Friday, Mar 19, 2021

صفحه نخست » دادگاهی در آمریکا حکم تبرئه بیژن رفیعی کیان، شریک مشاور ترامپ را لغو کرد

bbc18-2.jpgبی بی سی فارسی - دادگاه تجدیدنظر فدرال در ریچموند ویرجینیا رای قاضی دادگاه فدرال بدوی درباره بیژن کیان، بازرگان و شریک‌کاری مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی دونالد ترامپ در پرونده فتح الله گولن-ترکیه را نقض کرد و گفته است آرای هیات منصفه مبنی بر گناهکار شناختن آقای کیان، «معتبر بوده» و قاضی دادگاه بدوی نباید آن را باطل اعلام می‌کرده است.

نخستین بار در زمستان سال ۲۰۱۸ بیژن کیان، شریک تجاری مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، در جریان تحقیقات فدرال به توطئه و اقدام غیرقانونی به عنوان عامل یک دولت خارجی متهم شد.

در کیفرخواست اولیه علیه آقای کیان -با نام کامل بیژن رفیقیان- او به تلاش و لابی غیرقانونی برای استرداد فتح‌الله گولن، مهمترین چهره در تبعید مخالف دولت ترکیه، از آمریکا متهم شد.

دولت ترکیه بعد از کودتای ژوئیه سال ۲۰۱۶ همواره خواهان استرداد آقای گولن از آمریکا بوده است.

علاوه بر بیژن کیان، شریک دیگر آقای فلین با نام کمیل آلپتکین هم با اتهام مشابهی روبرو است. آقای آلپتکین ترک‌تبار همچنین به دادن شهادت دروغ در جریان تحقیقات اف‌بی‌آی هم متهم شد.

این پرونده از عواقب تحقیقات رابرت مولر بازرس ویژه بود که درباره مداخه روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا تحقیق می‌کرد و ژنرال مایکل فلین هم یکی از اصلی‌ترین متهمان آن بود.

یک سال بعد، یعنی در سپتامبر سال ۲۰۱۹، آنتونی ترنگا، قاضی فدرال شعبه ۴ در واشنگتن دی‌سی محکومیت صادره از سوی هیات منصفه علیه بیژن کیان را رد کرد.

آنتونی ترنگا قاضی دادگاه فدرال حکم داد که شواهد موجود علیه بیژن کیان برای حفظ حکم قبلی کافی نبوده است و به همین دلیل هم هیات منصفه از سوی دادستان‌ها در معرض «شواهد ناکافی» قرار گرفته و به همین دلیل او رای آنها مبنی بر «گناهکار شناختن» بیژن کیان را مردود می‌داند.

اکنون سه قاضی دادگاه تجدیدنظر فدرال، که به لحاظ ساختاری در نظام قضایی آمریکا بالاتر از دادگاه قبلی قرار دارند گفته‌اند قاضی آنتونی ترنگا، نباید حکم اعضای هیات منطفه را مردود می‌دانسته است.

نشریه پولتیکو، روز پنجشنبه، ۱۸ مارس، و پس از انتشار حکم دادگاه تجدیدنظر نوشت: «جیمز وین، قاضی شعبه ۴ دادگاه فدرال تجدیدنظر تصدیق کرده که شواهد و ادله علیه آقای کیان کافی و مفصل نبوده است اما همزمان تاکید کرده که اعضای هیات منصفه مختار بوده‌اند که بر اساس همین شواهد و مدارک ارایه شده از سوی دادستان‌ها رای خود را اعلام کنند».

«ما متقاعد شدیم که هیات منصفه درباره این که رفیقیان به عنوان 'عامل ' یک دولت بیگانه عمل کرده است به مدارک و ادله کافی دسترسی داشته است... بر اساس شواهدی که ارایه شده، یک عضو منطقی هیات منصفه می‌توانسته نتیجه گیری کند... که در حقیقت دولت ترکیه پشت این پروژه بوده است و این که از طریق آلپتکین، دولت ترکیه دستورالعمل‌های کلی و جزئی خود را منتقل می‌کرده و رفیقیان (بیژن کیان) هم در تمام مدت فعالیت خود در این پروژه این دستورات را پی گیری کرده - بدون ان که به وزارت دادگستری اطلاع دهد».

لابی‌گری برای دول بیگانه در آمریکا فعالیتی قانونی است به شرط آن که افراد رسما خود را به عنوان «عامل دولت بیگانه» به وزارت دادگستری آمریکا معرفی کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy