Saturday, Jan 16, 2021

صفحه نخست » آیا ممکن است اسرائیل با استفاده از دوران گذر در ایالات متحده، تاسیسات اتمی ایران را منهدم کند؟

468AB7E6-39D0-4A85-AD31-8EB567EBDD24.jpegرادیو اسراییل

همزمان با افزایش اعتراض های جهانی، به ویژه از جانب کشورهای اروپای غربی در مورد شتاب گیری خطرناک برنامه های اتمی و موشکی رژیم ایران، دوباره این پرسش مطرح گردیده که آیا ممکن است وضعی به وجود آید که اسرائیل برای بمباران و انهدام تاسیسات اتمی ایران اقدام کند؟

پرسش دیگری که مورد بررسی تحیلگران نظامی قرار گرفته، آن است که آیا اسرائیل جرات خواهد کرد به تنهایی به چنین اقدام خطرناک و پرهزینه ای دست بزند؟ و اگر چنین کند، تا چه حد می تواند از حمایت عملی و شاید لفظی مقامات آمریکایی برخوردار گردد؟

این پرسش ها در حالی مطرح می گردد که جو بایدن رئیس جمهوری برگزیده ایالات متحده، یکی از برنامه های پنجگانه دولت آینده خود را برقراری تماس دوباره و مذاکره با رژیم ایران قرار داده است.

ولی در همان هنگام، اسرائیل با نگرانی این واقعیت را دنبال می کند که رژیم ایران بر شتاب برنامه های اتمی خود افزوده و خود را به ساخت بمب هسته ای نزدیکتر می سازد و معلوم نیست که جامعه جهانی چگونه خواهد کوشید این روند را متوقف سازد.


از دیدگاه مقامات اسرائیلی که اوضاع ایران و برنامه های اتمی و موشکی آن را به دقت دنبال می کنند، تلاش اتمی رژیم ایران به مرحله خطرناکی نزدیک می شود که دیگر نباید در برابر آن سکوت کرد.

رژیم ایران علنا گفته که غنی سازی ۲۰ درصدی را آغاز کرده و همچنین به نصب سانتریفیوژهای پرداخته که اورانیوم را با شتاب چندین برابر غنی می سازد و به حکومت امکان می دهد در مدت کمتری بتواند اورانیوم بیشتری را غنی سازد. نصب این سانتریفیوژهای جدید در زیر زمین و در مکانی در نزدیکی نطنز آغاز شده است.

این خبر که حکومت ایران به تولید اورانیوم فلزی پرداخته نیز بسیار نگران کننده است و اگر این روند ادامه یابد، اسرائیل امنیت خود را سخت در خطر خواهد یافت.

البته رژیم ایران در سال های پیش ادعا کرده بود که قصد تولید بمب هسته ای ندارد و اتم را تنها برای مصارف مسالمت آمیز می خواهد. ولی اکنون بر همگان روشن است که تنها هدف حکومت، رسیدن به بمب هسته ای می باشد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بارها در این زمینه هشدار داده بود.

هشیاری نظامی اسرائیل و آمادگی برای خنثی کردن هرگونه تعرض جنگی احتمالی از جانب رژیم ایران، همچنین به این علت است که رژیم ایران تهدید کرده که انتقام خون محسن فخری زاده را از این کشور خواهد گرفت.

گرچه بیش از دوماه از هلاکت فخری زاده میگذرد، حکومت گفته است که این انتقام را در زمان مناسب خود خواهد گرفت و از این رو هشداری اسرائیل باید همچنان ادامه یابد.

آخرین احتمالی که مطرح شده، آن است که رژیم ایران بخواهد با کمک پهپادهای بمب افکنی که برای حوثی ها در یمن فرستاده، بخواهد وارد حریم هوایی اسرائیل شود. این احتمال، در حال حاضر، قوی تر به نظر می رسد. زیرا بعید است که حزب الله لبنان این ماموریت را به عهده بگیرد. همچنین احتمال تعرض از خاک سوریه نیز چندان قوی نیست. در یک ماه اخیر سه فقره حملات سنگین هوایی علیه مواضع وابسته به رژیم ایران در خاک سوریه به وقوع پیوسته که همه آن ها به اسرائیل نسبت داده شده است.

آخرین عملیات، وقوع انفجارهایی در ناحیه البوکمال در مرز سوریه با عراق بود که هنوز چگونگی و پیامد آن به طور کامل روشن نشده است.

در مجموع، اسرائیل در حال هوشیاری و آمادگی کامل به سر می برد. ولی در عین حال، گرایشی به ایجاد جنگ ندارد، ولی باید برای رویارویی با هرگونه تعرضی آمادگی کامل داشته باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy