Friday, Jul 30, 2021

صفحه نخست » حمایت دانشجویان از اعتراضات کارگری در ایران

E3D45A71-4848-4BF9-BA6E-BDEF88B7D994.jpegالعربیه فارسی

بیش از 800 تن از دانشجویان سراسر کشور با نگارش بیانیه‌ای مشترک از اعتراض و اعتصاب کارگران در ایران حمایت کردند.
شورای صنفی دانشجویان ایران شامگاه جمعه 8 مرداد در بیانیه‌ای که به امضای بیش از 800 دانشجو رسیده، اعلام کرد: «نفوذ خصوصی‌سازی و به حراج گذاشتن منابع و نیروی کار مردمان این سرزمین ضربات جبران‌ناپذیری به بخش‌های گوناگون جامعه و به کارگران زده و حیات جمعی را به خطر انداخته است.»
در این بیانیه همچنین آمده است: «‌مناسبات ضد اجتماعی موجود و سازوکارهای ناعادلانه، اعتراض بخش وسیعی از جامعه را به دنبال داشته و تجمیع منافع در دست گروه‌های خاص منجر به بی‌بهره‌گی طبقه عام شده است.»
موج جدید اعتراضات و اعتصابات صنفی کارگران در ایران از 29 خرداد 1400 با حضور هزاران کارگر بخش نفت، گاز و پتروشیمی آغاز شد.
این اعتصابات که با تجمع‌های اعتراضی کارگران همراه بود، یک روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران شروع شد و پس از آن کارمندان و سایر گروه‌های شغلی به این کمپین اعتراضی پیوستند.
اعتراضات کارگران صنف‌های مختلف نسبت به پائین‌بودن سطح دستمزد، طولانی‌بودن ساعات کار و شرایط سخت زندگی کارگران در ایران همچنان در این کشور ادامه دارد.

درخواست دانشجویان
دانشجویان ایرانی در این بیانیه خواستار «مهار هولناک خصوصی سازی‌ها و پیمانکاری‌ها، حق داشتن تشکل مستقل صنفی، افزایش دستمزدها مطابق با واقعیت زندگی، پرداخت معوقات مزدی و پرداخت به موقع دستمزد کارگران» شدند.
آنها همچنین بر «بهبود شرایط کار از جمله زمانمندی عادلانه آن، محکوم کردن اخراج کارگران و درخواست بازگشت به کار کارگران اخراج شده» تاکید کردند.
دانشجویان «محکوم کردن برخورد قضایی با کارگران معترض، ایجاد امنیت شغلی و حذف قراردادهای موقت و ظالمانه، برخورداری از حق همگانی مسکن، امکانات آموزشی، درمانی و رفاهی» را خواسته‌های برحق، ضروری و انکار ناشدنی برای کارگران به شمار آوردند.
پیش از این، «شبکه بین‌المللی سندیکایی همبستگی و مبارزه» که متشکل از اتحادیه‌ها و فدراسیون‌های کارگری از سراسر دنیاست، با انتشار بیانیه‌ای همبستگی خود را با اعتصاب کارگران صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در ایران و سازمان‌دهندگان آن اعلام و از این اعتصابات حمایت کرد.
همزمان بیش از 150 هزار نیروی پیمانکاری و شرکتی بخش نفت، گاز و پتروشیمی ایران با ایجاد کارزاری در فضای مجازی، خواستار حذف پیمانکاران و شرکت‌های واسطه‌ای شدند.
گفتنی است اعتراضات کارگری در بخش‌های صنعتی و خدماتی ایران همچنان ادامه داشته که می‌توان در این رابطه به اعتصاب دامنه‌دار کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه اشاره کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy