Monday, Sep 20, 2021

صفحه نخست » رویترز: زنگ خطری برای ایران و غرب

aft19.jpgدولت رئیسی بی‌خیال برجام می‌شود؟

آفتاب‌‌نیوز - خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به جانشینی "باقری کنی" به جای "عراقچی" به عنوان مذاکره کننده بعدی ایران در مذاکرات وین از باقری کنی به عنوان جهره‌ای محافطه کار یاد کرده و به پیامد‌های این انتصاب می‌پردازد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این خبرگزاری می‌نویسد: ایران که از خروج آشفته امریکا از افغانستان دلگرم و خرسند است، "علی باقری کنی"، معاون وزیر خارجه را به عنوان مذاکره‌کننده ارشد با قدرت‌های جهانی معرفی کرده است؛ به این امید که در مذاکرات از امتیازاتی برخوردار شود.

"باقری کنی" دیپلمات ارشدی است که جایگزین عباس عراقچی، دیپلمات باتجربه‌ای می‌شود که مذاکرات‌اش منجر به لغو تحریم‌های امریکا علیه ایران شد. انتصاب "باقری‌کنی" نشان می‌دهد دولت موازی و در سایه در ایران اکنون در تمام نهاد‌های ایران نفوذ دارد و مدیریت امور در دست آن است. باقری کنی به همین خاطر می‌تواند با سهولت بیشتری با غرب مذاکره کند چرا که او نه تنها نماینده دولت است، بلکه از حمایت حلقه داخلی قدرت در ایران نیز برخوردار می‌باشد.

خروج امریکا از افغانستان به تهران اعتماد به نفس و اطمینان خاطر بیشتری نسبت به رویکرد خود در قبال مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی می‌دهد. اکنون ایران باور دارد که امریکا در منطقه در موضع ضعف است. ایران اکنون با تکیه بر نیرو‌های نیابتی از عراق تا یمن و لبنان نفوذ منطقه‌ای خود را گسترش می‌دهد.

این خبرگزاری در ادامه می‌نویسد: انتصاب باقری‌کنی می‌تواند روند دستیابی به توافق ایران با امریکا را طولانی‌تر سازد چرا که مقام‌های ارشد ایرانی خواستار افزایش سطح امتیازات درخواستی برای موافقت با توافق با امریکا خواهند شد. ایران اکنون این تصور را دارد که امریکا در موضع ضعف است و پیروزی بر آن امکان‌پذیر است. ایران و حزب‌الله لبنان و نیرو‌های مشابه از تصاویر خروج هواپیما‌های امریکایی از افغانستان استفاده می‌کنند تا نشان دهند کسانی که روی قدرت امریکا حساب باز کرده‌اند به سرنوشت مشابهی دچار خواهند شد.

نشریه سعودی "عرب‌نیوز" نیز ضمن توصیف "باقری کنی" به عنوان فردی "ضد غرب" می‌نویسد: شک و تردید درباره احیای توافق هسته‌ای با انتصاب "باقری کنی" یک چهره ضد برجام افزایش یافته است. باقری کنی ۵۳ ساله که پیش‌تر در قوه قضائیه تحت ریاست "ابراهیم رئیسی" حضور داشته بار‌ها از نحوه همکاری ایران و آژانس انتقاد کرده است. انتصاب "باقری کنی" سیاست هسته‌ای ایران را در دستان جریان نزدیک به رئیسی قرار خواهد داد. انتصاب "باقری کنی" باید هشداری آشکار برای غرب باشد چرا که احتمالا تیم تازه ایران در صورت تاخیر امریکا در بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ اساس توافق هسته‌ای را زیر سوال برده و از تمام تعهدات ایران نسبت به برجام عقب‌نشینی کند. انتصاب "باقری کنی" می‌تواند روند دستیابی توافق ایران با امریکا را طولانی‌تر سازد چرا که ایران شروط‌اش را برای دستیابی به توافق با امریکا افزایش خواهد داد تا توافقی باب میل خود را حاصل کند".



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy