Tuesday, Mar 16, 2021

صفحه نخست » جرد کوشنر: دولت بایدن بلوف جمهوری اسلامی را رو کرد

kushner_031521.jpgایندیپندنت فارسی - جرد کوشنر، مشاور عالی کاخ سفید در دولت دونالد ترامپ و داماد او که نقشی اساسی در شکل‌گیری پیمان صلح ابراهیم بین اسرائیل و کشورهای عربی داشت، در یادداشتی برای روزنامه وال استریت ژورنال از فرصتی که در خاورمیانه ظهور کرده سخن می‌گوید و بر این باور است که دولت بایدن با اعلام آمادگی برای مذاکره با تهران، بلوف جمهوری اسلامی را رو کرد. کوشنر به رئیس‌جمهور آمریکا توصیه می‌کند که دست بالا را در مقابل ایران حفظ کند.

کوشنر می‌نویسد: «زمانی که بایدن فورا پیشنهاد مذاکره با ایران را مطرح کرد، برخی نگران شدند، اما من آن را اقدام دیپلماتیک هوشمندانه‌ای دیدم. دولت بایدن ایران را به چالش کشید و بلوف آن را رو کرد و به اروپایی‌ها نشان داد که برجام مرده است و تنها یک چارچوب جدید می‌تواند به ایجاد ثبات و امنیت در خاورمیانه کمک کند.» کوشنر تاکید می‌کند که «به لطف سیاست‌های دولت ترامپ در قبال ایران، اکنون آمریکا دست بالا را دارد.»

جرد کوشنر در این یادداشت می‌نویسد: «لرزه‌های ژئوپولیتیکی که با پیمان ابراهیم آغاز شد، هنوز پایان نیافته است. بیش از ۱۳۰ هزار اسرائیلی از زمان امضاء توافق صلح در سپتامبر ۲۰۲۰ از دبی بازدید کرده‌اند. روابط دوستانه جدید به ثمر می‌نشیند و پروازهای مستقیم بین اسرائیل و مراکش برقرار می‌شود. و ما شاهد آخرین بازمانده‌های آن چییزی هستیم که به مناقشه اعراب-اسرائیل شناخته می‌شد.»

کوشنر در ادامه به ریشه‌های این مناقشه اشاره می‌کند که به سال‌هایی پس از جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد، زمانی که رهبران جهان عرب ایجاد کشور اسرائیل را نپذیرفتند. اما هرچه مسلمانان بیشتری از طریق دبی از اسرائیل بازدید می‌کنند ؛ به کمک شبکه‌های اجتماعی، تصاویر زندگی در صلح یهودیان و مسلمانان به سراسر جهان مخابره می‌شود.

کوشنر در ادامه به این باور اشتباه اشاره می‌کند که بسیاری از دمکرات‌ها به ویژه مقامات دولت اوباما و جان کری، وزیر امور خارجه او به آن اعتقاد داشتند. اینکه حل مناقشه اعراب و اسرائیل بدون حل مساله فلسطین امکان‌پذیر نیست.

کوشنر می‌گوید این بحران به همین دلیل تا این اندازه طولانی شده بود و این باور هیچگاه درست نبود. پیمان ابراهیم نشان داد که روابط اسرائیل با جهان عرب در گروی حل مساله فلسطین نیست.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

کوشنر در بخش دیگری از این یادداشت به اولویت سیاست خارجی دولت بایدن اشاره می‌کند که به گفته اغلب مقامات کنونی کاخ سفید، چین است. کوشنر تاکید می‌کند که چین به درستی در اولویت سیاست خارجی آمریکا قرار دارد و «یکی از بزرگترین دستاوردهای دونالد ترامپ تغییر دیدگاه جهان نسبت به رفتار چین بوده است».

با این حال کوشنر این نکته را خاطرنشان می‌کند که استفاده نکردن از فرصت پیشرفت در خاورمیانه اشتباه است. کوشنر تاکید می‌کند که تضعیف داعش و پدید آوردن شش پیمان صلح بین اسرائیل با امارات متحده عربی، بحرین، سودان، مراکش و کوزوو و متحد کردن شورای همکاری خلیج فارس پارادایم منطقه را تغییر داده است.

کوشنر یادآوری می‌کند که ترامپ در جریان نخستین سفر به عربستان در سال ۲۰۱۷ از کشورها با اکثریت جمعیت مسلمان خواست که ریشه‌های ایدئولوژی افراطی‌گری را قطع کنند و عربستان سعودی که مقدس‌ترین اماکن زیارتی مسلمانان را در خود جای داده، گام‌های چشم‌گیری در این زمینه برداشت. کوشنر به رفع محاصره اقتصادی و سیاسی قطر از سوی کشورهای عربی منطقه و بازسازی اتحاد بین این کشورها به عنوان یکی از آخرین دستاوردهای بزرگ ترامپ قبل پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش اشاره می‌کند.

کوشنر همچنین نسبت به چشم‌انداز عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل ابراز امیدواری می‌کند و می‌نویسد: «چنانچه دولت بایدن از پیشرفت‌های ایجاد شده در دولت ترامپ در این زمینه استفاده کرده و این مسیر را دنبال کند، بهبود روابط اسرائیل و عربستان امکان‌پذیر است.»

کوشنر در پایان یادداشت خود می‌نویسد: «میز آماده است. دولت بایدن می‌تواند از این آلترناتیو تاریخی استفاده کند. اکنون زمان آغاز فصل جدیدی از مشارکت، کامیابی و صلح است.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy