Tuesday, Jan 5, 2021

صفحه نخست » نامه وزیر دفاع ایران درباره ترور فخری زاده

bbc66.jpgشواهد جدی از نقش اسرائیل وجود دارد

بی بی سی فارسی - سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران در نامه ای که‌ خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی می‌گوید به ۶۰ کشور جهان فرستاده گفته است که "شواهد جدی" از نقش اسرائیل در ترور محسن فخری زاده وجود دارد. همزمان دادستان کل کشور در ایران گفته پرونده ای در سازمان قضایی نیروهای مسلح در این‌باره تشکیل شده است.

محسن فخری زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و از دست‌اندرکاران "پدافند هسته‌ای" و همچنین برنامه اتمی ایران ماه گذشته در شهر آبسرد در هشتاد کیلومتری شرق تهران هدف سوءقصد قرار گرفت و کشته شد.

سرتیپ حاتمی ایران را "قربانی تروریسم" خوانده و گفته است در ارتباط با ترور آقای فخری زاده "حق خود را برای پاسخگویی به آن محفوظ می دانیم".

وزیر دفاع ایران از کشورهای مختلف خواسته این ترور را محکوم کنند و گفته "سکوت در مقابل این اقدام را عامل تکرار آن و ناامنی در جهان می دانیم".

همزمان محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در ایران گفته که پرونده این ترور "در سازمان قضایی نیروهای مسلح مطرح و تحقیقات آن رو به اتمام است و بعد از انجام تحقیقات، پرونده با صدور کیفرخواست مناسب در مورد کسانیکه در این زمینه قصور و تقصیر داشته‌اند به دادگاه ارسال می‌شود".

از زمان ترور آقای فخری زاده، مقام‌های جمهوری اسلامی روایت‌های متفاوتی درباره نحوه آن ارائه کرده اند.

حامد فخری زاده پسر محسن فخری زاده حدود سه هفته پیش خبر داد که "چندین گروه و سازمان‌های مختلف روی این قضیه کار می‌کنند". وی گفت: "ابهامات زیادی وجود دارد و موضوع خیلی پیچیده‌تر از این حرف‌ها است. یک ترور ساده که چندتا تیر شلیک شده، نبوده."

در موارد گذشته پس از ترور افراد مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران در مواردی افرادی به نام عاملان این اقدام بازداشت، محاکمه و حتی اعدام شدند اما در مورد صحت این اتهام‌ها و درستی روند قضایی، تردیدهای جدی وجود داشته است. از جمله چون برخی از این افراد بعدا گفتند که زیر شکنجه و تهدید وادار به اعتراف شده اند و پس از آن نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی قصو در این زمینه را پذیرفته اند.

سپاه حفاظت انصارالمهدی که وظیفه حفاظت از مقام‌های ایرانی را بر عهده دارد هنوز درباره جزییات این حمله توضیحی نداده است.

علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، گفته بود که در ترور محسن فخری‌زاده برای تشخیص او از میان همراهانش از فناوری "هوش مصنوعی" استفاده شد و هیچ مهاجمی در محل حادثه نبوده و همه چیز به صورت خودکار انجام شده است.

این صحبت درباره ترور محسن فخری‌زاده که در تناقض با اظهارات ابتدایی مسئولان و شاهدان بود، دو روز بعد از حمله، با گزارش خبرگزاری فارس که نزدیک به سپاه است، آغاز شد و بعد هم مقام‌های دیگر از جمله علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، آن را تایید کردند.

جانشین فرمانده سپاه گفته بود تیرباری که محسن فخری‌زاده را هدف گرفته، روی یک وانت نیسان کار گذاشته شده بود که به صورت "ماهواره‌ای و آنلاین کنترل می‌شد و تروریستی در صحنه نبود."

به گفته علی فدوی، در زمان حمله ۱۱ نفر به عنوان تیم حفاظتی همراه محسن فخری‌زاده بودند اما "تیربار با دوربین پیشرفته روی چهره شهید فخری‌زاده زوم بود و از هوش مصنوعی کمک گرفته بودند."



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy