Wednesday, Feb 3, 2021

صفحه نخست » پژوهشگر ایران-بریتانیایی،‌ محکوم به ۱۰ سال حبس، از ایران گریخت

foori_020321.jpgرادیو بین المللی فرانسه - کامیل احمدی، مردم‌شناس و پژوهشگر ایرانی‌-بریتانیایی، که به اتهام همکاری با دولت متخاصم به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود، از ایران گریخت. آقای احمدی، پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی در روز ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ در تهران بازداشت شد و پیش از آزادی با وثیقه، سه ماه در بازداشتگاه اوین زندانی بود. حکم کامیل احمدی، در آذر ماه سال جاری صادر شد.

کامیل احمدی، پژوهشگر کُرد، که به اتهام همکاری با دولت متخاصم به ۱۰ سال زندان و پرداخت جریمه معادل ۶۰۰ هزار یورو محکوم شده بود و با قرار وثیقه آزاد بود، با انتشار متنی در سایت خود اعلام کرد که از ایران خارج شده است.

آقای احمدی در متنی که در سایت شخصی خود، در روز چهارشنبه ۱۵ بهمن/۳ فوریه منتشر کرد، نوشت: «عاقبت تصمیمی که مدت‌ها بود، با آن کلنجار می‌رفتم و هر بار به این نتیجه می‌رسیدم که مسئولیت من ماندن در این خاک است، نه از روی انتخاب که از سر اجبار گرفتم».

کامیل احمدی که دارای تابعیت بریتانیا نیز بود اما مدت‌ها در ایران زندگی کرده و به پژوهش ادامه می‌داد، حال با اعلام خبر خروج خود از کشور تاکید کرده است: «می‌دانستم رفتن یعنی دور ماندن از میدان کاری‌ام و از دست دادن تعلقات و آنچه تاکنون اندوخته‌ام اما آن‌ها که ید طولایی در بیرون راندن افراد دارند، برای من نیز همچون بسیاری دیگر راهی جز بستن کوله‌بار سفر باقی نگذاشتند».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

این پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی می‌افزاید: پس از صدور حکم قضایی و در مدت زمانی که با وثیقه نیم میلیارد تومانی آزاد بوده است، در نهایت تصمیم به خروج از ایران گرفته و از مسیرهای «صعب‌العبور» کوهستانی و با «پای پیاده» در «شبی سر و تاریک» با «کوله‌باری از چند کتاب و کار پژوهشی»، «پای به رفتن گذاشته» است.

کامیل احمدی، با اشاره به حکم «۱۰ سال زندان» تاکید کرده است: این حکم از سوی «دستگاه امنیتی ایران»، «بهانه‌ای است برای ارعاب و تحت فشار گذاشتن اندک تلاشگرانی که در قامت فعالان مدنی، سمن‌ها و برخی از کارکنان دولتی تلاش می‌کنند».

آقای احمدی با اشاره به مسئولیتش در قبال «سرنوشت تنها فرزند» خود، نوشته است: «نباید اجازه می‌دادم ۱۰ سال صدایی را که مشکلات جامعه‌ هدفم را گوشزد می‌کرد خاموش کنند. ماندن من به این سیستم گفت‌وگوناپذیر رخصت می‌داد یک نفر دیگر را هم گروگان بگیرد».

این پژوهشگر سیاسی، «کُرد و سنی» بودن، همچنین داشتن «تابعیت دوم» را از جمله موضوعاتی عنوان کرده است که بازپرس پرونده وی را بر روی «مسائل پژوهشی» حساس می‌کرده است و به گفته «سربازجو»، او «بستر و زمینه همه اتهامات را یکجا داشته» است.

آقای احمدی در یکی از مصاحبه‌های خود گفته است:‌ در شرایط زندان، تحت فشار روحی و روانی و شکنجه سفید نیز قرار گرفته است.

کامیل احمدی، پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی، درباره موضوعاتی همچون کودک همسری، كودک‌آزارى، ازدواج موقت و صيغۀ محرميت، ختنۀ زنان و نیز در زمینۀ فرهنگ‌های محلی و حقوق اقلیت‌‌ها پژوهش کرده و کتاب‌ها و مقاله‌های فراوان نیز به چاپ رسانده است.

کامیل احمدی، بهنگام دستگیری، در حال تحقیق بر روی دو پژوهش بود که یکی از آنها دربارۀ «دگرباشان در ایران» با نام «داستان شهر ممنوعه» و دیگری در بارۀ «هویت و قومیت در ایران» با عنوان «از مرز تا مرز» در حال آماده شدن برای چاپ بودند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy