Sunday, Mar 14, 2021

صفحه نخست » رافائل گروسی: غنی‌سازی اورانیوم در ایران در حال رسیدن به سطح لازم جهت مصارف نظامی است

grossi.jpg کیهان لندن - مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داده غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بالا جمهوری اسلامی را به مرحله‌ای می‌رساند که می‌تواند بمب اتمی تولید کند.

رافائل گروسی ۱۴ مارس (۲۴ اسفند) در مصاحبه با روزنامه ژاپنی «نیکی آسیا» گفت تولید اورانیوم غنی شده در ایران به سطحی رسیده است که استفاده نظامی از آن را نمی‌توان منتفی دانست.

او توضیح داد ایران اکنون حدود ۲۰ کیلو گرم اورانیوم ۲۰ درصدی دارد و قبلاً هم سه تُن اورانیوم با غلظت کمتر تولید کرده است. گروسی افزود «میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده رژیم ایران رو به افزایش است» و «ایران با استفاده از تجهیزات بیشتر، توانایی خود برای غنی‌سازی را نیز بالا می‌برد.»

کارشناسان و متخصصان می‌گویند غنی‌سازی اورانیوم تا مرحله ۲۰ درصدی دشوار است اما از آن پس مسیر برای دستیابی به اورانیوم با غلظت‌های بالاتر آسان‌تر است. پیش از این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی به شورای حکام اعلام کرده بود جمهوری اسلامی به پرسش‌ها در مورد شناسایی آثار اورانیوم در دو سایت اعلام نشده پاسخ‌های معتبری نداده است. این در حالیست که بازرسان آژانس سه سایت اتمی دیگر را در ایران شناسایی کرده‌اند که در آنها نیز آثار اورانیوم با «منشاء انسانی» شناسایی شده است.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی با بیان اینکه ایران در چارچوب پادمان دسترسی‌های لازم را به‌آژانس داده است، تهدید کرده «آژانس در چارچوب فنی و بی‌طرفانه اظهار نظر کند تا روابط‌اش با ایران حفظ شود.»

هرچند بعد از سفر گروسی به تهران به نظر می‌رسید که جمهوری اسلامی و آژانس به توافق نسبی در مورد ادامه بازرسی‌ها از سایت‌های اتمی رسیده‌اند و حتی اعلام شد طرفین برای سه ماه به صورت موقت برای ادامه بازدیدها به تفاهم رسیده‌اند اما از قرار معلوم مشکلات بین جمهوری اسلامی و آژانس جدی‌تر از آن است که با «سفر» و «تفاهم» حل شود.

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی آژانس را متهم به درز «اطلاعات محرمانه» در مورد فعالیت‌های اتمی رژیم ایران کرده و گفته این اطلاعات در اختیار شورای حکام یا بخش‌های دیگر آژانس قرار می‌گیرد و آنها نیز با اهداف سیاسی این مطالب را در اختیار خبرگزاری‌های تحت نظر خودشان قرار می‌دهند.

ابوالفضل ظهره‌وند عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و سفیر سابق جمهوری اسلامی در ایتالیا نیز می‌گوید فرصت سه ماهه به آژانس، غرب را گستاخ‌تر می‌کند.

در تهران مقامات به امید اخاذی و باج گرفتن از غرب سطح تهدیدات در حوزه‌های مختلف امنیتی- نظامی و اتمی را افزایش داده‌اند تا شاید جو بایدن و تیم سیاست خارجی آمریکا مرعوب این تهدیدات شود و مذاکره بر سر یک معامله که به رفع تحریم‌ها بیانجامد سرعت بگیرد. با این حال هنوز آمریکا تصمیمی برای نحوه مذاکره با جمهوری اسلامی نگرفته و طرفین توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند. تهران خواستار برچیده شدن تحریم‌ها و برداشته شدن موانع از سر راه فروش نفت است حال آنکه آمریکا و بطور کلی غربی‌ها اصرار دارند جمهوری اسلامی ابتدا تعهدات برجامی را اجرا کند تازه بعد علاوه بر مسائل اتمی درباره برنامه‌های موشکی و شبه‌نظامیان و تروریسم و خرابکاری‌های رژیم ایران در منطقه گفتگو شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy