Thursday, Mar 11, 2021

صفحه نخست » آنتونی بلینکن: با آزاد ساختن پول‌های بلوکه شده ایران مخالفیم

blinken.jpg کیهان لندن - در ایران برخی مقامات دولتی و رسانه‌ها از آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های خارجی از جمله در کره‌جنوبی و عراق خبر دادند اما وزیر خارجه آمریکا می‌گوید این حرف‌ها نادرست است و تا وقتی جمهوری اسلامی به تعهداتش در برجام بازنگردد واشنگتن با دادن هرگونه امتیاز به تهران مخالف است.

آنتونی بلینکن چهارشنبه دهم مارس (۲۰ اسفند) در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان به پرسش‌های شماری از قانونگذاران در مورد سیاست خارجی ایالات متحده پاسخ داد.

کره جنوبی پیشتر اعلام کرده بود که در مورد راهی برای آزاد کردن پول بلوکه شده‌ ایران که مربوط به فروش نفت است توافق شده اما منتظر اجازه ایالات متحده است. در کمیته امورخارجی کنگره از بلینکن در همین زمینه پرسیده شد که او گفت با آزاد ساختن میلیاردها دلار پول ایران در کره جنوبی تا وقتی جمهوری اسلامی به اجرای تعهداتش در توافق اتمی بازنگردد مخالفت خواهد کرد.

بلینکن تأکید کرده ایالات متحده برای بازگشت ایران به میز مذاکره امتیاز نخواهد داد.

وی با اشاره به اینکه معضلاتی وجود دارد که باید درباره آنها حرف زد گفت: «وقتی اروپایی‌ها دعوت به مذاکره از همه طرف‌ها کردند ما استقبال کردیم ولی ایران قبول نکرد و حالا توپ در زمین آنهاست... ما می‌خواهیم ایران را در چارچوب محدودیت‌های اتمی نگه داریم. ما با یکسری از‌ اقدامات ایران مشکل اساسی داریم: حمایت از تروریسم، برنامه موشک‌های بالستیک که بطور فزاینده‌ای خطرناک است و اقدامات بی‌ثبات کننده در سراسر منطقه.»

بلینکن افزود: «ایران با سلاح اتمی یا با حفظ ظرفیت‌های اتمی در این موارد که گفتم با مصونیتی که برای خود قائل خواهد بود، بیشتر از پیش خارج از کنترل‌ دست به اقدام خواهد زد.»

وی در پاسخ به پرسشی در مورد تأثیر احیای برجام بر امنیت اسرائیل گفت: «تعهد ما به امنیت اسرائیل خلل‌ناپذیر است و رئیس جمهوری ایالات متحده از حامیان جدّی اسرائیل است... وقتی صحبت از چیزی مانند توافق اتمی می‌شود، ما متعهد به کار، مشاوره و گفتگو با نزدیکترین شرکاء و متحدان خود، از جمله اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس هستیم.»

مطالب بیشتر در کیهان لندن

همچنانکه آمریکا در منطقه برای مقابله با تهدیدات جمهوری اسلامی در فشار است در داخل آمریکا نیز دولت بایدن برای ادامه تحریم‌ها و باج ندادن به رژیم ایران زیر فشار قرار دارد.

مایک پمپئو وزیر خارجه پیشین آمریکا با انتقاد از تصمیم دولت جو بایدن برای احیای برجام بدون در نظر گرفتن رفتارهای خرابکارانه‌ی رژیم ایران از جمله حمایت مالی و تسلیحاتی از شبه‌نظامیان، به «عرب نیوز» گفته است «آنها اجازه داده‌اند پول از صندوق بین‌المللی پول و کره جنوبی به حساب‌های ایران سرازیر شود. اینها انواع امتیازاتی است که دولت بایدن قبل از آغاز مذاکرات داده. این به معنای ضعف است و من به شما قول می‌دهم که رهبر جمهوری اسلامی می‌فهمد چطور بر اساس ضعف آمریکا حرکت کند.»

پمپئو تأکید کرده «تا وقتی رژیم ایران دست از تهدیداتش برنداشته و گروگان‌ها را آزاد نکرده امتیاز دادن به آنها فقط انگیزه برای ادامه رفتارشان را بیشتر می‌کند و پول‌ها را برای ادامه تهدیدات‌شان صرف می‌کنند.»

وزیر خارجه پیشین آمریکا با اشاره به تصمیم دولت بایدن برای خارج کردن حوثی‌ها از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا گفت «دولت بایدن نمی‌تواند منکر تروریست بودن حوثی‌ها شود، اما اکنون اعلام کردند که تروریست نیستند! من نگرانی‌های جهان درباره چالش‌های بشردوستانه در داخل یمن را درک می‌کنم. دولت ترامپ مقدار زیادی از مالیاتی را که مردم دادند خرج اقدامات بشردوستانه در یمن کرد و سعودی‌ها و اماراتی‌ها را راضی کردیم که همین کار را کنند تا مطمئن شویم مردم عادی در یمن دچار قحطی نشده‌اند. ما سخت روی این موضوع کار کردیم و مطمئن شدیم که به بهترین شکل ممکن مواد غذایی وارد یمن می‌شود. اما افرادی که مانع رسیدن کمک‌های بین‌المللی و غذا و دارو به نیازمندان می‌شدند، خود حوثی‌ها بودند!»

پمپئو با اشاره به حمله موشکی به تأسیسات نفتی «آرامکو» در سال ۲۰۱۹ نیز گفت «من کاملاً روشن کردم که این موشک‌ها از کجا آمده‌اند. آنها از یمن نیامده‌اند. اینها موشک‌های ایرانی بود که توسط ایرانی‌ها پرتاب شد. تلاش مستمر برای تضعیف پادشاهی سعودی و تهدید مردم و بر هم زدن ثبات منطقه بود. اکنون دولت آمریکا و دولت‌های سراسر اروپا وظیفه هزینه‌های واقعی رفتارهای نادرست را به جمهوری اسلامی تحمیل کنند.»

هرچند به نظر می‌رسید روزنه‌هایی برای مذاکره میان تهران و واشنگتن پس از روی کار آمدن بایدن باز شده و حتا خبر از مذاکرات پنهانی و غیررسمی به میان آمد که جمهوری اسلامی نیز به آنها دامن می‌زند اما هنوز آنچه تهران برایش عطش دارد متحقق نشده و آن برداشته شدن تحریم‌هاست. رژیم ایران به دنبال فروش نفت و مبادلات بانکی است اما کارزاری که دولت ترامپ شروع کرد فعالا در دولت بایدن نیز همچنان ادامه دارد و همین مقامات جمهوری اسلامی و لابیگران آنها را به ویژه در ایالات متحده به شدت عصبی کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy