Thursday, Dec 24, 2020

صفحه نخست » مخالفت خانواده فخری‌زاده با تغییر نام خیابان شجریان

bbc23.jpgاو به موسیقی اصیل ایرانی علاقه‌مند بود

بی بی سی فارسی - خانواده محسن فخری‌زاده در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که با تغییر نام تابلوی خیابان محمدرضا شجریان به "شهید محسن فخری‌زاده" در شمال شهر تهران "بدون هماهنگی با مسئولان" مخالف هستند.

در این بیانیه گفته شده که آقای فخری‌زاده خود به هنر و موسیقی اصیل ایرانی علاقه‌مند بود و "هرگونه تغییر در نام‌ها و نمادهای این عرصه" به گفته خانواده او "دور از اندیشه و سیره" آقای فخری‌زاده بوده است.

شماری از معترضان اخیرا با تجمع در خیابانی در منطقه دو تهران که به اسم محمدرضا شجریان نامگذاری شده بود، به طور نمادین نام آن را به محسن فخری‌زاده تغییر دادند. اقدامی که جنجالی شد.

خانواده آقای فخری‌زاده در بیانیه‌ای که رسانه‌های ایران منتشر کرده‌اند، در مخالفت با این کار گفته‌اند که شورای شهر قبلا خیابانی را به نام "شهید فخری‌زاده" نامگذاری کرده است: ""هرگونه تغییر در نام‌ها و عناوین معابر و خیابان‌ها باید از طریق مراجع رسمی صورت گیرد و اقداماتی خارج از رویه‌های جاری، شایسته و به مصلحت نمی‌باشد."

آقای فخری‌زاده، از چهره‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران، جمعه هفتم آذر در خیابانی در حومه تهران ترور شد.

شورای شهر تهران بعد از فراز و نشیب بسیار و مخالفت‌ مقام‌های ارشد نظام، در نهایت بعد از درگذشت محمدرضا شجریان، از استادهای صاحب نام آواز ایران، خیابان فلامک در منطقه دو تهران به نام محمدرضا شجریان داد. اما بعد از نصب تابلو، شماری به این موضوع اعتراض کردند.

پدر مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی تاسیسات غنی‌سازی نطنز هم که در سال ۱۳۹۰ ترور شد در میان معترضان بود. او که به مواضع تند ضد دولت حسن روحانی مشهور است، محمدرضا شجریان را "معلوم‌الحال" و "خائن به ملت" خواند.

پس از آن فرمانداری در واکنش گفت هم نامگذاری خیابانی به نام شجریان غیرقانونی بود و هم اقدام اخیر در تغییر آن.

محمدجواد حق‌شناس رییس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران در واکنش به تجمع اخیر این معترضان در توییتی نوشت "پس از شهادت شهید فخری‌زاده، شورای شهر تهران به احترام این شهید والا مقام نام خیابان صنایع در منطقه ١ (محل کار وی) را با قید فوریت به نام ایشان نامگذاری کرد".

در اطلاعیه خانواده آقای فخری‌زاده گفته شده که روش او "زدودن زنگارهای جهل و تعصب" بوده و کارهایش نباید "با اقدامات وحدت‌شکن و تفرقه انگیز خدشه‌دار" شود.

به گفته آقای حق‌شناس، بیش از ٤٥ درصد نامگذاری‌های این دوره شورای شهر تهران به نام "شهیدان" اختصاص یافته بود.





Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy