Monday, Sep 13, 2021

صفحه نخست » پیام صادقیان؛ ستاره فوتبال، قمارباز، در لیست اینترپل؟

sadeghian_091321.jpgپیام یونسی‌پور -

سایت «تابناک» از قرار گرفتن نام «پیام صادقیان»، بازیکن پیشین تیم‌‌های ملی فوتبال ایران و باشگاه «پرسپولیس» در فهرست پلیس بین‌الملل (اینترپل) برای تعقیب و دستگیری خبر داده است.

این ادعا پس از آن مطرح می‌شود که «میلاد حاتمی»، یکی از سر شبکه‌های قمارهای ورزشی در ایران توسط پلیس ترکیه به ایران تحویل داده شد. آیا سایر سرشاخه‌های شبکه‌های قمار به جمهوری اسلامی تحویل داده می‌شوند؟

۱۹ اسفند ۱۳۹۹، پلیس ترکیه میلاد حاتمی، از تبلیغ‌کنندگان سایت‌های شرط‌‌بندی را از طریق مرز بازرگان به پلیس اینترپل جمهوری اسلامی تحویل داد.

خبرگزاری «تسنیم» در زمان انتقال میلاد حاتمی به مرز ایران نوشت که او از اول دی‌ ۱۳۹۹ در بازداشت پلیس ترکیه بوده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازگرداندن میلاد حاتمی به ایران را نتیجه یک کار اطلاعاتی و پی‌گیری‌ و همکاری پلیس ترکیه خوانده بود. کمی بعد، خبرگزاری قوه قضاییه ایران از بازداشت ۹۸ نفر در استان خراسان رضوی توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد.

بنا بر ادعای خبرگزاری «میزان»، این افراد به اتهام تشکیل و فعالیت در یک باند قمار در شهر مشهد که گردش مالی چند میلیاردی داشته است، بازداشت شده‌ بودند.

اطلاعات سپاه سپس ادعا کرد که سرتیم‌های باندهای قمار در خارج از کشور را زیر نظر دارد.

15636255774895.jpgدر روزهای اخیر، ویدیویی از اعترافات اجباری میلاد حاتمی با لباس زندان منتشر شده است که او را در حال ترسیم نقشه راه سایت‌های شرط‌‌بندی فوتبال در خارج از کشور نشان می‌دهد. حاتمی از چهره‌هایی شناخته شده مانند «امیر مقصودلو» مشهور به «امیر تتلو»، «پویان مختاری»، «سعدالله امیرشقاقی» و پسرش «فرشید امیرشقاقی» نام می‌برد.

او در این میان مدعی می‌شود که پیام صادقیان، بازیکن سابق باشگاه پرسپولیس و تیم‌های ملی ایران، گرداننده یکی از سایت‌های مادر است.

سایت مادر به وب‌سایت شرط‌بندی گفته می‌شود که چندین سایت زیرشاخه را کنترل و هدایت می‌کند.

بر اساس بیانیه‌ای که سپاه پاسداران روز هفتم شهریور منتشر کرد، میلاد حاتمی به «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «توهین به مقدسات اسلامی»، «روابط نامشروع»، «نشر محتوای مبتذل و مستهجن در فضای مجازی»، «تجاهر به فسق»، «دعوت مردم، به ویژه نوجوانان و جوانان به فساد و فحشا»، «عضویت در شبکه سازمان‌ یافته قمار»، «کلاه‌برداری»، «پول‌شویی» و «کسب درآمد از محل نامشروع» متهم شده است.

اما حقیقت در مورد بازگشت میلاد حاتمی به ایران، در تلاش سپاه پاسداران یا اراده‌ای از سوی جمهوری اسلامی خلاصه نمی‌شود. او متهم شده که سال ۲۰۲۰، در اوج دوران قرنطینه کرونایی توسط دولت ترکیه، با خودروی پلیس در خیابان‌های شهر گشت‌زنی کرده و از آژیر دستگاه پلیس برای تفریح استفاده کرده است.

پس از انتشار تصاویر گشت‌زنی میلاد حاتمی با خودروی پلیس ترکیه، موجی از خشم در فضای مجازی و شهروندان این کشور به راه افتاد. بسیاری، رفتار میلاد حاتمی را اوج قانون‌شکنی و توهین به مقررات دولت ترکیه قلمداد کردند.

پس از این اتفاق، میلاد حاتمی بازداشت شد. اما پروسه بازگشت او، در ابتدا نه به دلیل درخواست جمهوری اسلامی که به دلیل قوانین جاری کشور ترکیه، برای استرداد مجرمین به کشور اولیه رخ داد.

سپاه پاسداران موفق شد از این اتفاق یک فرصت بسازد. میلاد حاتمی مقابل تخته سفیدی ایستاد که به نظر می‌رسد «روح‌الله زم» پیش از اجرا شدن حکم اعدامش، مقابل آن ایستاده بود؛ با این تفاوت که حکم نهایی میلاد حاتمی هنوز صادر نشده است.

سردار «هادی شیرزاد»، رییس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اتهام اصلی این گرداننده سایت‌های قمار ورزشی را «اغفال نوجوانان ۱۳ تا ۱۷ سال» دانسته است.

میلاد حاتمی در بخشی از اعترافات خود، حضور پیام صادقیان پشت پرده سایت‌های شرط‌بندی را «عجیب» و «غیرقابل فهم» دانسته بود: «به نظرم پیام صادقیان هم ثروت خوبی داشت و هم مقبولیت. لزومی نداشت که وارد شرط‌بندی شود.»

طبق قوانین فدراسیون جهانی فوتبال، هر بازیکن، مربی، مدیر، داور یا مدیربرنامه (دلال) که به صورت رسمی وارد فضای قمار و شرط‌بندی ورزشی شود، به صورت مادام‌العمر از ادامه فوتبال محروم خواهد شد. در صورتی که این نفرات به صورت تفریحی نیز روی نتایج مسابقات فوتبال که خود در آن سهیم نیستند هم شرط‌‌بندی کنند، در صورت اثبات، متحمل جرایم و محرومیت‌های سنگینی می‌شوند.

پیام صادقیان مهر ۱۳۹۸ به صورت رسمی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که وارد دنیای شرط‌‌بندی و قمار شده است. او وب‌سایتش را معرفی کرد و به هوادارانش تضمین داد که خودش این صفحه را گارانتی می‌کند. هنوز مشخص نیست گارانتی در دنیای قمار که بیشتر شکست دارد تا پیروزی، چه معنا و مفهومی پیدا دارد.

آبان همان سال، فدراسیون فوتبال ایران پیام صادقیان را به دلیل راه‌اندازی بنگاه شرط‌بندی، به مدت ۱۵ سال از هرگونه فعالیت فوتبالی محروم کرد.

محرومیت از دنیای فوتبال به معنی از دست دادن اجازه حضور در ورزشگاه‌ها، حتی برای تماشای مسابقات فوتبال است.

صادقیان از همان زمان ایران را ترک کرد و برای ادامه زندگی و مدیریت سایت‌های قمار خود، به ترکیه رفت.

او را یکی از تکنیکی‌ترین بازیکنان فوتبال ایران می‌دانستند که البته مورد قبول هیچ‌یک از مربیانش از نظر اخلاقی و رفتاری نبود. پیام صادقیان تقریبا در تمامی باشگاه‌هایی که پا به توپ شد، با مربیانش دچار مشکلات جدی از نظر رفتاری شده بود. یکی از شاخص‌ترین درگیری‌های او با «کریم باقری»، مربی پرسپولیس بود.

روایت شده است که پس از آن‌ که پیام صادقیان روی نیمکت پرسپولیس از درخواست «برانکو ایوانکوویچ»، سرمربی وقت این تیم نافرمانی کرد و حاضر به ورود به زمین نشد، کریم باقری با فریاد او را به رخت‌کن فرستاد و به صورت جدی خواهان اخراجش از پرسپولیس شد.

او در تیم‌های «ذوب‌آهن»، «نفت»، «صبای قم»، «ماشین‌سازی»، «سپیدرود» و «عثمانلی اسپور» ترکیه نیز سابقه بازی دارد اما از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ در هیچ باشگاهی بیش از دو سال حضور نداشته است.

پیام صادقیان از تیم ملی زیر ۱۴ ساله‌های ایران تا تیم‌های نوجوانان، جوانان، امید و تیم ملی ایران را تجربه کرده و در تمام این تیم‌ها، در مجموع ۶۰ بار به میدان رفته است.

تابناک به نقل از اطلاعات سپاه مدعی شده است که پیام صادقیان در لیست «اعلان قرمز» پلیس بین‌الملل قرار دارد و در صورت دستگیری، بلافاصله به پلیس ایران تحویل داده می‌شود.

کسانی که در لیست اعلان قرمز قرار می‌گیرند، در هر نقطه‌ای از جهان دستگیر شوند، از سوی پلیس بین‌الملل به پلیس کشور مربوطه تحویل داده می‌شوند.

با این وجود، میلاد حاتمی نه به دلیل پی‌گیری‌های جمهوری اسلامی که برای استفاده تبلیغاتی و شخصی از خودروی پلیس به ایران تحویل داده شده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy