Monday, Sep 27, 2021

صفحه نخست » «معلم بسیجی» و پرونده آزار جنسی دانش‌آموزان در اهر

wire26-2.jpgایران وایر - معلم دوره ابتدایی یک مدرسه ۱۵ نفره در یکی از روستاهای شهرستان اهر، در دو سال گذشته دانش‌آموزان دختر و پسر این مدرسه را بارها مورد آزار جنسی قرار داده است. انتشار این خبر همزمان با آزادی متهم در کمتر از چند ساعت پس از بازداشت، خشم عمومی در شهرستان اهر را در پی داشته است.

روز چهارشنبه ۳۱شهریور۱۴۰۰ و پس از امتناع دانش‌آموزان یکی از روستاهای شهرستان اهر از رفتن به مدرسه، اولیای دانش‌آموزان با صحبت با کودکان خود از آزار جنسی این کودکان توسط معلم مدرسه مطلع شده‌اند. اکنون خانواده دو تن از دانش‌آموزان با ثبت شکایت از معلم آزارگر، خواستار مجازات متهم هستند.

در این گزارش و در هنگام نام بردن از متهم به آزار جنسی کودکان اهری، از «ج.الف» که کوتاه شده‌ اسم واقعی این معلم است، استفاده شده‌ است.

***

یکی از والدین دانش‌آموزانِ آزاردیده در گفت‌وگو با «ایران‌وایر»، می‌گوید: «ج.الف روز چهارشنبه [۳۱شهریور۱۴۰۰] به من زنگ زد و گفت سال تحصیلی جدید شروع شده و باید فرزندم را به مدرسه بفرستم؛ اما پسر یازده ساله‌ من حاضر به رفتن به مدرسه نبود. پسرم می‌گفت از رفتن به مدرسه می‌ترسد. او نهایتا با اصرار مادرش گفت که دلیل مخالفتش با رفتن به مدرسه، بارها تجاوز معلم مدرسه به او و سایر دانش‌آموزان است. با شنیدن این مسئله دنیا بر سرم خراب شد. در تمام دو سالی که ج.الف معلم روستای ما بود، جز خوبی و کمک از روستاییان چیزی دیگری ندیده بود؛ ولی او با سوءاستفاده از اعتماد ما زندگی فرزندانمان را نابود کرد.»

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

با مطلع شدن والدین دانش‌آموزان از آزارهای جنسی این معلم نسبت به کودکان، اهالی روستا با حضور در مدرسه معلم را مورد ضرب‌وشتم قرار داده‌اند. پس از حضور نیروهای انتظامی متهم بازداشت و به شهرستان اهر منتقل شده‌ است. با این حال مقام‌های انتظامی در کمتر از چند ساعت معلم متهم به تجاوز را آزاد کرده‌اند.

خانواده‌های کودکان آسیب‌دیده می‌گویند، «ج.الف» روز شنبه ۳مهر۱۴۰۰، در شعبه یک بازپرسی و دادسرای عمومی و انقلاب اهر و در حضور دادستان اتهام تجاوز را رد کرده است. با این وجود متهم پاسخی برای دلیل برهنه کردن دانش‌آموزان دختر و پسر، نگه‌داشتن برخی از کودکان پس از پایان ساعات مدرسه، خلوت کردن با برخی دانش‌آموزان دور از چشم سایر کودکان در اتاق خالی مدرسه و ... نداشته است.

دو تن از کودکان آسیب‌دیده نیز در دادسرای شهرستان اهر در حضور والدین و نماینده آموزش و پرورش و دادستان این شهرستان گفته‌اند که آزارهای «ج.الف» محدود به لمس بدن و برهنه کردن کودکان نبوده و در طول دو سال گذشته بارها مورد «تجاوز» معلم خود قرار گرفته‌اند.

به گفته این کودکان متهم ابتدا با وعده خرید موبایل، تبلت و شیرینی آن‌ها را مورد تجاوز قرار داده و سپس تهدید کرده است در صورت فاش شدن این حادثه توسط خانواده خود آتش زده خواهند شد.

نماینده آموزش و پرورش اهر نیز در دادسرا مدعی شده‌ است، متهم در سال تحصیلی جدید خودسرانه به روستا رفته و آموزش و پرورش این شخص را به روستا اعزام نکرده است.

در این روستا تنها یک کلاس درس تشکیل می‌شود. دانش‌آموزان نیز از کلاس اول تا چهارم را تنها با یک معلم می‌گذرانند و مسئول دیگری در مدرسه حضور ندارد. دانش‌آموزان این مدرسه بین هفت تا یازده ساله و شامل ۱۱ پسر و ۴ دختر هستند.

تاکنون دو خانواده از مجموع ۱۵ خانواده‌ای که کودکانشان، دانش‌آموزِ معلم متهم به تجاوز بوده‌اند، شکایت خود را در قوه قضاییه ثبت کرده‌اند. به گفته شاکیان پرونده بیشتر کودکان مدرسه بارها مورد آزار «ج.الف» قرار گرفته‌اند؛ اما خانواده‌ها از ترس آبروی خود حاضر به پیگیری پرونده نیستند.

معلم بسیجی، «ج.الف» کیست؟

به گفته یکی از فعالان مدنی ساکن اهر، «ج.الف»، حدودا پنجاه ساله و از معلمان بسیجی ساکن این شهرستان است. او پای ثابت تمامی مراسم‌هایی است که از سوی حاکمیت در شهرستان اهر برگزار می‌شود. این فعال مدنی می‌گوید «ج.الف» شخصی بانفوذ در شهرستان است و روابط نزدیکی با «جواد حاجی‌زاده»، امام جمعه اهر دارد.

پایگاه خبری «اهر امروز» فروردین ۱۳۹۷، تصاویری از عیادت امام جمعه اهر از «ج.الف» منتشر کرده است. این رسانه محلی در خبر دیگری نیز تصویر عیادت اعضای شورای هئیت‌های مذهبی اهر و کارکنان تبلیغات سازمان اسلامی این شهرستان را از متهم منتشر کرده و او را «فعال فرهنگی و مذهبی شهرستان اهر»، معرفی کرده است.

همچنین ده‌ها تصویر در رسانه‌های مختلف از مراسم نماز جمعه اهر با نام «ج.الف» منتشر شده است که نشان می‌دهد این معلم، از عکاسان مراسم نماز جمعه شهرستان اهر است. شبکه اطلاع‌رسانی «دانا» در خبری «ج.الف» را نفر برتر مسابقه عکس «امام خوبی‌ها» معرفی کرده است. این مسابقه عکاسی به مناسبت بیست و پنجمین سالمرگ رهبر سابق جمهوری اسلامی و با حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اهر برگزار شده است. تصویر دیگری نیز از «ج.الف» در صف اول مراسم موسوم به «استقبال از پرچم آستان قدس رضوی در اهر»، در رسانه‌ها منتشر شده است.

آیا پرونده «سعید طوسی» این بار در شهرستان اهر تکرار خواهد شد؟

آزاد شدن متهم تنها چند ساعت پس از بازداشت، شهروندان و خانواده کودکان آزار دیده را درباره احتمال اعمال نفوذ برخی شخصیت‌های سیاسی در این پرونده نگران کرده‌ است. برخی از روزنامه‌نگاران و فعالان‌ مدنی و رسانه‌های محلی شهرستان اهر نیز با انتشار مطالبی در صفحات اجتماعی خود از تلاش برخی نهادها برای سرپوش گذاشتن بر فاجعه آزار جنسی دانش‌آموزان اهری خبر داده‌اند.

عصر روز گذشته نیز انتشار خبری در این ارتباط در پایگاه خبری «آناج» بر خشم شهروندان اهری افزوده است. این رسانه نزدیک به قرارگاه سپاه عاشورای تبریز، بدون معرفی منبع خبر خود نوشته است: «پیگیری‌های آناج از یک مقام آگاه در قوه قضاییه نشان می‌دهد، این موضوع صرفا ادعایی از سوی والدین دانش‌آموزان است.»

به‌رغم گذشت چهار روز از افشا و رسانه‌ای شدن خبر آزار جنسی دانش‌آموزان در شهرستان اهر، تاکنون هیچ کدام از نهادهای مسئول در این ارتباط اظهارنظری نکرده‌اند. همچنین هیچ کدام از نهادهای مسئول، پیگیر وضعیت کودکان آسیب‌دیده در این پرونده نشده‌اند.

«حامد فرمند»، کنشگر حقوق کودک، معتقد است حتی در صورتی که عمل آزار جنسی از سوی معلم انجام نشده باشد نیز به دلیل انتشار اخبار آزار جنسی و فشار روانی ناشی از آن، اکنون دانش‌آموزان این مدرسه نیاز به مراقبت و کمک روانپزشک کودک دارند.

این پژوهشگر حقوق کودک در گفت‌وگو با ایران‌وایر می‌گوید: «اینکه آزار جنسی کودکان توسط معلم در یک دوره زمانی نسبتا طولانی بارها تکرار شود، خود نشان‌دهنده ضعف سیستم آموزشی و اطلاع‌رسانی در ایران است. دانش‌آموزان این مدرسه نسبت به بدن خود آموزش ندیده‌اند و خانواده‌ها نیز به دلیل ناآگاهی نتوانسته‌اند تغییر رفتار و آسیب‌های احتمالی ناشی از آزارهای جنسی را در فرزند خود را تشخیص دهند. آموزش و آگاهی‌رسانی درست به کودکان و والدین آن‌ها می‌توانست احتمال پیشگیری از این حادثه را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.»

حامد فرمند، مناسبات اجتماعی در ایران به ویژه در محیط‌های روستایی، اعتماد بیش از حد به معلم و مدرسه، به رسمیت شناخته نشدن ادعای کودکان و پیگیری نشدن آن، نبود سازمان‌های مردم‌نهاد فعال و مستقل و نگاه ایدئولوژیک جمهوری اسلامی به مباحث حقوق کودک در ایران را از مهم‌ترین دلایل وقوع حوادث مشابه معرفی می‌کند: «نگاه ایدئولوژیک جمهوری اسلامی به مباحث جنسی، حتی حوزه رسانه و انتشار اخبار را تحت تاثیر قرار داده است. این نگرش حاکمیت مانع از آگاهی‌رسانی رسانه‌ها از خطراتی که کودکان را در محیط‌های مختلف تهدید می‌کند، شده‌ است. رسانه‌ها خصوصا صداوسیما ابزار موثری برای آموزش والدین در این حوزه هستند. با تداوم روند کنونی، نه آموزش درستی در مدارس به کودکان داده می‌شود و نه آگاهی‌رسانی به والدین انجام خواهد شد. حتی به‌رغم تصویب برخی قوانین در حوزه حفاظت از کودک در ایران، تاکنون اقدامی ساختارمند و موثر از سوی حاکمیت در اجرای این قوانین انجام نشده‌ است.»

آمار دقیقی از موارد آزار جنسی کودکان در محیط‌های آموزشی ایران موجود نیست. به گفته کارشناسان و فعالان حوزه حقوق کودک، عمده آزارهای جنسی به دلایل مختلف گزارش نمی‌شوند. با این وجود طی سال‌های گذشته موارد متعددی از آزارهای جنسی در مدارس و حتی محافل قرآنی در رسانه‌ها بازتاب یافته است. مشهورترین این حوادث اتهام تجاوز جنسی «سعید طوسی»، از قاریان مشهور قرآن بود. به‌رغم وجود شواهد متعدد از ارتکاب جرم این قاری نزدیک نهادهای حاکمیتی در ایران، این پرونده مورد بررسی دقیق قرار نگرفت و نهایتا سعید طوسی در این پرونده تبرئه‌ شد.

شواهد نشان می‌دهد قوه‌ قضاییه جمهوری اسلامی این‌بار در پرونده آزار جنسی کودکان اهری، در حال باز تکرار پرونده سعید طوسی و قربانی کردن کودکان به دلیل نزدیکی آزارگر به نهادهای قدرت است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy