Friday, Feb 12, 2021

صفحه نخست » انتقاد کاربران از تخریب خانه پدری احمد محمود نویسنده سرشناس در اهواز

273C8964-ECA6-4605-A63C-C15AE00DA4DD.jpegالعربیه فارسی

انتشار تصاویری از تخریب خانه پدری احمد محمود، نویسنده سرشناس اهوازی در فضای مجازی با انتقاد کاربران نسبت به تخریب این مکان که می‌توانست یک اثر فرهنگی ماندگار باقی بماند، همراه شد.
رسانه‌های محلی در اهواز، شنبه 13 فوریه 2021 گزارش دادند که در پی اخطارهای متعدد به شهرداری منطقه یک و مالک جدید؛ سرانجام صبح امروز خانه احمد محمود نویسنده برجسته اهوازی تخریب شد.
خانه پدری احمد محمود جایی بود که او کودکی و جوانی خود را در آن گذرانده و در منطقه سی‌متری اهواز قرار داشت، این خانه توسط مالکان آن به فروش رفته بود و ماه‌هاست در ایران فعالان میراث فرهنگی و گردشگری درباره ارزش معنوی این ملک و امکان تبدیل آن به یک موزه و یک جاذبه دیدنی در شهر اهواز صحبت می‌کردند.

پیش از این، خبرگزاری ایسنا با انتشار گزارشی به نقل از اداره ‌کل میراث فرهنگی خوزستان، فروش خانه احمد محمود را از سوی خانواده این نویسنده «موجب نگرانی‌ اهالی فرهنگ و قلم» توصیف کرده بود.
احمد محمود نویسنده معاصر اهوازی در سال 2002 درگذشت. سبک کار او نوشتن رمان‌های اجتماعی بود و معروف‌ترین اثر او، همسایه‌ها، از آثار برجسته ادبیات معاصر ایران به حساب می‌آید.
او در دوران کودتای علیه مصدق از جمله دانشجویان دانشکده افسری بود که بازداشت شد و هیچ‌گاه حاضر نشد توبه‌نامه‌ای امضا کند و با حکومت پهلوی همکاری کند.
این نویسنده اهوازی در دوران حکومت جمهوری اسلامی نیز از اجحاف در امان نماند. عطاءالله مهاجرانی وزیر ارشاد وقت ایران در این باره افشا کرد که اگرچه قرار بود جایزه ویژه هیئت داوران در جشنواره بیست سال ادبیات داستانی در ایران که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1997 برگزار کرد به کتاب مدار صفر درجه احمد محمود اختصاص یابد، اما به‌ علت مخالفت علی خامنه‌ای رهبر ایران، این جایزه اهدا نشد!
مهاجرانی در این باره خطاب به خامنه‌ای نوشته است: «فرموده بودید جشنواره متوقف شود؛ با شما به تفصیل درباره نویسندگان صحبت کردم؛ درباره تک‌تک نویسندگان و کارشان بحث کردیم، خوشبختانه درباره 19 نفر راضی شدید و پذیرفتید که جایزه بدهیم. تنها نقطه مقاومت شما رمان مدار صفر درجه احمد محمود بود که از قضا به عنوان رمان برگزیده بیست سال ادبیات داستانی انتخاب شده بود و من هیچ‌گاه نگاه بهت‌زده و غم‌آلود احمد محمود را از یاد نمی‌برم... حتماً به یاد دارید فرمودید این رمان ضدجنگ است! گفتم مگر شما ضدجنگ نیستید... ؟! جنگ یک شَـرِ ناگزیر است و نه یک خیرِ لازم».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy