را توصیه کرد. او گفته سیاستمداران ایرانی باید از این فرصت پیش آمده استفاده کنند.

در این میان روزنامه شهروند سعی کرده با به گفته خودش "شوخی" با دونالد ترامپ صفحه‌بندی کند و عکس او را در حال مسافرکشی چاپ کرده است. اما بیش از این عکس چیزی که در شبکه‌های اجتماعی باعث توجه و بهتر بگوییم انتقاد از روزنامه شده، عبارت "جر دادن" است که در این "شوخی" به کار رفته است.

این روزنامه به طنزهایی پرداخته که ایرانیان با موضوع انتخابات آمریکا ساخته و پرداخته‌اند از جمله ویدئویی که دونالد ترامپ و خانواده‌اش را در حال دعا خواندن به زبان عربی نشان می‌دهد. مجموعه واکنش‌های مردمی زیادی که باز هم بر خلاف اظهارنظر مقام‌های سیاسی، نشانه اهمیت موضوع انتخابات آمریکا برای مردم ایران است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy